Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Nej, jag har goda skäl att slippa. Under vaket tillstånd hade jag sagt OK.

• konkelbär
    Tinko skrev 2009-12-29 10:21:41 följande:
    Bite me skrev 2009-12-28 21:23:05 följande: Men hur ska studenterna kunna bli kompetenta om de inte får lära sig på levande människor? Det finns ju alltid minst en behörig bredvid som stoppar i god tid om eleven skulle råka göra något fel.
    Varför kan inte studenterna lära sig på levande människor som tycker att det är OK? Måste studenterna lära sig på folk som absolut inte vill?

Varför är det så oerhört svårt att respektera folks känslor i etiska dilemman som detta?
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 11:26:11 följande:
    Problemet uppstår väl när inte tillräckligt många tycker att det är ok. vilket leder till färdiga läkare som inte har tillräcklig erfarenhet och praktik. vilket leder till att fler läkare upplevs som osäkra och fumliga. vilket leder till att fler kvinnor upplever undersökningarna som jobbiga. vilket leder till att fler kvinnor vägrar studenter.... etc etc.
    Så då är lösningen att undersöka ovetande, nedsövda kvinnor som inte har förmågan att säga ifrån eller gå därifrån?
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 11:29:57 följande:
    Nej? Har jag skrivit det?
    Har jag sagt att du har skrivit det?
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 11:32:47 följande:
    ja det anser jag att du har ja.
    Det har jag inte. Jag har däremot ställt en retorisk fråga för samtliga diskussionsdeltagare att svara på om så önskas.
  • konkelbär

Molson Canadian skrev 2009-12-29 11:38:17 följande:

Men den frågan har ingen som helst relevans till TS ställda fråga. Du skapar en pseudodiskussion.
    Självklart är frågan relevant i diskussionen. Varför undersöks sövda kvinnor? Varför anser vissa att det är OK?

Eller får diskussionen bara innefatta svar på TS ställda fråga? Inga följdfrågor eller funderingar?
  • konkelbär

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 12:02:45 följande:

Ise 27: ha ha den var bra. Så har jag aldrig tänkt innan. Men tänk vad många som tar hem okända män från fester o dylikt o låter dem pilla rundor.
    Något som helt saknar betydelse i sammanhanget. Jag tar hem 49 okända snubbar från krogen och har gang bang i vardagsrummet om jag känner för det. Om jag sedan vägrar ställa upp som undervisningsobjekt så är det helt upp till mig. Jag bestämmer över min kropp, alltid.
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 19:52:48 följande:
    Jag ser att jag bara fått två svar på min fråga. Så återigen: ni som säger nej - vill ni ha sämre läkare i framtiden?
    Vi förlitar oss på att andra ställer upp på studenternas utbildning.
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 20:20:16 följande:
    Och om du skulle råka få en sjukdom vars diagnos kräver erfarenhet, en sjukdom där man får möjlighet att skaffa sig den erfarenheten kanske tio gånger på år i hela landet. Skulle du då tacka nej och lita på att just de här studenterna lyckas pricka in någon av de andra 9 patienterna eller bara rycka på axlarna och tycka att det är någon annans problem... och om du då väljer alt. 2 skulle du bli upprörd eller förstå om DIN läkare inte var erfaren nog att ställa en diagnos beroende på att andra tänkt precis som du?
    Argument utan betydelse. Det är så enkelt som att jag vill ha bra vård men vägrar ställa upp som försökskanin. Eller förtjänar inte jag bra vård eftersom att jag inte vill bli undersökt av studenter?
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 20:29:23 följande:
    Självklart. Men du bör vara medveten om att vården blir sämre ju fler som säger nej. Det är inte speciellt svår logik. Ju fler som säger ja desto bättre läkare i framtiden.  Det handlar inte om att jag missunnar dig något utan att jag försöker få dig att förstå orimligheten i det hela. Om alla säger nej kommer vi få läkare som enbart sett en vagina (exempelvis) på bild eller på sina sexpartners. Eller möjligen på lik.
    Visst. Men jag tänker ändå inte ställa upp. Lika lite som jag tänker donera mina organ.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?