Inlägg från: Wicktoria |Visa alla inlägg
  • Wicktoria

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Lonicera skrev 2009-12-28 15:04:50 följande:
    Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10 Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta. Om du tillfrågades: Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
    Man blir verkligen fly förbannad när man läser detta. Läste något liknande om Karolinska för några år sedan.
    Hade jag blivit medveten om situationen hade jag anmält dom för övergrepp.
    Bara för att jag är sövd är jag inte i doktorernas våld, man äger sin kropp och jag bestämmer över den i vaket som sovande tillstånd. Jag förmodar att när jag är i en sån blottat situation, att jag undersöks med försiktighet och respekt.
    Ingen kan försvara det här, det är ett rent och skärt övergrepp.
    Vi får ju till och med bestämma själva vad vi vill göra med våra organ när vi dött!!! varför ska jag inte få bestämma vem som ska gräva mig i underlivet när jag sover?
  • Wicktoria

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:40:51 följande:

Ja skulle gå med det på. Vaken också. Bryr mig inte alls om sådant. O för min del skulle de unddersöka mig när jag är sövd utan att ha frågat så skulle inte mig värld gå under. De gör det för att lära sig o inget annat.
    Skönt för dig att du känner så.
    Men faktum kvarstår, detta är ett övergrepp, sen får du gilla läget om du vill.
    Det är ett övergrepp på en person i hjälplöst tillstånd, troligen en person som har det jobbigt nog eftersom man ligger där och är nedsövd.
    Samtidigt som jag tycker det är otroligt slappt av folk att bara rycka lite på axlarna, gör ni det åt andra övergrepp också?
  • Wicktoria

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:46:50 följande:

Anser inte det som ett övergrepp då det sker i medicinska sammanhang.
    Men kan vi inte vara överens om att det ska ske under former där man fått godkännande?
    Ingen får väl göra något med dig utan att fråga?
    Får någon komma hem till dig och gräva dig i underlivet för att det är i medicinskt syfte?
    Gör inte skillnad på övergrepp.
    som jag sagt tidigare, vi får ju bestämma vad som ska hända med våra organ när vi har dött, varför ska jag då inte få bestämma vem som gräver i mitt underliv när jag sover???!?!?!?!?
  • Wicktoria

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:49:12 följande:

När det gäller undersökningar så ja. Det är väl inget hemskt med att de känner i underlivet enligt mig.
    sen måste jag bara få tillägga att det är personer med dina åsikter som gör människor osäkra till vad som är ok och inte. det spelar ingen roll vad någon gör!!!!! DET SKA SKE PÅ MINA VILLKOR!
  • Wicktoria

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:54:34 följande:

Går jag med på att söva mig för att de ska undersöka mitt underliv då har jag gått med på att de är där o gräver oavsett om det är läkare eller studenter. Jag vet ju att de ska kolla i underlivet sen spelar det ingen roll vem som gör det.
    Jaså när gav jag det tillståndet?
    jag ger tillstånd till att ni utför det som skall göras under narkosen.
    Om det finns utbildningssyfte med i bilden är det en avstickare från undersökningen och jag har rätt att bestämma om det skall genomföras eller inte. Kan det vara så att du backar upp detta övergrepp för att du själv stått där som praktikant?
  • Wicktoria

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 12:00:44 följande:

Som sagt för min del spelar det ingen roll om de kollar lite extra rundor där nere.
    men då står det för dig, och ag är övertygad om att du skulle vara tacksam om dom talade om att ett gäng studenter kommer vara med och göra detta
  • Wicktoria

Ise 27 skrev 2009-12-29 12:00:35 följande:

Jag svarade ja och det är för att jag inte är så petig, jag litar på sjukvården i Sverige. Det är väl värre att ta med nån okänd hem från krogen och låta honom peta i underlivet som man gjort förr och många gör idag...
    Han jag eller någon tar hem från krogen har jag valt själv, ingen annan har gjort det valet åt mig.
    Det handlar om att skilja på egen vilja och någon annans. uselt exempel
  • Wicktoria
    Pejgan skrev 2009-12-29 12:05:01 följande:
    personligen skulle jag hellre inte veta om det men det är jag fullt medveten om att det inte är den gängse uppfattningen.
    då kanske du inte är rätt kandidat. Uppenbarligen tycker du då att det är jobbigt. då ska du ha rätt att säga nej
  • Wicktoria

Molson Canadian skrev 2009-12-29 12:05:03 följande:

Men herregud - LÄS TS, mänska! "Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos? " Ser du att det står SAMTYCKA? Premissen i TS är alltså att samtycke föreligger. Inte det som du och andra hittar på.
    och ditt problem är?
  • Wicktoria
    Mandi74 skrev 2009-12-29 12:08:28 följande:
    Japp.. hade inte stört mig ett dugg.
    '

men det är inte det som är grejen!!!
    Man ska ha rätt att säga nej ifall man inte vill, vilket man inte har idag. sen jätte bra om vissa tycker det är ok.
  • Wicktoria
    Pejgan skrev 2009-12-29 12:11:20 följande:
    Nej jag tycker inte det är ett dugg jobbigt att veta. De får undersöka mig hur mycket de vill så länge det leder till att vi får bättre förberedda läkare i framtiden. Men med några procents marginal så föredrar jag att inte veta eftersom jag tycker det är själva presentationen och all jäkla handskakning etc som är jobbig när det gäller kandidater.
    jo där håller jag med dig till 100% jag vill inte heller skaka hand med praktikanter, det känns märkligt.
    Men jag skulle vara tacksam om någon frågade mig innan jag sövdes "är det ok med dig att praktikanter kommer in under narkosen och undersöker dig?"
  • Wicktoria
    Pejgan skrev 2009-12-29 12:12:49 följande:
    Det är ju visst grejen??? Tråden handlar ju om ifall man SKULLE samtycka. Inte om man tycker det är ok att de undersöker folk till höger och vänster utan att fråga.
    men du vet en diskussion kan ta olika former. Eftersom vi uppenbarligen sitter på olika tankar om vad som är ett övergrepp så kan väl det vara intressant att diskutera? får man bara svara på TS fråga och sen vara tyst? man måste ju få spekulera vidare.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?