Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Ja, jag godkände studenter att vara med under min medicinska abort så.. jag skulle fan gå med på gynundersökning utan att vara sövd också för den delen!

• Plutteli

fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:46:50 följande:

Anser inte det som ett övergrepp då det sker i medicinska sammanhang.
    Klart det är ett övergrepp! Eller är det inte övergrepp att slå på gamla heller kanske? Det görs ju i omvårdande syfte för att de ska lugna sig...
  • Plutteli
    Bellbox skrev 2009-12-29 11:52:29 följande:
    Ja jag håller med dig. Tror att risken finns att det går överstyr om man bortser från etiskt framtagna regler som skall gälla alla yrkesutövare. Det ÄR redan så att man måste bli tillfrågad. Detta struntade de i = fakta! = övergrepp! Sen hade hon kanske sagt ja om hon blivit tillfrågad, men det är ju en annan sak i så fall fr då är det inte ett problem
    Precis! Jag har ju som sagt själv inga problem med att studenter är med och "rotar" i mitt underliv, OM de frågar först! Däremot skulle jag bli fly förbannad om jag fick veta att det hänt utan att de frågat, även om jag sagt ja ifall de frågat. Det är liksom själva samtycket det hänger på!

Endast i få fall är det OK med övergrepp, och det är vid tvångsvård, tex. när en person tvångs sondmatas för att inte dö pga sin anorexi. Ett enormt övergrepp som dock görs för att rädda livet på personen.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?