Mei skrev 2009-12-29 12:46:39 följande:
Dvs ska man som kandidat få lära sig att med händerna "se" tex cancerutbredning, känna hur den känns jämfört med normal vävnad etc så ger det oändligt mycket mer om man ser det strikt ur den blivande läkarens perspektiv. Fortsätter man att hålla sig till den blivande läkarens perspektiv kan det också vara så att det är lättare att undersöka bra och fullständigt när man inte behöver oroa sig för att patienten i fråga lider av det man gör. Dessutom finns möjlighet att diskutera det man känner utan att patienten ifråga behöver bli rädd över de frågor som ställs och svar som ges i undervisningssituationen och inte heller behöver känna sig som ett objekt som det pratas om medan hon lyssnar. Att fråga medan man står med händerna på plats och handledaren kan känna efter vad man känner så det går att jämföra gör också att man lärt sig mer. Det går inte att avhandla i korridoren efteråt. Sett ur patientens perspektiv kräver det förstås att man blivit tillfrågad. Dessutom är det alltid en medicinsk risk att söva någon, det är förenat med visst obehag och det är dyrt så det är inget man gör på folk för att de ska vara "försökskaniner" som vissa uttrycker det. Dvs motivet till sövningen är tex gyncancer som ska undersökas eller kirurgisk abort. Fortfarande ska kvinnan tillfrågas.
Men shit, då är det ju en HELT annan sak!
Fortfarande gäller förstås att patienten ALLTID måste tillfrågas om studenter ska undersöka eller ens närvara, det faller inte ifrån, men scenariot blir ju ett helt annat.
I tidningen låter det ju liksom som att kvinnan var där för en annan undersökning/operation och då samtidigt så passade ett gäng studenter på att stoppa upp fingrarna och "känna hur en kvinna känns" typ. Det stod att undersökningen som gjordes var en "där man stoppade upp två fingrar" och vad låter det som?? Men det är ju typiskt tidningar att vinkla det.
Om denna undersökning som studenterna gjorde, ändå skulle göras och ändå krävde sövning, då ser jag liksom inget större konstigt i det, mer än att hon skulle tillfrågas först.
Jag trodde som sagt att de undersökte på ett annat sätt och i annat syfte, och att de passade på medans hon var sövd för att hon typ inte skulle kunna säga ifrån. Det har ju låtit så.
Jag tycker ändå dock att det är kränkande att ha personer som man inte har godkänt mellan benen och jag hade blivit rasande.