Inlägg från: iolanthe |Visa alla inlägg
  • iolanthe

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Miss Lau skrev 2009-12-28 15:11:49 följande:
    Ja, om det är en undersökning om vanligtvis görs under narkos. Nej, om det är en undersökning som vanligtvis görs på en vaken patient, då vill jag också vara vaken. Men jag ställer upp även på den.
    Håller med
  • iolanthe

Molson Canadian skrev 2009-12-29 13:06:36 följande:

Gäller det alla undersökningar eller bara just gynundersökningar?
    Nu har jag inte deltagit i diskussionen innan. Men åtminstone för mig är mitt underliv mycket mer privat och jag känner mig mer utlämnad i en gynstol än om det är min arm tex. som ska undersökas. Och att då bli sövd och efteråt få veta att flera studenter varit och undersökt mig i underlivet skulle vara fruktansvärt kränkande.
  • iolanthe

Molson Canadian skrev 2009-12-29 13:18:05 följande:

Fast det är - återigen - inte premissen i TS. Frågan är: Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos? Det är alltså inte fråga om att få veta efteråt att man har blivit undersökt utan om du skulle samtycka till undersökning av läkarstudenter under narkos.
    Ok, och då är mitt svar det beror på i vilket syfte. Är det en student/läkare om utbildar sig inom just det området så ok. Är det en skolklass som första gången ska göra en gyn.undersökning så nej.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?