Inlägg från: Stinky |Visa alla inlägg
  • Stinky

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Ja, det skulle jag. Jag vill inte ha sämre läkare i framtiden.

• Stinky

Måste säga att jag är förvånad över att så många röstar "nej". Jag antar att ni vill ha sämre läkare i framtiden?

• Stinky
    pönz skrev 2009-12-29 12:31:27 följande:
    Ett nej betyder inte att de inte får undersöka öht, men man kanske vill bli undersökt i vaket tillstånd. Jag röstade nej, men jag har inget emot att de undersöker i vaket tillstånd. Jag vill kunna SE den som petar mig mellan benen. Jag tror att många tänker så.
    Ok. Ibland måste patienter sövas ner för sin egen skull. Handlar det om ex. tumörer eller andra saker därnere, tror jag inte det skulle vara särskilt skönt att bli petad i underlivet utan narkos. Jag personligen bryr mig inte om jag ser eller inte ser den undersökande läkaren, då jag lär ha glömt bort ansiktet efter ett par dagar i alla fall. Läkare är lika opersonliga för mig som jag är för dem som patient.
  • Stinky
    pepprar skrev 2009-12-29 17:43:51 följande:
    Jag svarade Nej. Vill absolut inte ha ett gäng studerande glo mellan benen på mej vare sig jag var vaken eller sov. Jag blev däremot undersökt av två unga snygga och trevliga manliga gynekologer en gång och det var helt okej, men det berodde på att min man var med.
    Skulle du känt dig otrogen om han inte hade varit med?
  • Stinky

Jag ser att jag bara fått två svar på min fråga. Så återigen: ni som säger nej - vill ni ha sämre läkare i framtiden?

• Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:05:36 följande:
    Vi förlitar oss på att andra ställer upp på studenternas utbildning.
    Ja, det kan jag gott tänka mig. Tur att ni har oss då.
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:27:33 följande:
    Argument utan betydelse. Det är så enkelt som att jag vill ha bra vård men vägrar ställa upp som försökskanin. Eller förtjänar inte jag bra vård eftersom att jag inte vill bli undersökt av studenter?
    Argument utan betydelse?! Tycker den vägde tungt, jag.
  • Stinky
    Pejgan skrev 2009-12-29 20:32:43 följande:
    Och det är din fulla rätt. Bara du inte sen blir sur när läkaren inte kan diagnostisera dig och till fullo är förstående när din son ligger och behöver en ny njure men ingen finns eftersom folk föredrar att ta dem med sig i graven.
    Precis.
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:37:48 följande:
    Det är ju faktiskt så att andras kroppar existerar inte för min skull. Eller för mina barns skull. Är det så att jag som kryssat i "nej" som organdonator inte får bli ledsen när mitt barn dör pga att inga organ finns att tillgå? Får inte jag bli ledsen om min livmoder måste tas bort fast jag kanske vill ha fler barn? Varför säger ni att jag inte har rätt till mina känslor bara för att jag vägrar studenter och vägrar donera organ?!
    Ingen som säger att du inte har rätt till dina känslor. Du får läsa om och rätt.
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 21:51:23 följande:
    Jag: "Visst. Men jag tänker ändå inte ställa upp. Lika lite som jag tänker donera mina organ." Pejgan:" Och det är din fulla rätt. Bara du inte sen blir sur när läkaren inte kan diagnostisera dig och till fullo är förstående när din son ligger och behöver en ny njure men ingen finns eftersom folk föredrar att ta dem med sig i graven." Här läser jag att jag har rätt att avstå organdonation och gynundersökning av studenter. Men jag saknar rätten att bli sur. Nu har jag läst igen och drar samma slutsats. Jag får göra vad jag vill men jag får inte bli sur.
    Jag tolkade som att du ska vara jävligt medveten om situationen. Visst får du bli sur, men du har ju ingen anledning egentligen då du är medveten om situationen och själv inte donerar. Så ditt barn får helt enkelt dö för att fler tänker som du.
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 22:56:51 följande:
    För övrigt "ska jag". Uppläxningen kan du spara åt någon annan. Jag har rätt till mina åsikter. Du har däremot inte rätt att behandla mig hur som helst baserat på mina åsikter.
    Du har rätt till dina åsikter, såsom jag har rätt till mina. Problem med det?
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 23:01:06 följande:
    Ja, det beror på att jag blivit utsatt för sexuella övergrepp och vill ha kontroll. Dvs jag vill inte vara sövd. I vaket tillstånd vore det okej.
    Jag har varit utsatt för flera sexuella övergrepp, men jag litar på sjukvården för det. Det är inte de som varit på mig. Det är snarare de som hjälpt mig.
  • Stinky
    konkelbär skrev 2009-12-29 23:08:32 följande:
    Jättebra för dig. Tyvärr har det blivit annorlunda för mig.
    Tråkigt.
  • Stinky
    pepprar skrev 2009-12-30 15:49:57 följande:
    Nej naturligtvis inte, hur i världen kan man tro något sådant???
    Med tanke på att du tyckte att det var sådan tur att han var med. 
    Själv skulle jag inte ens kunna tänka mig att ha min sambo med hos gyn. Vad ska han där att göra?
  • Stinky
    Fru U skrev 2009-12-31 22:21:28 följande:
    Då måtte jag haft världens otur för tyvärr är det nästan majoriteten av all vårdpersonal som jag haft kontakt med varit mindre bra eller rent ut sagt dålig (och då pratar jag inte bara om tillfällen då det gällt mig själv)Det har dock blivit värre ju mindre tid och pengar som politikerna avsätter till sjukvården.Attityden idag är att det är ett jobb som alla andra och det tror jag bidrar till att många har en negativ uppfattning för det är inte ett jobb som alla andra, alla är inte lämpade för att jobba med omhändertagande (dvs vård). Jag har dock ingen lösning på det för om vi skulle återgå till att bara de som känner sig "kallade" skulle arbeta inom vården så skulle bara en bråkdel av befolkningen få vård.
    Vet du vad jag tror? Att du går in med den negativa inställningen mot vårdpersonal redan innan du ens träffat dem. Att så fort nån personal gjort det minsta "fel" i dina ögon, stämplar du dem och hela yrkeskåren. En självuppfyllande profetia, skulle jag kalla det för.
  • Stinky
    Fru U skrev 2010-01-01 23:10:30 följande:
    Tro du det. Annan vårdpersonal har varit med och bekräftat att det inte är jag, men som sagt du tror vad du vill
    Det där får du gärna förklara lite närmare, för jag förstår inte.
  • Stinky
    Fru U skrev 2010-01-02 19:41:55 följande:
    Jag har crohns, är op:ad flera gånger. Och felbehandlad flera gånger. Jag ser den personal som är bra, jag har också varit med om att flera ssk och annan personal kämpat för att jag ska få rätt vård av läkare som inte riktigt brytt sig. Jag är fullt medveten om att det finns bra personal och det har jag också skrivit om men det är som om alla vill tro att svensk sjukvård fortfarande är världsbäst och fungerar optimalt och så är det inte längre. Ingen tycks vilja se det negativa och jag är inte rädd för att ge det negativa en röst och låta andra förstå att vården inte är så bra som den en gång varit. Stinky, oavsett vad jag säger så kommer du att tro att det är min attityd som är problemet och jag tänker inte lägga ner någon avsevärd tid för att försöka få dig att tro annorlunda. Annan vårdpersonal som varit med vid en del av de tillfällen som varit negativa har bekräftat att mitt beteende inte varit det som skapade ett negativt vårdtillfälle/dåligt bemötande/kränkning/felbehandling eller om man så vill uttrycka sig - det har inte varit mitt fel.
    Har du anmält till patientnämnden? Om inte, så tycker jag att du ska göra det.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?