Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

självklart måste blivande läkare få känna med sina händer under operationer och undersökningar . Oavsett om operationen är gynekologisk eller något annat. Hur ska de annars lära sig?

• Jalapeno

det är väl fakta att världen behöver fler utbildade läkare och fler organdonatorer? inte färre
    visa lite respekt för fakta

• Jalapeno

så du skulle bli glad om alla var som du?

konkelbär skrev 2009-12-29 22:06:33 följande:
    Men var har etiken sin plats i det? För mig är min kropp helig. Mina anhörigas kroppar är heliga. Allt liv är heligt. Detta är mina känslor och din oförståelse inför människors olika moral är livsfarlig. Det är sådan oförståelse som skapar förföljelse, krig, förtryck. I och med att jag inte själv donerar organ har jag också fullaste förståelse för att det inte kan finnas organ att tillgå om jag skulle bli i behov. Jag förstår också varför och respekterar anledningarna. För mig är inte en människa någon allmän odlingsplats. En människa är en egen individ och hennes kropp har ett värde. Vad man vill göra med sin egen kropp ska man själv få bestämma. Men att tvingas agera reservdelar åt människor mot sin vilja vore rent vidrigt. Lika vidrigt är det när en människa mot sin vilja ska agera försöksobjekt för andras ändamål. Vad som är viktigt är en värdering som skiljer sig mellan människor.
  • Jalapeno

du svarar inte på mina frågor.
    Det är inte något som gör att jag ändrar mig och börja tycka att världen skall bestå av människor med dina åsikter

konkelbär skrev 2009-12-29 22:10:34 följande:
    .... För tro mig, jag klarar av att visa respekt och förståelse även för oliktänkande.
  • Jalapeno

tycker du att världen blir en bättre plats om alla tyckte som du? eller tycker du världen blir en bättre plats med färre människor med dina åsikter?

konkelbär skrev 2009-12-29 22:26:34 följande:
    Jag antar att du menar denna fråga? "Jalapeno skrev 2009-12-29 22:08:20 följande: så du skulle bli glad om alla var som du?" Svar: Nej. Inte gladare än jag är idag.
  • Jalapeno

skulle du vilja leva i en värld där alla tyckte som du?

konkelbär skrev 2009-12-29 22:32:48 följande:
    Nej, jag tror att världen behöver oliksinnade människor. Det besvarar båda dina frågor.
  • Jalapeno

människor får vård baserat på deras religiösa och etiska värderingar (med undantag av psykiatrins tvångslagstiftning och barn under 18 år som kan omhändertas av samhället. Du kan nog lagstiftningen)
    Om någon sagt att han eller hon inte vill bli undersökt ska de inte bli undersökta mot sin uttalade vilja.
    konkelbär skrev 2009-12-29 22:33:55 följande:

Tror du att världen skulle bli en bättre plats om människor fick vård baserat på deras etiska värderingar? Tror du att världen skulle bli en bättre plats om nedsövda kvinnor fortsatte att användas som studiemateriel, mot sin vilja?
  • Jalapeno

hur tror du världen skulle se ut om alla hade samma etiska värderingar som du?konkelbär skrev 2009-12-29 22:38:00 följande:

Därför att jag tror att världen blir en mer intressant plats att leva på om människor är oliksinnade.
  • Jalapeno

om det är någon seriös människa som fortfarande orkar läsa i tråden finns det intressant forskning från Umeå om just detta med läkarstudenter och gynekologiska undersökningar.
    Man frågade i efterhand om kvinnorna hade velat få reda på att det skulle vara en kandidat med vid undersökningstillfället. Det visade sig att kandidatens närvaro inte uppfattades som något problem.

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?