Inlägg från: Runa |Visa alla inlägg
  • Runa

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Nu valde jag ja men det är förstås inte ovillkorat. Jag har ganska stort kontrollbehov men deltar såklart gärna i utbildning.

För att samtycka vill jag gärna veta exakt vilka personer det är, jag vill helst ha hälsat på dem i vaket tillstånd och fått en "bra känsla" av dem och den behandlande läkaren. Viktigt är att allt inte känns väldigt uppstressat eller att jag känner mig obekväm eller inte litar på personalen.
    Det får heller inte vara för många personer. Ett par stycken studenter går väl bra men 4-5 eller kanske rentav 10 känns faktiskt obehagligt. Det är trots allt en väldigt utlämnande och på något sätt intim och privat situation och jag vill känna mig som en patient och människa inte någon sorts försökskanin.
    Jag tror jag hade föredragit om det ibland fanns en extra person med vid t.ex. en vanlig gynundersökning då man själv är vaken och känner att man har större möjlighet att påverka situationen.
    Kan också tillägga att jag inte skulle vilja ha ett flertal läkarstudenter som petade i mig vid t.ex. operation heller utan att jag blivit tillfrågad, så det har inte bara att göra med att det gäller underlivet.

• Runa
    Runa skrev 2010-01-05 20:54:11 följande:
    Nu valde jag ja men det är förstås inte ovillkorat. Jag har ganska stort kontrollbehov men deltar såklart gärna i utbildning.För att samtycka vill jag gärna veta exakt vilka personer det är, jag vill helst ha hälsat på dem i vaket tillstånd och fått en "bra känsla" av dem och den behandlande läkaren. Viktigt är att allt inte känns väldigt uppstressat eller att jag känner mig obekväm eller inte litar på personalen.Det får heller inte vara för många personer. Ett par stycken studenter går väl bra men 4-5 eller kanske rentav 10 känns faktiskt obehagligt. Det är trots allt en väldigt utlämnande och på något sätt intim och privat situation och jag vill känna mig som en patient och människa inte någon sorts försökskanin.Jag tror jag hade föredragit om det ibland fanns en extra person med vid t.ex. en vanlig gynundersökning då man själv är vaken och känner att man har större möjlighet att påverka situationen.Kan också tillägga att jag inte skulle vilja ha ett flertal läkarstudenter som petade i mig vid t.ex. operation heller utan att jag blivit tillfrågad, så det har inte bara att göra med att det gäller underlivet.
    Har läst på lite mer nu och inser att det handlar om en undersökning som bara kan göras på en nedsövd patient, så att jag föredrar att vara vaken är ju knappast relevant...
    Övrigt står jag fast vid, vill bli tillfrågad innan och vill inte att det handlar om väldigt många studenter.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?