Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Wicktoria skrev 2009-12-29 12:10:41 följande:
    ' men det är inte det som är grejen!!! Man ska ha rätt att säga nej ifall man inte vill, vilket man inte har idag. sen jätte bra om vissa tycker det är ok.
    Det är ju visst grejen??? Tråden handlar ju om ifall man SKULLE samtycka. Inte om man tycker det är ok att de undersöker folk till höger och vänster utan att fråga.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:15:51 följande:
    men du vet en diskussion kan ta olika former. Eftersom vi uppenbarligen sitter på olika tankar om vad som är ett övergrepp så kan väl det vara intressant att diskutera? får man bara svara på TS fråga och sen vara tyst? man måste ju få spekulera vidare.
    men.. då kan du ju inte säga "det är inte grejen" när folk svarar på orginalfrågan!
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:14:12 följande:
    jo där håller jag med dig till 100% jag vill inte heller skaka hand med praktikanter, det känns märkligt. Men jag skulle vara tacksam om någon frågade mig innan jag sövdes "är det ok med dig att praktikanter kommer in under narkosen och undersöker dig?"
    Ja och jag skulle föredra att de inte frågade, men anser att eftersom det är en känslig fråga så SKA de fråga. Även om det för MIG personligen skulle vara att föredra att de bara gjorde sitt jobb. Vilket det är för mig.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    pönz skrev 2009-12-29 12:25:15 följande:
    Öh nej, det vet jag att de inte gjorde. Jag bara undrar varför de passar på att undersöka henne när hon sov. Vad var syftet med det? Varför inte vänta tills hon är vaken? Eller om det handlar om tidspress etc, då kan de väl iaf fråga henne först. Uppenbarligen tyckte de att en kvinna som sover - inte kan säga ifrån - samtycker - henne kan vi göra vad vi vill med. Typ, "jaha nu ska vi se, det var dags för att undersöka en kvinnas underliv, hmm hmmm, jamen här inne på sal 7 ligger en kvinna i narkos, henne kan vi gå in till och kolla". Hade hon varit vaken så hade de varit tvungna att fråga och då hade de eventuellt fått ett nej (vilket innebär mer tidspress), därför gjordes det under narkos, är min uppfattning. För en kvinna under narkos kan inte säga nej.
    Okej. Jag uppfattade det som att kvinnan skulle sövas och då fick studenterna undersöka samtidigt. Jag förespråkar som sagt inte alls det som hände men jag tror inte de valde henne pga att hon var sövd heller. Men jag var inte med, jag vet inte.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    My Girls skrev 2009-12-29 15:14:12 följande:
    Men snälla någon. Ok frågan är glasklar i ts, men faktum är att man måste kunna diskutera det etiska dilemmat kring att inte bli tillfrågad, som i artikeln!
    Ja? Men varför kasta sig över någon som svarar på orginalfrågan och säga "det är inte frågan"??
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Pejgan skrev 2009-12-29 15:16:14 följande:
    Ja? Men varför kasta sig över någon som svarar på orginalfrågan och säga "det är inte frågan"??
    förlåt "det är inte grejen".
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    My Girls skrev 2009-12-29 15:32:21 följande:
    Bra fråga Jag förstår öht inte varför det blev sådana rabalder om det Klart att diskussioner får gå utanför ursprungsfrågan, bara man helt diskuterar ot. Tex drar iväg till veterinärer
    Självklart men man kan ju inte bli upprörd över folks svar baserat på en helt annan fråga som bara finns i ens eget huvud.

Typ....
    Lisa: Tycker ni att Take That gjorde bra musik?
    Stina: Jag tycker att de hade dålig smak i kläder.
    Anna: Ja, jag älskar deras musik!
    Stina: Men! Ser ni inte hur fula byxor de hade?
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:05:36 följande:
    Vi förlitar oss på att andra ställer upp på studenternas utbildning.
    Och om du skulle råka få en sjukdom vars diagnos kräver erfarenhet, en sjukdom där man får möjlighet att skaffa sig den erfarenheten kanske tio gånger på år i hela landet. Skulle du då tacka nej och lita på att just de här studenterna lyckas pricka in någon av de andra 9 patienterna eller bara rycka på axlarna och tycka att det är någon annans problem... och om du då väljer alt. 2 skulle du bli upprörd eller förstå om DIN läkare inte var erfaren nog att ställa en diagnos beroende på att andra tänkt precis som du?
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:27:33 följande:
    Argument utan betydelse. Det är så enkelt som att jag vill ha bra vård men vägrar ställa upp som försökskanin. Eller förtjänar inte jag bra vård eftersom att jag inte vill bli undersökt av studenter?
    Självklart. Men du bör vara medveten om att vården blir sämre ju fler som säger nej. Det är inte speciellt svår logik. Ju fler som säger ja desto bättre läkare i framtiden.  Det handlar inte om att jag missunnar dig något utan att jag försöker få dig att förstå orimligheten i det hela. Om alla säger nej kommer vi få läkare som enbart sett en vagina (exempelvis) på bild eller på sina sexpartners. Eller möjligen på lik.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:30:19 följande:
    Visst. Men jag tänker ändå inte ställa upp. Lika lite som jag tänker donera mina organ.
    Och det är din fulla rätt. Bara du inte sen blir sur när läkaren inte kan diagnostisera dig och till fullo är förstående när din son ligger och behöver en ny njure men ingen finns eftersom folk föredrar att ta dem med sig i graven.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 20:33:49 följande:
    Varför får jag inte bli sur över det? Jag får bli sur för vad jag vill.
    Ja självklart får du det. Du får gå ut och skälla på kassörskor om du vill det också men du kommer framstå som en idiot.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 21:51:23 följande:
    Jag: "Visst. Men jag tänker ändå inte ställa upp. Lika lite som jag tänker donera mina organ." Pejgan:" Och det är din fulla rätt. Bara du inte sen blir sur när läkaren inte kan diagnostisera dig och till fullo är förstående när din son ligger och behöver en ny njure men ingen finns eftersom folk föredrar att ta dem med sig i graven." Här läser jag att jag har rätt att avstå organdonation och gynundersökning av studenter. Men jag saknar rätten att bli sur. Nu har jag läst igen och drar samma slutsats. Jag får göra vad jag vill men jag får inte bli sur.
    Tja... ja. Det är korrekt tolkat. Jag anser inte att du har rätt att bli sur. Att därifrån dra slutsatsen att du inte "får" bli ledsen om din son dör är en horribel tankevurpa som du får stå för själv.

Sen har du ju ett senare inlägg svarat själv. Du har förståelse för att det inte finns organ när du eller någon du älskar behöver. Fine. Då är du iaf konsekvent. Enligt mig borde du av etiska skäl tacka nej till donerade organ om du vägrar bidra men det är en annan fråga.

Och jag säger det IGEN då. Jag vill inte tvinga dig att ställa upp på vare sig undersökningar eller donationer men jag vill att du ska förstå att åsikter som dina leder till att vi får sämre läkare och kan rädda färre liv. Om du anser att din värdering angående din kropps helighet är viktigare än värderingen att allt liv är heligt så accepterar jag det till fullo. Jag tycker det är en felaktig vägning av moral och förstår inte hur du kan säga att den är mer etisk än min men som det sagts tidigare: "Jag avskyr din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den"
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 22:21:32 följande:
    Fast jag skulle tacka ja till organ. Det är inget jag behöver försvara heller. Och det är egentligen en annan diskussion.
    Nej tyvärr behöver du inte det.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Jalapeno skrev 2009-12-30 16:25:34 följande:
    yrke är mycket att säga , men visst det får ersättning för den tid de lägger ner. Finns i tex Linköping. Fungerar skitbra. En trygg patient ger en trygg(are) kandidat och ett mycket bra inlärningstillfälle. Patienten kan instruera kandidaten själv så att vederbörande känner det de ska känna.
    coolt. kan man anmäla sig till sånt?
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    enny signatur skrev 2009-12-30 21:27:01 följande:
    Och 40%  som svarar ja... räcker inte det? Måste det vara fritt fram?
    Nej det räcker inte och nej det måste inte vara fritt fram.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Fru U skrev 2009-12-30 22:59:11 följande:
    Att du inte kan förstå att läkare utan erfarenhet missar allvarliga sjukdomar är beklagligt. Alla sjukdomar följer inte textböckernas lista på typiska symptom och utan erfarenhet kan allvarliga sjukdomar missas. Min svärför skickades hem av en at-läkare trots hjärnblödning och afasi. Han är knappast den enda detta hänt. Bara för att du eller din familj inte råkat ut för sådant innebär inte att det inte sker.
    ...och just det här är ju argumentet för att studenterna behöver få vara med och känna och prova. Hur ska de annars få erfarenhet?
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Fru U skrev 2009-12-30 23:04:48 följande:
    Med patientens godkännande och en handledare
    precis som reglerna säger och som det sker i en överväldigande majoritet av fallen. All is good then.

Problemet är fortfarande att när en majoritet säger nej så minskar man kompetensen hos de framtida läkarna. Tyvärr.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Fru U skrev 2009-12-30 23:12:32 följande:
    De flesta säger ja till kandidater om det gäller undersökningar utan narkos, de flesta skulle säkerligen säga ja till att undersökas/behandlas även under narkos om de bara fick möjligheten. Man kan inte lägga mer vikt på framtida kompetens än man gör angående människors integritet och rätt till självbestämmande.
    Men det är ju ingen som argumentetar för att låta bli att fråga patienterna varför drar du upp det hela tiden?
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Fru U skrev 2009-12-30 23:24:01 följande:
    Därför att det känns som att svaret på frågan måste bli ja. Att man är självisk om man säger nej. Dvs att rättigheterna ska vara där men ingen ska nyttja dem
    Okej då känns det i så fall fel. Jag anser att alla ska ha rätt till beslut om vad som sker med ens kropp (till en viss gräns). Jag tycker däremot att det är väldigt oroande och problematiskt att så många väljer att utnyttja rätten att säga nej utan att tänka på konsekvenserna. Framförallt när det INTE är av djupare orsaker än "jag har ingen lust att ställa upp det får någon annan göra"
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Fru U skrev 2009-12-31 00:01:21 följande:
    Ja, jag menar att du begår ett fel om du inte, åtminstonde, frågar en anhörig. Jag menar att ändamålet inte helgar medlen.
    Och om man genom att vänta riskerar bestående skador eller h*ns liv då? Vem säger att det finns en anhörig på plats?
    I can Cum Lauder
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?