Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
och ha betydligt sämre medellivslängd
och ha betydligt sämre medellivslängd
jag kommer inte ihåg exakt, men avhandlignen finns nog att få tag på från Umeås universitet.
Det kontroversiella som gör att jag kommer ihåg den var att försökspersonerna informerades i efterhand att de varit just försökspersoner. Det går emot sedvanlig forskningsetik.
Min minnesbild är att dessa kvinnor uppgett att det inte spelade någon roll om de blev informerade i förväg om kandidatens närvaro eller inte.
nu var det faktiskt inte organdonation jag tänkte på i första hand utan din motvilja att låta dig bli undersökt av sjukvårdspersonal under utbildning.
ok, jag uppfattade att du inte ville bli undersökt av någon under utbildning, oavsett när var hur. Som en generell ståndpunkt.
återigen, jag komemr inte ihåg exakt hur studien var upplagd. men det gick troligen en tid innan försökspersonerna svarade på frågan om de hade velat bli förvarnade om studentnärvaro eller inte. Hälften av patienterna blev alltså förvarnade att det skulle finnas en student med, för hälften kom det som en överraskning. Vill du veta exakt kan du säkert få tag på avhandlingen.
en mycket stor del av landets akutmottagningar bemannas nattetid med endast AT-läkare
på tex kirurgkliniker finns det studenter under 35-40 veckor per år. Jag vet att det är ett provocerande uttalande att man får vara beredd på studenter om man söker sig till universitetssjukhus. Tack och lov är det inget större problem för studenter att få undersöka patienter inom de flesta områden. Men det kan vara problem för manliga kandidater på just gyn. På många håll har man proffspatienter som känner sig tillräckligt bekväma med sina kroppar att de kan låta sig bli undersökta av blivande läkare. Som tex distriktsläkare måste man kunna utföra en gynekologisk undersökning. Man måste "ha i fingrarna" hur det SKA kännas för att identifiera när det känns fel. Det är för mig skrämmande att 60 % svarar nej på frågan i TS
"Om du tillfrågades:
Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos? "
Jag är också övertygad om att ultraljudet som beskrevs i ett tidigare inlägg gjordes av en legitimerad läkare som bad en äldre mer erfaren om hjälp. Under grundutbildningen eller AT har jag aldrig hört talas om någon som självständigt gjort ett ultraljud på en patient.
Fru U skrev 2009-12-30 14:53:02 följande:
yrke är mycket att säga
, men visst det får ersättning för den tid de lägger ner. Finns i tex Linköping. Fungerar skitbra. En trygg patient ger en trygg(are) kandidat och ett mycket bra inlärningstillfälle. Patienten kan instruera kandidaten själv så att vederbörande känner det de ska känna.
ja. Min kompis mamma ställde upp som proffspatient. Jag tror hon blev tillfrågad av sin ordinarie gynekolog som var inblandad i undervisningen av kandisar. Jag vet inte om de börjat med det i Sthlm men de borde. ![]()
det diskuteras ofta varför vården är ineffektiv. FÖr 50 år sedan behandlade varje enskild läkare många fler patienter per dag än vad man gör idag. Det läggs ner myyycket tid på information till patienter och anhöriga. Och vi ska lägga ner mycket tid på det, men det finns gränser för vad som är praktiskt genomförbart
det som är så svårt att förstå för alla som inte är gynekologer är hur de kan se på gynundersökningar som vi alla andra ser på en undersökning av ett öra eller en fotled. Det är vardagsgöra för dom. Jag säger inte att alla gynekologer är "avtrubbade" jag säger bara att de gör samma sak varje dag och att de inte ser någon spänning i en rutinundersökning.
och jag antar att vetrinärer, frisörer, sömmerskor, trädgårdsmästare, arkitekter och alla andra människor i alla andra yrken också får höra varje dag:
(nu ryckte du mitt citat ur sitt sammanhang. Jag pratade om generell patientinformation. Inte gynekologisk undersökning i narkos. )
För 40-50 år sedan hade man inte frågat alls och själva frågan hade nog förvånat patienterna. Detta oavsett vilken kroppsdel som undersöktes. För 20-30 år sedan vet jag inte men patientinformation är något som blivit enormt mycket bättre sista åren. Nu finns det speciella informationsmöten inför operationer, föreläsningar om kroniska sjukdomar, skriftligt material och sjukhusen lägger ut patientinformation på internet. Det är en explosion av information där patienterna kan behöva proffshjälp för att kunna sålla.
du klarade dej 42 sidor med 425 inlägg innan din första språkpolis