Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Stinky skrev 2009-12-29 20:30:09 följande:
    Argument utan betydelse?! Tycker den vägde tungt, jag.
    Inte för mig som inte vill ha några studenter petandes i mitt underliv.
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 20:32:43 följande:
    Och det är din fulla rätt. Bara du inte sen blir sur när läkaren inte kan diagnostisera dig och till fullo är förstående när din son ligger och behöver en ny njure men ingen finns eftersom folk föredrar att ta dem med sig i graven.
    Varför får jag inte bli sur över det? Jag får bli sur för vad jag vill.
  • konkelbär

Det är ju faktiskt så att andras kroppar existerar inte för min skull. Eller för mina barns skull.

Är det så att jag som kryssat i "nej" som organdonator inte får bli ledsen när mitt barn dör pga att inga organ finns att tillgå?
    Får inte jag bli ledsen om min livmoder måste tas bort fast jag kanske vill ha fler barn? Varför säger ni att jag inte har rätt till mina känslor bara för att jag vägrar studenter och vägrar donera organ?!

• konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 20:36:02 följande:
    Ja självklart får du det. Du får gå ut och skälla på kassörskor om du vill det också men du kommer framstå som en idiot.
    Den enda som framstår som en idiot är den människa som inte klarar av att respektera andras etiska och moraliska värderingar.
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 21:46:06 följande:
    Ingen som säger att du inte har rätt till dina känslor. Du får läsa om och rätt.
    Jag: "Visst. Men jag tänker ändå inte ställa upp. Lika lite som jag tänker donera mina organ."

Pejgan:" Och det är din fulla rätt. Bara du inte sen blir sur när läkaren inte kan diagnostisera dig och till fullo är förstående när din son ligger och behöver en ny njure men ingen finns eftersom folk föredrar att ta dem med sig i graven."

Här läser jag att jag har rätt att avstå organdonation och gynundersökning av studenter. Men jag saknar rätten att bli sur. Nu har jag läst igen och drar samma slutsats. Jag får göra vad jag vill men jag får inte bli sur.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 21:57:56 följande:
    och du får inte klona dej världen behöver färre, inte fler, människor med dina åsikter och värderingar
    Så vitt jag vet får ingen klona sig. Med eller utan mina åsikter. Det är för övrigt inget fel på mina värderingar. Min kropp, jag bestämmer. Visa lite respekt.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:00:46 följande:
    det är väl fakta att världen behöver fler utbildade läkare och fler organdonatorer? inte färre visa lite respekt för fakta
    Men var har etiken sin plats i det?

För mig är min kropp helig. Mina anhörigas kroppar är heliga. Allt liv är heligt. Detta är mina känslor och din oförståelse inför människors olika moral är livsfarlig. Det är sådan oförståelse som skapar förföljelse, krig, förtryck.

I och med att jag inte själv donerar organ har jag också fullaste förståelse för att det inte kan finnas organ att tillgå om jag skulle bli i behov. Jag förstår också varför och respekterar anledningarna.

För mig är inte en människa någon allmän odlingsplats. En människa är en egen individ och hennes kropp har ett värde. Vad man vill göra med sin egen kropp ska man själv få bestämma. Men att tvingas agera reservdelar åt människor mot sin vilja vore rent vidrigt. Lika vidrigt är det när en människa mot sin vilja ska agera försöksobjekt för andras ändamål. Vad som är viktigt är en värdering som skiljer sig mellan människor.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:08:20 följande:
    så du skulle bli glad om alla var som du?
    Jag skulle bli glad om alla kunde försöka förstå varandras olikheter istället för att kasta skit på varandra.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:08:20 följande:
    så du skulle bli glad om alla var som du?
    .... För tro mig, jag klarar av att visa respekt och förståelse även för oliktänkande.
  • konkelbär
    Pejgan skrev 2009-12-29 22:20:12 följande:
    Tja... ja. Det är korrekt tolkat. Jag anser inte att du har rätt att bli sur. Att därifrån dra slutsatsen att du inte "får" bli ledsen om din son dör är en horribel tankevurpa som du får stå för själv. Sen har du ju ett senare inlägg svarat själv. Du har förståelse för att det inte finns organ när du eller någon du älskar behöver. Fine. Då är du iaf konsekvent. Enligt mig borde du av etiska skäl tacka nej till donerade organ om du vägrar bidra men det är en annan fråga. Och jag säger det IGEN då. Jag vill inte tvinga dig att ställa upp på vare sig undersökningar eller donationer men jag vill att du ska förstå att åsikter som dina leder till att vi får sämre läkare och kan rädda färre liv. Om du anser att din värdering angående din kropps helighet är viktigare än värderingen att allt liv är heligt så accepterar jag det till fullo. Jag tycker det är en felaktig vägning av moral och förstår inte hur du kan säga att den är mer etisk än min men som det sagts tidigare: "Jag avskyr din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den"
    Fast jag skulle tacka ja till organ. Det är inget jag behöver försvara heller. Och det är egentligen en annan diskussion.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?