Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Jalapeno skrev 2009-12-29 22:24:48 följande:
    du svarar inte på mina frågor. Det är inte något som gör att jag ändrar mig och börja tycka att världen skall bestå av människor med dina åsikter
    Jag antar att du menar denna fråga?

"Jalapeno skrev 2009-12-29 22:08:20 följande:
    så du skulle bli glad om alla var som du?"

Svar: Nej. Inte gladare än jag är idag.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:31:21 följande:
    tycker du att världen blir en bättre plats om alla tyckte som du? eller tycker du världen blir en bättre plats med färre människor med dina åsikter?
    Nej, jag tror att världen behöver oliksinnade människor. Det besvarar båda dina frågor.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:31:21 följande:
    tycker du att världen blir en bättre plats om alla tyckte som du? eller tycker du världen blir en bättre plats med färre människor med dina åsikter?
    Tror du att världen skulle bli en bättre plats om människor fick vård baserat på deras etiska värderingar?

Tror du att världen skulle bli en bättre plats om nedsövda kvinnor fortsatte att användas som studiemateriel, mot sin vilja?
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:34:37 följande:
    skulle du vilja leva i en värld där alla tyckte som du?
    Nej.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:37:15 följande:
    varför inte?
    Därför att jag tror att världen blir en mer intressant plats att leva på om människor är oliksinnade.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:40:22 följande:
    människor får vård baserat på deras religiösa och etiska värderingar (med undantag av psykiatrins tvångslagstiftning och barn under 18 år som kan omhändertas av samhället. Du kan nog lagstiftningen) Om någon sagt att han eller hon inte vill bli undersökt ska de inte bli undersökta mot sin uttalade vilja. konkelbär skrev 2009-12-29 22:33:55 följande:
    Kalas.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:42:28 följande:
    hur tror du världen skulle se ut om alla hade samma etiska värderingar som du?konkelbär skrev 2009-12-29 22:38:00 följande:
    Den skulle se enkelspårig ut. Ointressant, tråkig.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:45:51 följande:
    om det är någon seriös människa som fortfarande orkar läsa i tråden finns det intressant forskning från Umeå om just detta med läkarstudenter och gynekologiska undersökningar. Man frågade i efterhand om kvinnorna hade velat få reda på att det skulle vara en kandidat med vid undersökningstillfället. Det visade sig att kandidatens närvaro inte uppfattades som något problem.
    Inte för någon av de tillfrågade kvinnorna? :-O
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:46:51 följande:
    och ha betydligt sämre medellivslängd
    Ja, eftersom att jag inte vill donera organ så skulle ju medellivslängden minska extremt lite, med tanke på att de allra flesta människor i världen inte har tillgång till organdonationer varesig de vill eller ej. Så någon avsevärd förminskning av medellivslängden talar vi inte om.

Å andra sidan, jag röker inte, dricker inte och äter inte kött. Ett leverne som minskar behovet av organdonationer och förlänger medellivslängden.
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 22:49:33 följande:
    Jag tolkade som att du ska vara jävligt medveten om situationen. Visst får du bli sur, men du har ju ingen anledning egentligen då du är medveten om situationen och själv inte donerar. Så ditt barn får helt enkelt dö för att fler tänker som du.
    Det beror helt på hur man värderar livet i sig. Det är HELT otänkbart för mig att donera organ. Jag räknar inte med att få några heller. Det skulle jag inte göra oavsett. Det är också ett etiskt dilemma: alla dessa fattiga barn runt om i världen som inte har tillgång till organdonation då? Är inte det väldigt orättvist? Var går gränsen och hur ska man resonera? Varför ska jag ha rätt att få organ när de allra flesta faktiskt inte får det?
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 22:49:33 följande:
    Jag tolkade som att du ska vara jävligt medveten om situationen. Visst får du bli sur, men du har ju ingen anledning egentligen då du är medveten om situationen och själv inte donerar. Så ditt barn får helt enkelt dö för att fler tänker som du.
    För övrigt "ska jag". Uppläxningen kan du spara åt någon annan. Jag har rätt till mina åsikter. Du har däremot inte rätt att behandla mig hur som helst baserat på mina åsikter.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:58:17 följande:
    jag kommer inte ihåg exakt, men avhandlignen finns nog att få tag på från Umeås universitet. Det kontroversiella som gör att jag kommer ihåg den var att försökspersonerna informerades i efterhand att de varit just försökspersoner. Det går emot sedvanlig forskningsetik. Min minnesbild är att dessa kvinnor uppgett att det inte spelade någon roll om de blev informerade i förväg om kandidatens närvaro eller inte.
    Okej.
  • konkelbär
    Jalapeno skrev 2009-12-29 23:00:06 följande:
    nu var det faktiskt inte organdonation jag tänkte på i första hand utan din motvilja att låta dig bli undersökt av sjukvårdspersonal under utbildning.
    Ja, det beror på att jag blivit utsatt för sexuella övergrepp och vill ha kontroll. Dvs jag vill inte vara sövd. I vaket tillstånd vore det okej.
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 23:04:23 följande:
    Du har rätt till dina åsikter, såsom jag har rätt till mina. Problem med det?
    Aldrig haft, kommer aldrig att ha.
  • konkelbär
    Stinky skrev 2009-12-29 23:07:05 följande:
    Jag har varit utsatt för flera sexuella övergrepp, men jag litar på sjukvården för det. Det är inte de som varit på mig. Det är snarare de som hjälpt mig.
    Jättebra för dig. Tyvärr har det blivit annorlunda för mig.
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?