• nexa79

    Vad ÄR lycka egentligen?

    Jag läste filosofi för flera år sen, och jag fick då frågan Vad är LYCKA?

    Flera i klassen svarade med saker som "att ha en bra familj, att ha en stadig inkomst, att inte vara sjuk" osv. Själv hävdar jag att lycka är ett begrepp som används för att sammanställa olika saker som gör oss glada och lugna, eventuellt också trygga och må bra på olika vis. Alltså, lycka är inget konkret utan någonting som man bara benämner andra saker med.

    Har jag rätt?

    Följdfråga: Vad är lycka för DIG?

    tremoten.blogg.se

  • Svar på tråden Vad ÄR lycka egentligen?
  • mindless

    Frågan går att tolka på olika sätt. Dina klasskamrater tolkade den tydligen mer som vad det är som leder till lycka. Och det är givetvis en rimlig tolkning av frågan. Du verkar snarare vara ute efter själva känslan av lycka, men då blir frågan, i alla fall för mig, i det närmaste omöjlig att svara på. Det blir som att förklara vad rött är för någon som aldrig sett färger. Men du tycks helt rätt ute när du nämner kvalitéer som att den gör oss glada och lugna och så vidare.

    Ett annat sätt att tolka frågan är vilken moralisk relevans lycka har. Är lycka det enda värde som räknas när det kommer till hur vi bör leva våra liv?

  • korfu08

    Det är nog olika för mig är lycka vår dotter och dagen då fick henne, efter en massa kämpande och jag är tacksam och lycklig för varje stund med henne.

    Är lyckligt gift med min man efter 5 år och det är jag glad över

  • nexa79
    mindless skrev 2009-12-29 16:41:52 följande:
    Ett annat sätt att tolka frågan är vilken moralisk relevans lycka har. Är lycka det enda värde som räknas när det kommer till hur vi bör leva våra liv?
    Ännu en bra frågeställning. Mitt spontana svar skulle vara nej. Självklart måste det ju finnas motvikter för att livet ska ha någon form av variation, och alla vet ju att människan älskar variation, i lagom mängder.

    Nu kommer nästa frågeställning; vad är "lagom"? *ler*

    tremoten.blogg.se
  • Lilja84

    Ja lycka är något/någon som ger dig tillfredställse ,en del långsiktigt annat kortsiktigt , en sak man behöver för att orka alla dom gångerna man inte känner lycka .

    Vad lycka är för mig , kan jag inte säga direkt så , alltså jag kan bli överlycklig av att inte missa bussen på morgonen , men det är ju inget som jag kramar ur och lever av för att må bra , men jag är också lycklig för att jag har mina 2 barn , där är det något mer bestående , men det är inte bara lycka , det är också kärlek .

    Tex missar jag bussen , okej det är ju ganska tråkigt och mötet tex jag skulle till blir lidande osv, hela dagen är förstörd .

    Dör mina barn , då dör en bit av mig själv och det kommer inte bara påverka den dagen eller den veckan utan hela mitt liv .

  • mindless
    nexa79 skrev 2009-12-29 18:14:23 följande:
    Ännu en bra frågeställning. Mitt spontana svar skulle vara nej. Självklart måste det ju finnas motvikter för att livet ska ha någon form av variation, och alla vet ju att människan älskar variation, i lagom mängder. Nu kommer nästa frågeställning; vad är "lagom"? *ler*
    Min invändning är att värdet av dessa motvikter enbart ligger i att de ökar lyckan på det hela taget. Så fortfarande är det enbart lyckan som är värt något i sig självt; lidandet/variationen har bara ett värde om det ökar lyckan, annars inte. Motvikternas värde är alltså endast instrumentellt, precis som pengar kan ha ett instrumentellt värde om de kan omsättas till saker som ger lycka.
  • gamlingen

    För mig är alla variationer viktiga. Djupa känslor av sorg, förlust, att bli behandlad illa etc ger mig möjlighet att leva livet fullt ut. Att förstå andra och känna empati är viktigt, de varierade upplevelserna är nödvändiga för detta. Bara genom de djupt mänskliga erfarenheterna kan jag förstå människor från andra kulturer, te x.
    Det är också viktigt för att förstå litteratur, film och konst.

    Av alla blandade känslor jag hade när min far dog, fanns även en känsla av djup glädje; jag hade fått följa honom de sista dagarna och timmarna. Genom honom hade jag fått vara med om ett viktigt skede i livet; det allra sista. Den upplevelsen ger mig nu, några år senare, en djup tillfredsställelse med att få leva livet och alla dess stadier.

    På ett annat plan har jag under ett långt liv fått uppleva några få sekunder av fullkomlig lycka. De har kommit till mig vid oväntade tillfällen, då naturen och människor omkring mig varit i fullkomlig harmoni. Jag kan inte förklara den känslan, men den står högt över t ex lyckan med ett nyfött barn, glädjen i yrkesframgångar, kärleksextas.

    Tack ts, för den här viktiga tråden!

  • Ari Gold

    I den lyckoforskning jag läst genom handikappvetenskapen används begreppet "lycka" om tillfälliga ögonblick av upplevt rus. Det du beskriver i TS (och som också eg. är det centrala området för forskningen) sammanfattas med begreppet Upplevd Livskvalitet.

    Tror jag definierar det ungefär så också.


  • Ari Gold

    Den hemliga formeln, om man ska tro den forskning vi läste, är för övrigt rätt enkel.

    Grundläggande behov uppfyllda (mat för dagen, tak över huvudet), trygghet och många sociala relationer (att ingå i en social gemenskap) har jag för mgi vad de viktigaste yttre framgångsfaktorena och en positiv livssyn var den mest avgörande individuella faktorn.

    Saker som har en negativ inverkan på den upplevda livskvaliten är sjukdomstillstånd som innebär ihållande smärta, svält, krig och trauman, samt ensamhet/utanförskap.

    Hälsa påverkar däremot inte alls så mycket man kan tro och konstanta funktionshinder i pricnip inte alls. Rikedom, utöver skälig levnadsnivå tycks inte ha någon påverkan heller.

    Enligt en intressant undersökning har tex ryggmärgsskadade samma upplevda livskvalitet som friska lottovinnare.


  • gamlingen

    Ari Gold skrev 2009-12-29 19:20:09 följande:


    Enligt en intressant undersökning har tex ryggmärgsskadade samma upplevda livskvalitet som friska lottovinnare.
    Mycket intressant!! Det bekräftar min erfarenhet.

    Låt oss starta en annonskampanj:
    Lyckan bor inte i tjusiga underkläder, tindrande juleljus, resor eller miljonvinster.
    Lyckan bor i dig själv.
    Det du har upplevt och som du kan omsätta i ett rikt liv.
    Oavsett om du sitter i rullstol, ser ut som prinsessan Madeleine eller har åderbråck på benen.
  • DariaM

    Jag tror följande: Man kan vara glad utan att vara lycklig på samma sätt som man kan vara lycklig utan att vara glad. Lycka är något djupare, inte bara en tillfällig känsla eller ett sinnestillstånd. Lycka är livskvalitet, ett liv som för mig är tillfredsställande. 

Svar på tråden Vad ÄR lycka egentligen?