• Anonym (Nidbl­ödning­?)
    Äldre 29 Dec 16:16
    17022 visningar
    19 svar
    19
    17022

    Nidblödning, ändå fick jag mens??

    Jag fick en nidblödning (tror jag det var iaf) på den 25:e, dagen jag brukar få mens. Trodde med säkerhet jag var gravid.
    den 27 på kvällen fick jag min mens. den har varit ganska riklig och väldigt klumpig.
    Kan ägget ha blivit befruktat, men inte fäst?
    Detta har hänt förut, är orolig att det inte kan fästa i mig?
    Någon som haft liknande problem??

  • Svar på tråden Nidblödning, ändå fick jag mens??
  • Anonym (nope)
    Äldre 29 Dec 16:19
    #1

    Nidblödning betyder inte att du har blivit gravid. Vissa får nidblödningar utan att ens haft sex. Jag har aldrig fått nidblödning och jag är gravid för 4.e gången.

  • Anonym (Nidbl­ödning­?) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 16:21
    #2

    Är inte nidblödning nåt som kan uppstå när ägget fäster?? Har googlat och överallt står det att nid är just detta??

    Anonym (nope) skrev 2009-12-29 16:19:13 följande:


    Nidblödning betyder inte att du har blivit gravid. Vissa får nidblödningar utan att ens haft sex. Jag har aldrig fått nidblödning och jag är gravid för 4.e gången.
  • Anonym (nope)
    Äldre 29 Dec 16:23
    #3

    Nidblödning har med ÄL och göra inte graviditet för då hade alla gravida fått nidblödning och sluppit ta test.

  • Anonym (missy­)
    Äldre 29 Dec 16:23
    #4

    Anonym (nope) skrev 2009-12-29 16:19:13 följande:


    Nidblödning betyder inte att du har blivit gravid. Vissa får nidblödningar utan att ens haft sex. Jag har aldrig fått nidblödning och jag är gravid för 4.e gången.
    Hm, är inte nidblödning en blödning som kan uppstå när ägget fäster?

    TS: Ja det är ju relativt vanligt att ägget blir befruktat men att man ändå sen får mens nästan som normalt, dvs ett tidigt missfall. Själv fick jag ett missfall 5 dagar efter BIM, så det blev bara som en försenad mens. Det är vanligt med så tidiga missfall så det behöver inte betyda att äggen har svårt att fästa i dig. Alla ägg man släpper är helt enkelt inte livsdugliga och kan inte bli en frisk bebis.

    Det kanske inte ens var en nidblödning du hade, utan mensen kanske bara strulade lite denna månaden.
  • Anonym (nope)
    Äldre 29 Dec 16:25
    #5
    Anonym (missy) skrev 2009-12-29 16:23:45 följande:
    Anonym (nope) skrev 2009-12-29 16:19:13 följande: Hm, är inte nidblödning en blödning som kan uppstå när ägget fäster?TS: Ja det är ju relativt vanligt att ägget blir befruktat men att man ändå sen får mens nästan som normalt, dvs ett tidigt missfall. Själv fick jag ett missfall 5 dagar efter BIM, så det blev bara som en försenad mens. Det är vanligt med så tidiga missfall så det behöver inte betyda att äggen har svårt att fästa i dig. Alla ägg man släpper är helt enkelt inte livsdugliga och kan inte bli en frisk bebis.Det kanske inte ens var en nidblödning du hade, utan mensen kanske bara strulade lite denna månaden.
    Jag har haft blödning i ett par dar ibland ca 7 dagar efter ÄL utan att ens legat.
  • Anonym (missy­)
    Äldre 29 Dec 16:26
    #6

    Anonym (nope) skrev 2009-12-29 16:23:25 följande:


    Nidblödning har med ÄL och göra inte graviditet för då hade alla gravida fått nidblödning och sluppit ta test.
    Om det stämmer som du säger så står det fel bl a både här på FL och här: www.niomanader.se/content.asp
  • Anonym (t)
    Äldre 29 Dec 16:27
    #7

    Jag har också förstått det som att nidblödning är när ägget fäster. Det är bara några som får det. Det kan inte ha varit en nidblödning om du fick den samma dag du skulle ha mens. Ägget fäster ca en vecka innan mens.

    Mellanblödningar är jättevanligt. Antagligen var det en sådan. Eller en mens som hade svårt att komma igång.

    mens är alltid klumpigt, men man märker det mer när man vill bli gravid för man tittar efter mer och analyserar.

    Har du gjort någon fertilitetsutredning?

  • Anonym (missy­)
    Äldre 29 Dec 16:27
    #8

    Anonym (nope) skrev 2009-12-29 16:25:13 följande:


    Jag har haft blödning i ett par dar ibland ca 7 dagar efter ÄL utan att ens legat.
    Vissa får en blödning vid ägglossning, men det är ju inte en nidblödning.
  • Anonym (missy­)
    Äldre 29 Dec 16:28
    #9

    Anonym (t) skrev 2009-12-29 16:27:39 följande:


    Det kan inte ha varit en nidblödning om du fick den samma dag du skulle ha mens. Ägget fäster ca en vecka innan mens.
    Ja just det, jag missade den detaljen att blödningen skedde på BIM-dagen. Då tror inte jag heller att det var en nidblödning.
  • Äldre 29 Dec 16:31
    #10
    Anonym (nope) skrev 2009-12-29 16:23:25 följande:
    Nidblödning har med ÄL och göra inte graviditet för då hade alla gravida fått nidblödning och sluppit ta test.
    Nu har du nog blandat ihop fakta litegrann. En nid(ations)blödning kan uppstå vid nidationen, dvs när ägget fäster. Uppgifterna om när ägget kan fästa varierar, men ungefär 3-10 dagar efter ägglossningen täcker väl in de flesta förslagen. Nidationsblödning är mycket ovanligt.

    TS: Om du hade en liten blödning samma dag du skulle ha haft mens skulle jag tippa på att det var en helt vanlig mensblödning. Är du orolig för att du skulle ha för tunna slemhinnor för att ett ägg skall fästa, kontakta en gynekolog och be att få göra en vaginal ultraljudsundersökning för att kontrollera tjockleken på slemhinnan under en cykel.
    So say we all
  • Anonym (nope)
    Äldre 29 Dec 16:34
    #11
    Hur mycket blod kommer det då?
    Ja, i den mesta facklitteraturen står det att blödningen är sparsam. Dock kan man blöda rikligt också. Det är svårt att avgöra om det är en nidationsblödning eller en vanlig mellanblödning och det är oftast först när man väl testat positivt för graviditet som man kan få det bekräftat.

    De går inte och säga att de är nidblödning enligt 9 månader. De är DE jag menar. De går inte och säga "TS, beklagar du fick tidigt missfall" därför man kan få så även om man inte har legat.
  • Äldre 29 Dec 16:37
    #12
    Anonym (nope) skrev 2009-12-29 16:34:02 följande:
    Hur mycket blod kommer det då?Ja, i den mesta facklitteraturen står det att blödningen är sparsam. Dock kan man blöda rikligt också. Det är svårt att avgöra om det är en nidationsblödning eller en vanlig mellanblödning och det är oftast först när man väl testat positivt för graviditet som man kan få det bekräftat.De går inte och säga att de är nidblödning enligt 9 månader. De är DE jag menar. De går inte och säga "TS, beklagar du fick tidigt missfall" därför man kan få så även om man inte har legat.
    Hur menar du nu? Självklart kan man få en mellanblödning utan att ha haft sex. Man kan dock INTE få en nidationsblödning utan nidation.

    Däremot är det ju förstås i praktiken så gott som omöjligt att på egen hand skilja nidblödningar från en blödning pga av sköra slemhinnor eller annat som kan uppstå vid en graviditet.  
    So say we all
  • Anonym (missy­)
    Äldre 29 Dec 16:39
    #13

    Anonym (nope) skrev 2009-12-29 16:34:02 följande:


    Hur mycket blod kommer det då? Ja, i den mesta facklitteraturen står det att blödningen är sparsam. Dock kan man blöda rikligt också. Det är svårt att avgöra om det är en nidationsblödning eller en vanlig mellanblödning och det är oftast först när man väl testat positivt för graviditet som man kan få det bekräftat. De går inte och säga att de är nidblödning enligt 9 månader. De är DE jag menar. De går inte och säga "TS, beklagar du fick tidigt missfall" därför man kan få så även om man inte har legat.
    Ja det är ju en annan sak du säger nu. Att man kan få mellanblödningar av många olika orsaker. Men nidblödning kan man bara få av en orsak. Men då förstår jag hur du menar!
  • Anonym (nope)
    Äldre 29 Dec 16:40
    #14
    Lady Namárië skrev 2009-12-29 16:37:32 följande:
    Hur menar du nu? Självklart kan man få en mellanblödning utan att ha haft sex. Man kan dock INTE få en nidationsblödning utan nidation.Däremot är det ju förstås i praktiken så gott som omöjligt att på egen hand skilja nidblödningar från en blödning pga av sköra slemhinnor eller annat som kan uppstå vid en graviditet.  
    Ja, som det står på 9 månaders sida att de går inte och säga om det är nidblödning eller vanlig mellanblödning. Blödning inom 9 dagar efter mens kan ske utan att ha haft sex så säga till ts att de är tidigt missfall är så felaktigt för de kanske inte ens har fäst nåt ägg. De krävs test för och se om det var missfall eller vanlig mellanblödning.
  • Anonym (missy­)
    Äldre 29 Dec 16:42
    #15

    Anonym (nope) skrev 2009-12-29 16:40:51 följande:


    Ja, som det står på 9 månaders sida att de går inte och säga om det är nidblödning eller vanlig mellanblödning. Blödning inom 9 dagar efter mens kan ske utan att ha haft sex så säga till ts att de är tidigt missfall är så felaktigt för de kanske inte ens har fäst nåt ägg. De krävs test för och se om det var missfall eller vanlig mellanblödning.
    Men nu var det ingen som heller sa till TS att hon haft missfall, utan endast att javisst KAN det ha varit missfall för det är väldigt vanligt att kroppen stöter bort defekta ägg så tidigt i graviditeten, men att det kan ha varit strulig mens eller annat också.
  • Anonym (Nidbl­ödning­?) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 18:25
    #16

    Min mens är aldrig så klumpig som denna gång! Och eftersom min mens alltid är regelbunden och alltid kommer på "samma sätt" månad efter månad så märker jag snabbt om det blir anorlunda.
    Jag tror att det höll på att bli något, men att det "åkte ut" igen.

    Ska boka tid hos barnmorska för undersökning nästa vecka!

    Anonym (t) skrev 2009-12-29 16:27:39 följande:


    Jag har också förstått det som att nidblödning är när ägget fäster. Det är bara några som får det. Det kan inte ha varit en nidblödning om du fick den samma dag du skulle ha mens. Ägget fäster ca en vecka innan mens. Mellanblödningar är jättevanligt. Antagligen var det en sådan. Eller en mens som hade svårt att komma igång. mens är alltid klumpigt, men man märker det mer när man vill bli gravid för man tittar efter mer och analyserar. Har du gjort någon fertilitetsutredning?
  • Anonym (Missf­all)
    Äldre 1 Jan 13:23
    #17
    Anonym (Nidblödning?) skrev 2009-12-29 18:25:33 följande:
    Min mens är aldrig så klumpig som denna gång! Och eftersom min mens alltid är regelbunden och alltid kommer på "samma sätt" månad efter månad så märker jag snabbt om det blir anorlunda.Jag tror att det höll på att bli något, men att det "åkte ut" igen.Ska boka tid hos barnmorska för undersökning nästa vecka!Anonym (t) skrev 2009-12-29 16:27:39 följande:
    Du har förmodlien rätt. Jag har haft mens i över 30 år och _aldrig_ haft en blödning förutom vid mens,allså regelrätt mens, så när jag fick en liten blödning 8 dar efter äl förstod jag att jag var gravid,molvärken kom några dar senare och sen "mens" så för mig var det ett tidigt missfall vilket är jättevanligt. Uppåt 80% av alla påbörjade graviditeter slutar i så tidiga missfall att de flesta inte ens vet att de varit gravida. Men det betyder att man _kan_ bli gravid vilket ju i sig är positivt.
  • Anonym (Nidbl­ödning­?) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 20:04
    #18

    Har haft blödning fram tills igår. Riklig varvat med bara bruna flytningar.
    Barnmorskan sa att det kan bero på att vid förra ägglossningen lossnade inget ägg, att kroppen "hoppade över" en ägglossning helt enkelt. Då kan man blöda mer vid mens än vanligt. (Låter konstigt, men så kan det bli..)
    Eller att det var ett tidigt missfall. Som många här inne sagt är det jättevanligt med tidiga missfall och det är inte alltid man märker av dem då de kommer med mensen.

    Jag ska testa i kväll och några kvällar framöver för att se om ägglossningen är på g. (Har testat ett par kvällar i rad nu).

    Så jag håller tummarna att allt kommer igång som det ska igen och att vi lyckas inom de närmsta månaderna:)

    En sak till bara.. Nidationsblödning får amn när ägget fäster, mellanblödning kan man få när som helst. Det är INTE samma sak!!

  • Verra8­8
    Äldre 26 Jan 12:55
    #19

    Min mens kom 24/1 Den skulle ha komit idag 26/1 eller 29/1 då jag har en menscykel på 28-31 dagar. Jag och sambon försöker få mig gravid, nu har vi försökt ett halv år. Men min mens har varit knas sen oktober 2010 antingen har den kommit 11 dagar sent eller så har den kommit för tidigt ja jag fattar nada för den har alltid varit på den 31 dagen, kan det bli svårare att bli gravid nu? och nu till att mensen kom 24/1 det var en riklig blödning det var mkt ingen nidblödning om jag förstår det rätt sen hade jag mycket mens igår, men knappt något i natt är mkt lite som om det ska avta och det ömmar mkt i sidorna av brösten en.. jag brukar ha lite mens 1dagen mer 2-3 dagen sen brukar det av ta 4 dagen sen slut 5 så tycker denna mens e mysko mycket dag 1-2 och nu 3 börja av ta...

    nu kommer jag då detta halv år börja med ÄL stickor varför blir man aldrig gravid vi e 22 och 25 år vi kan väl inte va trasiga heller

Svar på tråden Nidblödning, ändå fick jag mens??