• Tro på

Vecko/månadspeng, hurmycket??

Hur mycket ger ni era barn i Vecko/månadspeng?
    Jag har 2 pojkar, 9år och 12år.
    Svårt att veta hur mycket man bör ge dem!!
    Hur gör ni??

• Svar på tråden Vecko/månadspeng, hurmycket??
  • Nyström

När jag var tolv/tretton så fick jag barnbidraget i månadspeng. Några år sedan nu...

• Tro på

Ska jag ge 12 åringen hela barnbidraget låter mycket !
    hmm....jag vet inte jag
    Den stora är inte sååå ekonomisk .
    Lillebror kan spara

• kate79

Jag fick mitt barnbidrag när jag var 16, alltså studiebidraget. Men jag tycker att det beror lite på. Barnbidraget ska ju räcka till mycket så det beror på vad de är villiga att betala för barnbidraget. Är det bara till nöje pengarna ska gå så skulle jag inte gett dem hela. Sen är min åsikt att ju äldre dessto högre månads/veckopeng.

• ebben

tycker de kan få barnbidraget när de handlar kläder själva för det!
    vet faktiskt inte hur mycket som är lämpligt.........speciellt inte till 9 åring,som vi har själva..........

• Tro på

Ja, det är mest till "nöje" pengarna ska gå.
    Kläder och annat köper givetvis jag, annars gick de halvnakna.
    Brukar ge dem pengar då o då, inga speciella dagar.
    De är nöjda med det och klagar inte, men jag vill gärna ge dem mer om/när jag kan.
    Svårt det där!!

• Alec

Jag kan ju bara relatera till mig själv. När jag var 9 år fick jag femtio kronor i veckan samt tvåhundra i månaden. När jag blev äldre typ tolv fick jag hundra gronor i veckan och två hundra i månaden. Det fungerade jättebra. Och tycker man att det är mycket kan man ju minska veckopengen lite! Det är alltid kul att få månadspeng, men svårt att få den att räcka hela månaden och då är det ju bra att man får lite i veckan också!

• Dino78

Jag fick 25:- när jag var i 10-årsåldern, sen blev det 50:- och sen 100:- Sen 500:- och på gymnasiet fick jag studiebidraget.

• Petra i Kattland

Min son som är 12 år har i snitt 150 kr i månaden. Hjälper han till mer hemma får han 200 kr, och gör han inget alls får han bara 100 kr. Jag köper godis och ibland tidningar åt honom, så hans månadspeng är till nöjen bara.

• ebben

Det ÄR svårt! För tex min dotter vill ju ha godis,ev, nån tidning nån gång OCH gå på bio.........Så det behövs ju en hel del om det ska räcka till bara det!?
    Här kostar en biobiljett 75 kr.och en tidning går på 40 kr.
    Så tex. 150 kr/mån tycker jag själv skulle vara för lite.............då kan hon ju inte ens köpa lite lördagsgodis varje lördag,om hon tex vill gå på bio en dag o köpa en popcorn där...........typ.
    Svårt.......

Svar på tråden Vecko/månadspeng, hurmycket??