Vecko/månadspeng, hurmycket??
Hur mycket ger ni era barn i Vecko/månadspeng?
Jag har 2 pojkar, 9år och 12år.
Svårt att veta hur mycket man bör ge dem!!
Hur gör ni??
Hur mycket ger ni era barn i Vecko/månadspeng?
Jag har 2 pojkar, 9år och 12år.
Svårt att veta hur mycket man bör ge dem!!
Hur gör ni??
meningen var att 9 åringen i denna familj skulle få 100:- i månaden att göra vad han ville för (vi köper lördagsgodis osv)
men eftersom han så gärna vill ha dragon ball pocketböcker så köper vi 2 sådana i månaden istället, tror dom kostar 59:-/st
fast vi föräldrar tjänar på denna deal eftersom akademibokhandeln har (och haft ett tag nu) pocketböcker "tag 4 betala för 3"
fast i gengäld kan vi vara lite extra snälla mellan varven å han får 4 en månad istället
Vår dotter på 6 år får 40,- i veckan, hon äter ingen godis så det går till leksaker eller så, mycket sparar hon självmant till våra semestrar för att ha extra pengar å åka karuseller (ja ni vet ju hur mycket små karuseller det finns utomlands på turistorter!)
Min 9 åring får 20 kr i kontanter samt att jag köper helg godis för ca 20 kr till henne.
Ibland om hon gjort något speciellt som städat sitt rum utan tillsägelse el något annat bra kan det bli mera pengar. De 20 kr spar hon.
Ska hon göra något särskilt som tex gå på marknad el bio så sticker vi till henne en lite större slant!
Hur mycket de ska få beror ju på vad det ska räcka till, den äldre sonen skulle av mig få lite mera än lillebror just för att han är äldre.
Vi började att ge veckopeng till vår dotter för ett par veckor sedan, och hon får 20 :- varje lördag. Godis äter hon inte, så pengarna sparar hon ihop till annat.
Jag har 2 barn som bor kvar hemma för tillfället, den som är 9 får pengar lite då han behöver för han har inte ett sådant stort behov ännu, inte är han så medveten heller tycker jag (han bryr sej inte så mycket, ber om de han vill ha och får om vi tycker de kan vara på sin plats).
Den som är 14 får 500:- i mån. av sitt barnbidrag under förutsättning att skolan har skötts den pågående månaden, detta höjs vartefter han har skött sina små uppgifter som att ta ner sin tvätt i tvättkorgen, städa sitt rum 1 gång i veckan, ta ner glas och porslin om han släpat upp något på sitt rum, gjort läxorna och passat tiderna, inte alls speciellt svåra uppgifter tycker jag, men nog så svårt att få honom att utföra diverse saker trots höjd mån.peng.
Mina barn är också 12 och 9 år och 12-åringen får 50kr och 9-åringen får 35kr i veckan men då köper jag lördagsgodiset och lite andra saker.
Sen sticker min sambo till dem någon 20-lapp eller 50-lapp lite då och då för att han "tycker om att de har lite pengar"
Min 9-åring får 30 och min 6-åring får 20 !
när jag börkjade högstadiet fick jag hela barnbidraget, fast då fick jag 500:- varannan vecka istället för 1000 (950) 1 gång i månaden... Man är väl 13 då man börjar sjuan?
Fast innan dess har jag nog aldrig haft "veckopeng"... fick be om pengar då jag behövde det och säga vad jag skulle ha det till. Det fungerade bra för oss!
Min 11 åring (Strax 12), får 100 kr/mån och min 9 åring får 80 kr/mån. Vi har även ett belönings system ,med att dom får en ´slant om dom hjälper till hemma. det får dom skriva upp ien liten bok, är det så att dom gör något "dumt" så drar vi av pengar. Visst vore det en självklarhet att barnen ska plocka upp efter sig när dom själv röjt ut, men med belöningen så blir det en uppmuntran, som förhoppningsvis sköter sig själv i framtiden.
Min 14 åring får 500 :- i månadspeng, men då får hon köpa
det mesta själv. Jag köper isåfall bara "måste ha" grejer.
Med 13 åringen gör jag likadant och 5 åringen får
20 :- i veckan.
Men pengarna får dom ju bara om dom städat sina rum så
att det ser hyfsat ut
Min 8 åring får 20 :- varannan vecka. Då köper jag godiset och oftast så hittar hon en dyrare grej som hon vill ha och då får hon ingen veckopeng på ett tag.
Vi har en tjej på 7, en kille på 5 och nu en liten tös på 2 månader. Det kommer bli en del pengar senare så...
Vi har satt upp lite "regler"
:
- veckopeng får barnen i vår familj från den vecka de fyller 5 år.
- Veckopengen är 3 x den ålder man har. Dvs; 5 år = 15 kr
- Månadspeng får man från 10 års ålder.
- Månadspengen kommer också ha ett system med åldern, vet inte hur ännu dock men kan ge ex; 10 år = 150 kr, 11 år = 200 kr, 12 år = 300 kr, 13 år = 350 kr osv.
Våra barn ska också köpa godis för sina slantar och gärna spara då och då så att de kan köpa en leksak eller så. De får ju godis osv från annat håll. Just nu har stora dottern "godis-förbud" som hon kallar sitt självvalda uppehåll. För ett år får hon 1200 kronor.
Ju större barnen blir kommer vi lägga in små "krav" på dem också.
Båda barnen plockar undan på sina rum inför att vi ska dammsuga. Största får också dammsuga ibland. Hon bäddar sängen själv varje morgon men det har hon iofs gjort sedan hon var 4 år!