• Marielle och Nils

Bioligiska pappan bryr sig inte

Hej!

Jag har en son på tre år, jag flyttade ifrån hans pappa när min son var fyra månader gammal. När sonen var fem månader så träffade jag en ny.
    Efter det så slutade hans riktiga pappa höra av sig. Jag pratade med han gång på gång och sa att han måste hålla kontakten om han ville ha han nånting sen när han blir äldre. Men han sa bara jaja ungefär.

När sonen var två år så hade han träffat han två gånger på ett år, när han fyllde år och när det var julafton, han lämnade en present var här oss hos en halvtimme ungefär sen for han, prata inte ens med pojken.

Nu när han är tre så har det varit lika lite, en gång det var när han fyllde år, denna jul skickade han ett sms och fråga om han behövde nå speciellt, jag blev så irriterad så jag svarade inte ens. Han hörde inte av sig nå mer heller.

Jag ringde till han igår, o fråga vad han tänkt egentligen, han sa att han var intresserad av sonen och han har tänkt att han ska han var tredje,var fjärde eller åttonde helg, fick jag till svars.

Jag frågade hur han har tänkt det, eftersom sonen inte ens vet vem han är, och pappan känner ju inte ens pojken.

Jag har heller inte berättat nånting för pojken att han har en pappa någon annanstans eftersom pappan ändå inte brytt sig. Pojken ser ju min sambo som hans pappa och det är ju inte så konstigt, han har ju vare me länge.

Han vill inte ge mig ensam vårdnad, jag tyckter att det ska vara enklare, eftersom vi inte har nån kontakt, men han vägrar, han skulle kolla upp vad ensam vårdnad innebär.

Vad fan ska jag göra?

• Svar på tråden Bioligiska pappan bryr sig inte
  • linjes

Det du ska börja med är att berätta sanningen för pojken

• Marielle och Nils

Efter jag berättat för min son att han har en annan pappa, sen då?

• linjes

Ja du det är svårt det där,men jag antar att det inte hjälper att ringa och tjata på biopappan heller

Det här låter elakt men skit i biopappan,han är en vuxen människa och får ta sitt egna ansvar gentemot sonen,det är upp till honom att ta kontakt och hålla kontakten uppe,du kan inte tvinga honom till något han inte vill,har han inte haft kontakt innan så tvivlar jag starkt på att han kommer börja nu.

Jag har varit i samma sits och det tog många år innan jag accepterade att bion inte var intresserad av sin dotter.
    Dottern är numera adopterad av min man,så nu slipper jag slösa energi på hennes idiot till bio

• Marielle och Nils

jag har också tänkt den tanken att min nuvarande ska adpotera, men då måste man ju ha ett samtycke från biologiska pappan!
    och det blir nog ganska svårt eftersom han inte ens ge mig ensam vårdnad.

• linjes

Ja det är sant det,stort sett omöjligt att få igenom..

• Marielle och Nils

jag pratade med dom på familjerätten igår, dom sa att vi skulle ha ett samtal, men jag vet inte om jag vill det, jag vill inte lägga ner med massa energi på han!

Pappan sa igår att han inte tyckte att det inte var nå roligt och komma hit där vi bor, jag sa, vad ska han göra då, om han ska träffa pojken, det är ju inte meningen att jag ska behöva fara till han för att han ska få träffa pojken, tycker då jag, jag har ett till barn och ta hand om och är gravid nu ska få i januari.

• alskdldskjf

Kan ni inte boka in fikastunder på stan, du, bio-pappan och sonen med jämna mellanrum så att de kan få en stadigare relation utan att han behöver komma hem till ert hem? Jag kan på sätt och vis förstå att han kan tycka att det känns lite jobbigt att komma hem till dig, till ditt revir och försöka umgås med ett barn som inte känner honom med dig och ditt nya liv hängande över sig.
    Senare när de känner varandra bättre och pojken känner sig trygg med honom så kan de åka iväg och ha mysdag själva med jämna och tätare mellanrum. Åka och simma, eller något annat som är bara deras grej.

Han är ändå sonens pappa och det är jätteviktigt att de har en relation, även om den bara är för några timmar eller för en dag var och varannan vecka.

Men vill han inte så vill han inte. Men jag hade nog känt som så att för min sons skull så hade jag nog ändå kämpat på och försökt ordna en situation där pappan känner sig lite säkrare och på så sätt underlättat för en bättre relation. Sedan är det upp till pappan att ta tillvara på det.

Detta måste vara mycket tärande för dig, jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det hade känts. Jag hoppas innerligt att ni kommer fram till en lösning som är bra för er lille son.

• Marielle och Nils

Han har ju alltid tagit med sig sin nya, så jag förstår inte problemet!

• alskdldskjf

Kanske det som är problemet? Din nya hemmiljö, hans nya partner.....
    Kanske bättre att bara ni föräldrar och pojken och sedan bara han och pojken umgås på neutral mark. Hans nya kan ju komma in i bilden lite senare när relationen och tryggheten finns mellan far och son.

Jag har alltså aldrig upplevt detta själv och spekulerar bara, men jag känner så med dig och speciellt din älskade lille kille. Fruktansvärt jobbig situation.

Svar på tråden Bioligiska pappan bryr sig inte