Inlägg från: Pelargonen |Visa alla inlägg
  • Pelargonen

Trädgårdstråden!

Nu är vi igång igen! Vi som planterar, odlar, driver upp, köper färdiga plantor, beskär fruktträd, odlar bär, klipper gräsmattan och njuter i små eller stora växthus och uterum. Alla är välkomna, oavsett man har trädgård eller drömmer om en. Kanske odlar man på en liten balkong? Eller bara på fönsterbläcket? Här delar vi med oss av erfarenheter och vågar ställa nybörjarfrågor.

Välkommen alla som odlar!

Länktips:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.se
    www.impecta.se

• Svar på tråden Trädgårdstråden!
  • Pelargonen

Hej du!

Tänkte faktiskt på dig och undrade när du skulle kika in.

Vad blir det i år? Tänkte på dig när jag beställde (bl.a chilifrön) och minns att du lyckades bättre än mig i fjol. Hur gick det? Blev det några frukter?

• Pelargonen
    SaraMie skrev 2010-01-02 09:49:09 följande:
    Har precis börjat fundera på vad jag ska så för något i vår. Tänkte beställa lite nya fröer eftersom jag inte hade något förra sommaren. Listan blir så lång :D
    Ack ja! Och dyrt blir det. Men jag har börjat spara frön från tidigare år och gror de så gror de, att så alla jag beställer ett och samma år är omöjligt.

Välkommen till tråden! Får man fråga varför du inte sådde förra sommaren?
  • Pelargonen
    vackrastarflow skrev 2010-01-02 15:21:54 följande:
    Hej!Jodå det blev jättemånga, men det tog lång tid... Ska dessutom satsa på lite lägre växter i år.Är dessutom glad att jag har insett att katten inte bryr sig om växter så jag kan plantera växter som är lite smågifta (självklart inga som skulle göra henne sjuk, utan mer sådana som kan svida), tex clematis och luktärt.I övrigt har jag inga stora planer, det blir tomater som vanligt. Vet inte riktigt hur mycket jag köper färdigt och hur mycket jag ska så. Det blev inte jättebra med fröna i somras...
    Spännande! Här odlar jag endast giftfria växter men då har jag en treåring och ettåring till sommaren samt en man så jag har liksom fullt upp! {#lang_emotions_wink}

Mina frön gick också sisådär faktiskt. Tagetes, tomater och paprika gick bäst. Samt smultron. Dessutom låg det ett frö i smultronfröpåsen som visade sig vara vit malva och den blev fantastiskt vacker så det ska jag så fler av i sommar.

Ska även testa kuddflox, doroterablomma samt påfågelblomster. Och så köpte jag sex frön till en ny sort (för mig alltså) pelargon. Jag har aldrig tyckt om pelargoner men så väcktes kärleken i somras och nu är jag fast.

Är det någon av er som bloggar om trädgård föresten?
  • Pelargonen

Välkomna! Vad roligt att vi är fler som odlar.

mamita: Kan just din gula petunia varit steril? Eller drev du upp den själv från frö? Jag köpte en del färdiga plantor i fjol (petunia) och en sort fick aldrig några frön. Inte ett endaste lilla ett. Så kanske var den steril i frö?

Raz J: Vad härligt att kunna skörda så sent på året!! Jag bor i zon 6 så i december är allt översnöat med över en meter. Men å andra sidan så skyddar det mina perenner så jag får försöka se det hela positivt.

Hur har ni övervintrat era pelargoner? Jag har en del under trappen, varmt och ganska svalt, dock varmare än rekomendationer. Några har jag faktiskt i fönstret bakom gardinen, vattnar mycket sällan men de har det ju ganska varmt. Inga dyra plantor dock så det gör ingenting om de dör.

• Pelargonen
    SaraMie skrev 2010-01-03 10:01:01 följande:
    Småbarn och jobb kan liksom ta luften ur en ibland. Är sugen på att skaffa mig en planta gyllenbär i år. Brukar man kunna få tag på såna fröer?Pelargoner fastnade jag för först i höstas, innan dess hatade jag dem. En fas man måste gå igenom eller?  Så jag är inne på min första övervintring vilket förmodligen kommer sluta i katastrof. Men det betyder ju ändå att det kommer finnas plats för massa nya framöver.
    Jag brukar ta frön från physalis (direkt från frukten jag köpt på Ica) och petar ner ett gäng frön i såjord. De brukar ta lite tid på sig men när de väl kommit upp växer de som ogräs! Blir mycket fina med vackra blommor och smaskiga frukter. Jag har mina i växthus, de kräver stora kärl.
  • Pelargonen
    Raz J skrev 2010-01-03 13:27:17 följande:
    Nu har jag inte koll på hur stor den är... hm. 10x20 meter, kanske? Ska mäta nästa gång. Den är så vansinnigt billig att jag inte har brytt mig om kvdratmetrarna. Hej och tack! Ja, det är verkligen lyxigt att kunna skörda mitt i vintern. Några har grönkål kvar på lotterna. Bor i Göteborg (zon 2), så med lite tur (otur om man gillar snö) kan man verkligen få till det!Jag har tappat engagenmanget för inomhusväxterna i.o.m lotten, det kanske kommer tillbaka. Har bara haft den i år. STOLT måste jag säga att jag fått otroligt många komlimanger för lotten. När jag fick den (köade länge) frågade kassören, som var med mig ut, mycket skeptiskt om jag kunde någonting om odling. Jo då, sa jag, jag ska nog få till det!I höstas var vi på ett möte, och då sa en annan i styrelsen att: ja... du hade en av de finaste i somras. Gissa om jag sken av stolthet! Ja, det kan de. Det är därför jag skaffade lotten! Jag jobbar på en särskola, och huvudet kan surra som en bikupa då jag kommer hem. Några timmar på knä i jorden har stillat huvudet. Min 4 åring har också njutit där.Gyllenbär (physalis) kan du köpa som frö ex på impecta. Kollade just tradera, och det finns auktioner ute just nu!Jag köpte tre plantor i våras, två hade jag kvar hemma, och en fick bo på lotten. Den på lotten hann aldrig ge frukt, bären kom, men hann aldrig att mogna, men här hemma kommer det fortfarande bär då och då.Jag fick lotten i slutet av maj, så jag var lite sen med mycket...
    Åh vad härligt!! Rätt åt kassören lite.
  • Pelargonen

mamita: Ok. Då vet du ju att plantan inte är steril i frö i alla fall. Har du testat att vinterförvara petunia?' SaraMie: Jag vet inte, det brukar vara lite olika. I år ska jag faktiskt testa att så redan nu och sen driva upp med extraljus. Andra år har jag satt dem i början av mars tror jag. När de väl kommer igång växer de så det knakar, min svärmor fick en planta som hon övervintrade inomhus i fönstret, efter ett år var den så hög att hon var tvungen att beskära dem för då rymdes den inte längre!

Svar på tråden Trädgårdstråden!