Inlägg från: mamita64 |Visa alla inlägg
  • mamita64

Trädgårdstråden!

Tjenixen på er.
    Mamma fick tomatfrö katalog häromdagen, det är liksom startskottet på säsongen det.
    500 olika sorter har killen som hon får katalog ifrån.
    Här har det samlats blomfrön i mängder men till min stora sorg fick jag inga från de gula petuniorna.
    Köpte frön till underbara gula petunior på granngården för många år sedan, nä'r de reade ut alla engalska fröer. Fem kr / påse ist för ca 75.
    Som vanligt har jag nog lyckats ta död på mina fuchsior.
    De står i källaren nu, men de fick antagligen en frostknäpp för mycket innan jag fick tummen ur och bar ner dem.
    Nu har jag ju Fuchsiahuset relativt nära, men det kan ju vara kul att kunna köpa nya sorter och inte bara ersätta dem man mördat.

Mårbackapelargonen hör till mina favoriter också. Min mamma har många såna inne året om.
    Jag har ingen plats inne, det står hibiskusar och st Paulior överallt

• mamita64
    vackrastarflow skrev 2010-01-03 00:50:27 följande:
    Jag brukar slänga mina Mårbacka när julpyntet ska fram Då brukar de vara utblommade. Försökte mig på att spara en förra året, det blev inte alls bra, så jag köper nya varje år istället. Jag älskar att ha mina inomhus och de trivs enormt i mitt vardagsrumsfönster.
    Jag hade alltid pelargoner inne förr, men nu finns som sagt ingen plats
    Men mamma har tre hela fönster fulla, året om. Plus en del ute på sommaren.
    Men klipper man dem så kommer de fint igen vettu
  • mamita64
    vackrastarflow skrev 2010-01-03 01:05:13 följande:
    Inte min Jag klippte den precis som man skulle. Det är helt enkelt inte värt det, de är fula när man klippt ner dem, och de tar plats. Jag har andra blommor under vintern, älskar ju orkidéer också! Min ena har blommat konstant sen början av sommaren, och hade vid ett tillfälle 25 friska fina blommor (fast jag inte alls hanterar den som man tydligen ska ) Tror jag hade tröttnat på pelargoner om jag haft dem året om...
    Nä det är ju inte alltid det funkar heller.
    Som med mej  och fuchsiorna. Jag lyckas ta livet av dem varje höst. Mamma hon gräver ner dem i jorden och tar upp dem levande på våren. När jag provade det så drunknade mina.
    Orkidéer har jag faktiskt aldrig provat på. Mina föräldrar har en del, vet att mamma fick en av min ena dotter och den blommade nästan ett halvt år.
  • mamita64

mamita: Kan just din gula petunia varit steril? Eller drev du upp den själv från frö? Jag köpte en del färdiga plantor i fjol (petunia) och en sort fick aldrig några frön. Inte ett endaste lilla ett. Så kanske var den steril i frö?

Jag drev upp den från frön som jag köpt på Granngården.
    Har sen plockat frön varje år och de har tagit sej utmärkt.
    Men, i år så startade blommningen senare än vanligt och petuniorna gick i frö senare än vanligt, vissa hann inte med alls, de blommade för fullt fram till frosten kom. Så det blev färre frökapslar  än vanligt. Sen så var jag borta mycket just under den perioden också så tiden räckte inte riktigt till.
    Men en anings tur så har det kommit med nån kapsel med gula frön bland de andra, det visar sej om fyra, fem månader

• mamita64

Ha Jag kom på en stor fördel med kylan.
    Den tar livet av en hel del sniglar och snigelägg.
    Ska kanske klaga en aning mindre på minusgraderna nu då.

• mamita64
    mamita64 skrev 2010-01-03 18:07:03 följande:
    Ha Jag kom på en stor fördel med kylan. Den tar livet av en hel del sniglar och snigelägg. Ska kanske klaga en aning mindre på minusgraderna nu då.
    DET ska jag komma ihåg, för jag är ingen vän av kylan!

Hoppas verkligen att alla experter har rätt på den fronten också.
  • mamita64
    versan skrev 2010-01-04 12:22:49 följande:
    Det du inte får plats med säljer du på Tradera. Hehe... Förra säsongen såg jag en som fick över 150kr för 10frön. Måste ha varit en otroligt frösort.
    De petuniafröna som jag köpte på Granngården kostade egentligen ca 75 kr för sex st. Så nog kanman göra affärer på frön alltid.

Danstina: Jag har inte provat ännu, men ska göra det i år.
    Hade ställt undan två st Million Bells för vinterförvaring, men glömde ta ner dem i källaren, så de frös. Såå typiskt mej.
  • mamita64
    Pelargonen skrev 2010-01-04 18:36:14 följande:
    Jag har testat att övervintra petunia samt million bells i år. De står under trappan, tyvärr lite för varmt, men vi får se vad det blir. Har även övervintrat några pelargoner varav fyra stycken fick sig en frostnatt ute så vi får se hur det går med dem. De är lite gröna fortfarande så helt döda är de inte. Fick dem dock av min mormor (hon köper nya varje år) så det spelar inte så himla stor roll om de dör, de har ju inte kostat mig en krona. Men visst är det spännande se vad som går att övervintra eller ej.
    Pelargoner går att övervintra på flera sätt.
    Antingen så har man dem inne som vanliga blommor på fönsterbrädan, eller så testar man något av följande:
    *Skaka av all jord häng pelargonerna upp och ned i taket på ett svalt ställe
    *Lägg dem i en låda och täck dem med sand
    *Låt dem stå svalt och mörkt, vattna pyttelite
    *Klipp av skott rota dem och släng "mamman"

Jag är evig optimist vad det gäller frostnätter så jag tror alltid att de ska komma mycket senare än de faktiskt gör. Av den anledningen dör de flesta av de blommor jag har tänkt övervintra.
    Men jag har haft tex fuchsior ståendes nere i källaren i mörker och 5-10 grader, avklädda pinnar som sett helt döda ut. När jag sedan hälsat på dem i februari så har det börjat komma lite grönt på dem och då har de fått flytta upp i huset och på några veckor är de gröna och fina igen.
    Jag hade tänkt lägga upp en bild från vintervilande fuchsior i Fuchsiahuset i Hällevadsholm, stora fina exemplar som blir mammor till de skott vi snart kan börja köpa, men det krånglar. Ska se om jag lyckas senare
  • mamita64

Det ska bli spännande och se hur det går för dina MillionBells Danstina.
    Funkar det så ska jag definitivt spara årets över nästa vinter

• mamita64
    Pelargonen skrev 2010-01-04 23:02:46 följande:
    Oj! Hänga upp och ner var nytt för mig. Måste nog testa det något år. Ja, det ska bli spännande se vad million bells tycker om sin förvaring. Tror det ändå är en 18 grader under trappan men det är stengolv utan värme som kyler underifrån. Hur gör du när du väcker dem? Och när gör du det?
    Än så länge har jag endast väckt fuchsior.
    detta genom att sätta upp dem i ett svalt rum och så småningom ge dem lite vatten.
    Pelargoner har jag haft inne i fönstren tidigare, men det finns inte plats längre. Varje år finns alltså planen att övervintra dem på olika sätt, men frosten har tagit dem. Sätten jag beskrev ovan är dock beprövade, om inte av mej så av andra.
    Mamma har sina svalt i källaren, flera andra hänger upp dem i taket.
  • mamita64

Vänta gärna med blomfröna också.
    Förr sådde jag alltid tidigt, men det har jag lagt ner.
    Först i mitten av mars startar jag upp miniväxthusen.
    Risken är annars att det blir vingliga plantor, det är på tok för lite ljus vid den här tiden på året. Här hos mej har inte solen riktigt orkat över bergen ännu så det är nästan som att bo i norrland fast jag bor på västkusten.
    Ett undantag skulle kunna vara pelargoner, dem sår jag tidigare än de andra

• mamita64
    stariz skrev 2010-01-19 18:27:14 följande:
    Vilken rolig tråd jag hittade här! Hoppar in! I år tänkte jag prova på att fröså mina egna pelargoner, är det någon här som har testat det tidigare. Förstår att det börjar bli dags för dem snart!
    Hej, välkommen.
    Jag frösår pelargoner varje år.
    Skulle ha börjat denna veckan hade jag tänkt, men inga frön ännu.
    Anledningen till att jag vill börja tidigt med dem är att de tar lite tid på sej för att fatta att de ska blomma.
    Vill man ha pelargoner som blommar i juni så får man vara tidigt ute.
    Men, de är enkla att ha att göra med, enkla att driva upp
  • mamita64
    Pelargonen skrev 2010-01-22 07:33:12 följande:
    Hjälp! Samtliga sex frön som jag satte av pelargoner har kommit upp! Små men till synes starka plantor. Så roligt! De har fått stå i tvättstugan och gro i värmen men nu har jag satt dem i ett söderfönster i vardagsrummet där det är betydligt svalare. Är det bra eller vill de stå någon annanstans? På påsen står det inget annat än temp. under groning, därav min osäkerhet. Sorten är "Black magic".
    Det är helt rätt, de ska stå svalare efter att de grott
  • mamita64
    Pelargonen skrev 2010-01-27 21:54:02 följande:
    Hur går det för er? Tre av mina chilifrön har blivit små plantor så nu är de omskolade. Åtminstone ett till har tagit sig men den plantan är så liten så den får stå i såjord i tvättstugan ett tag till innan den får nytt bo. I helgen tänkte jag handlar någon till sort samt salladsfrön då de tog slut tidigt under våren i fjol så jag lärde mig av mitt misstag då att vänta för länge. Ska även köpa frön till krasse samt kryddor och örter så att jag kan känna och se på påsarna medan jag längtar efter våren. Idag har det snöat massor här, växthuset är helt inbäddat i vitt. Det känns tungt.
    Mina pelargoner har börjat gro.
    Chili och tomater får jag av mor, så det behöver jag inte tänka på.
    Vill ha vår nu. I februari för två år sen så grävde jag rent i smultronlandet. Det får töa snabbt som attan om det ska kunna upprepas i år
  • mamita64
    Pelargonen skrev 2010-01-28 15:26:39 följande:
    Oj oj oj! Här har vi massor med snö och vissa dagar -30 i februari så då grävs det ingenting annat än i vedbon efter stora vedpinnar.
    Vi har också en del snö, ca 15 cm kanske. Någon mil söderöver är det betydligt mkt mer snö.
    Nu har jag haft som lägst -25 drygt, känns lite som mitten av åttiotalet, när min dåvarande man inte kom ut med trålaren för att det var så mkt is.
    Förra året så var trädgården isig och frusen i februari, men året innan, som sagt, perfekt grävväder. Konstig känsla att gräva upp trädgården i februari kan jag säga
  • mamita64
    stariz skrev 2010-01-31 13:57:05 följande:
    Nu har jag fått i mina pelargonfrön i jord. I går kväll när jag kollade till dem blev jag jättechockad över att se att de redan grott. Tog bara två dagar? Brukar det gå så här snabbt?
    jupp ibland så
Svar på tråden Trädgårdstråden!