Inlägg från: Emma w S |Visa alla inlägg
  • Emma w S

Trädgårdstråden!

Hej! Ni kanske kan hjälpa mig?
    Jag sådde pelargoner i torsdags för första gången. Jag täckte dem med mörk plast och nu är några av dem så höga att de når upp till plasten som vilar på krukan. Har jag haft för mycket jord kanske... Hur länge ska plasten vara över och när ska de omplanteras? Jag har tre fröer i varje såkruka i såjord.

Läste att någon pratade om speciell pelargonjord, de måste jag nog köpa. Någon mer gödsel? Just nu står de bara i såjorden och vattnas med 5 vattensprut från sprayflaska två gånger om dagen ;)

• Emma w S
    ALJO skrev 2010-02-15 20:03:26 följande:
    Varför täckte diu dom med MÖRK plast? Bort med plasten bums! Och var försiktig med dom små, för efter att ha stått mörkt är dom inte vana vid ljus och blir lätt brända, alltså typ norrfönster några dagar innan du flyttar dom ljusare och ljusare... Planteras om när dom har fått några blad, blomjord duger bra, pelargonljord är slöseri med pengar. Men planteringsjord är inte bra utan blomjord, urnjor e.dyl. Lycka till med pellisarna!
    Men det stod så otydligt. Det stod att man skulle täcka dem med palst och sen när de grott skulle de ha ljus... då tolkade jag det som att de vll ha det mörkt den första tiden

Tog av plasten i eftermiddags. tack för råden
  • Emma w S
    Hoppentoss skrev 2010-02-15 21:14:46 följande:
    Hej allihopa!Jag måste tacka er för hjälpen. Jag kommer fortsätta ställa dumma frågor och följa med denna underbara tråd.Mina små "babyn" har börjat blir fina plantor. Jag blir så glad. Basilikan den började gro på två dagar. Får hoppas att dom överlever.Jag fyllde år i veckan och fick en underbar örtbok som jag ligger och läser i. Oj vad mycket man kan göra med örter.Kram på er så länge!
    Jag vet hur det känns, jag köpte en kryddbok häromveckan och det är så underbar läsning
  • Emma w S

Danstina

Du håller med om att pelargonjord är överskattat? Jag har även sått andra saker så det hade klart varit smidigt att köpa vanlig blomjord till alla...

• Emma w S

Danstina

Tack så mycket för dina råd!
    Mina pelargoner är så söta, de är nu mellan 2-3 cm höga och jag tro att jag ska plantera om dem till helgen och att jag köper en liten påse pelargonjord och blandar med min blomjord. Av 15 fröer är de sju fina plantor och en liten stackare som sticker upp. Ganska nöjd, tror det var 65% grobarhet på dem...

• Emma w S
    Pelargonen skrev 2010-02-16 14:22:49 följande:
    Inte dåligt! Vad roligt att de kommit upp. Vad är det för sort?Själv har jag sått "Black Magic". Sådde sex fröer och fem kom upp. Fyra av dem växer så det knakar medan det femte är långsamt långsamt men på god väg. Ska bli spännande se hur det blir i slutändan. Min basilika och mina smultron har också kommit upp, likaså chilin. Väntar spänt på paprikan, det är det enda som inte visat resultat ännu. Tre sorter har jag sått. Övriga frön får ligga kvar i sina påsar ett tag till och i början på mars ska en del av dem ner i jorden. Sen drar det verkligen igång, tjohooo!!
    Mina pelargoner heter "Horizon Blueberry Ribble", ljusrosa med mörka strimmor. Funderar på att även så vita, eller väldigt ljust rosa pelargoner.
    Mina tomater är också uppe, men risken är att det är för tidigt... Jag får se, det visar sig. Jag bor i Skåne så förhoppningsvis kan de komma ut ganska tidigt ändå.

Min paprika har inte heller visat sig, väntar med spänning
  • Emma w S

Hur lång tid brukar det ta för pelargonerna att få riktiga blad? Mina är ca 4 cm höga och har bara de två hjärtbladen (tror jag att de heter). Snart två veckor sen de planterades.

• Emma w S

Idag blir mina pelargoner två veckor gamla och de visar fortfarande inga tecken på fler blad... hur lång tid tar det? Är så rädd att de ska ge upp eller nåt.

Fast det är likadant med alla de andra plantorna, alla har bara de två första. Är så otålig

• Emma w S

Imorgon blir mina fröer tre veckor gamla... Det känns som att det stått stilla i en vecka nu! Ska jag omskola dem trots att de bara har två blad?
    Har sått:
    tomat
    paprika
    persilja
    pelargoner
    verbena
    jordgubbar

• Emma w S
    ALJO skrev 2010-03-03 17:40:47 följande:
    Man skall inte skola om förrän plantorna har fått några karaktärsblad. Samma med gödsling, när dom har fått ett par-tre karaktärsblad så skall småplantorna skolas om till näringsrikare jord. Gör man det för tidigt finns stor risk att roten ruttnar och plantorna dör.Purjolök klipper man i regel bort halva blasten/bladen/stråna när man planterar ut dom.
    Men det händer ju inget med mina plantor! De växer inte längre... och inte en tillstymmelse till fler blad finns... Men de får stå där de står och jag får fortsätta vattna och hålla tummarna
  • Emma w S

Här är snödroppar och vintergäck i full blom, vi hade 12 grader häromdan Bor utanför Lund. Mina pelargoner och paprikaplantor har äntligen börjat få fler blad så snart blir det omplantering {#lang_emotions_flower}

• Emma w S

Åh vad härligt att se att någon har ankor hemma! Jag är en sån som vill ha hönor i trädgården men mannen säger blankt nej! Han älskar ägg, så man borde tycka att han skulle vara lättövertalad, men icke.

Svar på tråden Trädgårdstråden!