Inlägg från: Stjärnstoft |Visa alla inlägg
  • Stjärnstoft

Trädgårdstråden!

Hjälp, jag har nog förköpt mig på fröer från Impecta och stans trädgårdsbutiker
    Hur ska jag få plats med all förkultivering hahahaha.
    Är nu på jakt efter lysrör att hänga överallt.
    Ngn med erfarenhet av detta i tråden?? Vad har ni köpt för typ av lysrör isf??

• Stjärnstoft

Förra året fick jag försådda purjos av grannen som sen växte i mina odlingslådor ute så det knakade. Värsta anabola steroid purjosarna blev det - fantastiskt goda.
    Har i år köpt frö själv och funderar på om det kan vara dags att förså redan nu - vad tror ni andra? Bor i sörmland nära havet.

• Stjärnstoft

Ska snart omskola för första gången i mitt liv.
    Mina basilikaplantor har växt till sig rejält.
    Några tips?

• Stjärnstoft

Man får alltid höra att Pelargoner är en bra nybörjarplanta.
    Men jag kommer aldrig bra överens med dem av ngn anledning.
    Annat växer men Pelargonerna förtvinar och ger upp.

Idag ska jag plantera mina Purjosar.
    Imorgon ska det bli plusgrader och regn här.... snart snart är det vår och vi får köra ner nävarna i jorden igen

• Stjärnstoft

Nu på em har jag haft mysigt värre.
    Har sått purjolök, Toppklocka, Bladpersilja, Temynta, Jordgubbe, Pyramidklocka, Lavendel och några Skvätt i väg och lite krasse till kidsen.
    Dessutom var det dags för mina Spetsmössor att åka in i kylskåpet.
    När vi flyttade till huset kändes det rätt knäppt att huset har två kök (har varit lägenheter) men nu är jag jätteglad över det extra kylskåp jag kan ha odlingar i.....
    och den lååånga köksbänk som mina växter kan stå på.
    Töväder ute, fåglarna sjunger så det dånar, ljusare dagar och massa odlingar på gång.
    Det är vår i luften

• Stjärnstoft

Det värsta verkar vara att begränsa sig i den här branschen....
    har vänner som nästan går bärsärkagång på div trädgårdsmässor och hos handelsträdgårdar.... och trots allt som redan är i jorden så är det ju bara en bråkdel av vad jag har köpt hem i fröväg.
    Oroar mig TROTS relativt gott om plats

• Stjärnstoft

När börjar ni näringsvattna basilikan??
    Mina småplantor som jag ännu har i såjord har förutom de två första bladen börjat få yttepyttesmå nya blad.
    Funderat på att skola om, men inte kommit till skott ännu.

• Stjärnstoft

Idag är det kul med odlingar. Det mesta har börjat titta upp nu - purjo, basilika, toppklocka, persilja, jordgubbe och temynta. Har äntligen fått upp extrabelysningen också med rätt sorts lysrör. Maken är elkunnig och fick hjälpa till med sladdar och montering av armaturen. Fram till nu har odlingarna fått stå under lysrören i köket och det är ju inte rätt sort, men jag tänkte att det dög tills det kommit upp ngt.
    Nu växer det så det knakar och då fick jag brått värre.
    Hoppas nu bara det fortsätter och hända saker

En underlig sak bara. Har satt spetsmössa och de skulle in i kylen efter 2-3 veckor i såjord enligt instruktion. När jag slängde in dem i kylskåpet så visade det sig att ngt har grott redan innan... undrar vad det är
    Slängde in dem ändå och det som grott ser fortfarande fint och fräscht ut men har inte växt ngt där i kylan och mörkret. Om en vecka ska krukorna ut och täckas av snö. Undrar om det blir ngt av det där....

• Stjärnstoft

Danstina < armaturen fick jag i present på alla hjärtans dag - blev jätteglad. Sen kom maken hem med lysrör för några dagar sen, men det var "varmljus" och det var ju fel. Tog mig till Clas Ohlson idag för att köpa "fulljusrör" som jag hade fått för mig att det skulle vara. Men det visade sig att jag fattat lite fel. Alla deras rör var av fulljussort - och det fanns dessutom glöd, kall, varm och dagsljusvarianter.... blev lite förvirrad där. Men köpte till slut dagsljus och det har när jag läste lite mer visat sig vara rätt. Frågade på blomsterlandet på vägen hem från stan, men de hade inte en susning. Nåväl - nu lyser det så gott här och jag hoppas växterna ska trivas.
    Längtar efter att få så mer.....

• Stjärnstoft

Ja, det var artikeln du länkar till som ledde mig rätt i ljusdjungeln
    Däremot hade min hjärna inte laddat in alla detaljer utan mindes bara "fulljus" när jag stod där på affären. Men det blev ju rätt till slut ändå....

• Stjärnstoft
    M C skrev 2010-03-10 09:00:46 följande:
    Ibland funkar det, ibland inte. Det enda jag köpt i kruka som aldrig funkat bra är basilika. Resten har gått bra av bara farten.Man vet inte förrens man provat!
    Hehe.. det enda jag lyckats bra med från köpt på ica till fin planta hittills är just basilika
  • Stjärnstoft

Hm... jag trodde persilja och purjo skulle försås så himla tidigt för att de var långsamma. De kommer växa mig ur huset innan det är varmt nog att kasta ut dem i trädgården.

• Stjärnstoft

Ikväll har odlingstagen slagit klorna i mig igen.
    Har omskolat basilikan till större krukor. Trots att de stått under bra ljus ser de en smula rangliga ut - särskilt efter omplanteringen. Kanske satte jag dem lite för grunt *grunna*
    En basilikaplanta från affären som jag tryckte ner i kruka har blivit enorm och jag går och norpar blad hela tiden. Mycket lyckat så långt.

Gick på tvärsen emot anvisningarna från Impecta vad gäller sådden av min Pyramidklocka Alba - och den växer så det knakar härhemma... nu funderar jag på när det kan vara dags för omskolning, jag är ju verkligen nybörjare här.
    Från första hjärtbladen har en stängel med ett till flera blad farit iväg, det kanske är dags att de får lite bättre plats om fötterna.

Sådde lite aster, lobelia, petunia och broccoli när jag ändå höll på och lekte.

Persilja skulle ju vara långsamt växande och likaså purjo - men de växer mig ur huset. Har klippt ner purjon flera gånger redan. Den står fortfarande i såjord i minidrivhus - tror ni den behöver vanlig jord??

• Stjärnstoft

Shit.... har jag sabbat allt nu?
    Omskolade runt 100 plantor häromdagen.
    Nu idag läser jag lite noggrannare på jordpåsen jag använt
    "använd ej till sticklingar"

Jo tjena....

Vanlig blomjord från Blomsterlandet var tydligen fel.
    Skulle läst på lite mer här känner jag....

aaaaaaaaaaaaaaarrrgh...

• Stjärnstoft
    M C skrev 2010-03-24 08:41:40 följande:
    Vänta och se. Det behöver inte betyda att det gå fel, växter är tåligare än man tror.
    Ja, det är väl bara att se vad som händer.
    Men så förargligt...
  • Stjärnstoft
    Bonanza skrev 2010-03-25 18:07:15 följande:
    Som total trädgårdsnybörjare undrar jag hur man vet om man har kalkrik eller sur jord?Det är ju första våren + sommaren i vår trädgård, vi har ingen koll alls.
    Hej! Är själv nybörjare men hittade den här sidan.
    Kanske kan vara lite till hjälp??
    Lycka till med nya trädgården

http://www.odla.nu/artiklar/din_jord.shtml
  • Stjärnstoft

Jag skulle också vilja ha en tupp och några få hönor. Men är lite orolig över alla rävar som kutar runt häromkring.

Svar på tråden Trädgårdstråden!