Inlägg från: ALJO |Visa alla inlägg
  • ALJO

Trädgårdstråden!

Hej på er! Tänk vilka roliga trådar jag missar när jag inte är inne på ett tag!
    Jag längtar sååå efter våren. Har inte börjat så så mycket än, igår sådde jag jätteverbenorna som skall ut i kylan ett tag, och sedan är det dags för chilin. Förra året hade jag 10 olika sorter, iår räcker det nog med tre. Men så säger jag varje år. Skall se om jag hittar någon som är lagomt stark, många är antingen oätligt heta, eller bara som paprikor. Sedan runt 1.a mars är det tomaternas tur.
    Är ute och beskär en del på skolan, här hemma har tyvärr rådjuren skött den saken utan min hjälp. Ja, jag fick ta bort min gamla hund i höstas, en vecka efter hade rådjuren fattat att fältet var fritt Har en liten hund, men hon verkar var värdelös som rådjursskrämma.
    Tyvärr är det tre-fyra månader tills våren är här, nu är det mest att drömma sig bort med en trädgårdstidning eller bok.

• ALJO

Mina bästa paprikor får jag från frö som jag tagit från sådana där snack-paprikor inköpta på ica. Långsmala som gigantiska chilisar.

• ALJO

Jag har sått några olika chili och två tomatplantor, resten av tomaterna får vänta en månad. Inget har tittat upp ur jorden än, hoppas jag lyckas med  jätteverbenorna iår nu när jag har haft dom ute i kylan innan.

• ALJO
    Pelargonen skrev 2010-02-08 07:16:27 följande:
    Oj! Här måste jag vänta med tomaterna ända till slutet på mars. Vad härligt att du redan hunnit börja!
    Jag brukar så i början av mars, men har kommit på att 2 plantor kan jag klara av att dom blir stora och rangliga så kanske man får någon liten tomat lite tidigare. 10 sorter brukar jag försöka hålla mig till, få se vilka det blir i år jag har några favoriter.
  • ALJO

Varför täckte diu dom med MÖRK plast? Bort med plasten bums! Och var försiktig med dom små, för efter att ha stått mörkt är dom inte vana vid ljus och blir lätt brända, alltså typ norrfönster några dagar innan du flyttar dom ljusare och ljusare... Planteras om när dom har fått några blad, blomjord duger bra, pelargonljord är slöseri med pengar. Men planteringsjord är inte bra utan blomjord, urnjor e.dyl. Lycka till med pellisarna!

• ALJO
    Hoppentoss skrev 2010-02-15 21:58:17 följande:
    Jag kan knappt släppa den. Jag kan säga att jag har gjort massor av fel med min örter. Jag har redan satt en örtträdgård. Men denna bok gör att jag kanske kan få ordning på dem i år. Jag min nöt satte ihop två olika myntor. Enligt boken så skall man ej göra det för då "parar" dom sig och bildar en ny sort mynta som troligen luktar sämre och blir oduglig att äta. Det är bara en  av alla missar jag gjort. Så mycker att lära som sagt var.
    Men det är bara om dom fröar av sig som plantorna blir något annat, myntor är nästan för bra på att  sprida sig ändå, med rotskott, som garanterat blir samma som moderplantan. Just därför kan det vara bra att ha myntorna ihop för sig i örtagården, dom andra kryddorna klarar inte av konkurransen från myntorna. Jag har t.om planterat i en nergrävd hink för att inte myntan skall smita...
  • ALJO

Idag måste jag skola om mina två tidiga tomatplantor och alla  chili och parikor. Var ute och hämtade frusna isiga krukor, brickor mm som står på tining nu.
    Till helgen sår jag mina andra tomater. Tror jag skall kolla igenom fröerna idag och sortera ut vilka sorter jag skall ha iår, det är det svåraste att bestämma sig, har ju några favoriter, sedan vill man ju prova någon ny varje år, iår bla.a piennolotamat.
    Narcisstobak, jätteverbena (som som vanligt vägrar att komma upp trots lång kylperiod och  några korta) och även har jag sått heliotrop som börjar komma. Vanlig tobak börjar det väl bli dags för oxå.

• ALJO

Man skall inte skola om förrän plantorna har fått några karaktärsblad. Samma med gödsling, när dom har fått ett par-tre karaktärsblad så skall småplantorna skolas om till näringsrikare jord. Gör man det för tidigt finns stor risk att roten ruttnar och plantorna dör.
    Purjolök klipper man i regel bort halva blasten/bladen/stråna när man planterar ut dom.

• ALJO
    katten korven skrev 2010-03-10 09:44:29 följande:
    Är så sugen på att sätta mina pumpafrön, men de ska inte försås förrän i april... Tänker jag tokigt om jag ändå sätter dem nu och låter de växa lite extra inne innan utplantering? Är det pollineringen som kan bli fel? För om de får mer skjuts inne så borde väl de kunna ge frukt tidigare? Aldrig sått pumpa förr.. :)
    Jag tycker absolut inte du skall sätta dom nu. En månad innan utplantering, inte tidigare, dom  blir bleka och gängliga inne och blir då väldigt känsliga när dom kommer ut och stannar ofta i utvecklingen då dom kommer ut istället.
  • ALJO

Man räknar med utplantering runt den 7 juni, det är dom sena frostnätterna (järnnätterna) man är rädd för. Jag sår mina pumpor/squash i slutet av april. Vill du så tidigare saker så är det tid nu för chili och paprikor, tomaterna kan sås om ett par veckor, en del sommarblommor sås nu... Om du absolut vill så nu kan du ju så 2-3 frön nu och 2-3 frön i slutet av april och testa skillnaden, så har du ju både tidiga o sena för säkerhets skull.

Svar på tråden Trädgårdstråden!