• vindil

Känner du till ditt efternamns historia?

Känner du till hur ditt efternamn uppkom?
    Jag menar inte så att "ja, min farfar hette så" utan snarare
    "ja, det är ett gammal knektnamn..." "ja, det är taget", "ja, det är byn där min släkt härstammar ifrån" osv. Hur uppkom det, helt enkelt? Varför det kom till? Ursprung?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Känner du till ditt efternamns historia?
  • vindil

Tänkte på det då min pojkväns efternamn låter utländskt och de inte vet var det kommer ifrån... Själv har jag ett vanligt svenssonnamn och har ingen aning varför det blev just det.

• Serendipity

Ja, det är min pappa som har hittat på det, med grunden i det latinska namnet på en trädsort.

• Lineus

Det enda jag vet är att det är nedkortat från Widerberg .

• siamusen

Njae, inte helt och hallet men det är ett gammalt "lagadligt" eller môjligen knekt/korsfararnamn. Keltiskt med vapenskôld.

Betyder "den som har stora testiklar" och hur just DET inträffade vet jag inte

• Denebola

Jag har stenkoll =)

Har ett -ssonnamn, och namnet i detta efternamn är vad min farfar hette. Min pappa fick alltså inte sina föräldrars efternamn, utan sin fars namn +"-sson" (Svensson, om min farfar hette Sven, vilket han inte gjorde). Min faster fick samma namn, fast inte -sdotter utan -sson hon med ;)

• Vasen

Nej. Eftersom det är ett efternamn med naturanknytning gissar jag att det har med något med något ställe där någon anfader levde när efternamn blev vanliga.

• Julienne

Min morfar hittade på namnet för det var för många Karlsson familjer som bodde i samma område. De fick aldrig sin egen post. Namnet är en blandning av ortsnamnet och anspelan på att det rann en bäck bakom deras hus.

• Burberry

Ja, jag känner till historien bakom såväl mitt flicknamn som mitt nuvarande efternamn. Tycker det hör till att man ska känna till sitt ursprung, har sysslat med släktforskning en del när jag vara yngre så är överlag intesserad av tidigare generationer.

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Lalalong

Ja, eftersom min morfar tog namnet när han flyttade från Kolari utanför Pajala för att jobba på järnvägen. Han hamnade i Småland och ingen kunde varken uttala eller stava hans efternamn Nuottaniemi. Så han bytte.

Därför är det rätt lätt att ha stenkoll på ursprunget (och hur många som heter det), det är ju inte så gammalt

• FreeForAll

Nej, inte det namn jag har nu. Men jag vet vart mitt flicknamn kommer ifrån, min farfar hette Olsson men det var för vanligt när han skulle göra lumpen så de gav honom ett nytt.

Svar på tråden Känner du till ditt efternamns historia?