• Anonym (Trött)

Anemi, viktnedgång och enorm trötthet - vad kan vara fel?

Säg nu inte att jag ska gå till läkare istället för att konsultera Familjeliv. Blir det värre kommer jag självklart söka hjälp.

Jag tänkte bara höra om det är någon som kan ha förslag och lugna mig lite, då jag själv börjar bli lite orolig.

I korta drag har jag i några månader varit fruktansvärt trött. Känner mig aldrig utvilad. Av olika anledningar jag även fått veta att mitt blodvärde sjukit markant. Jag är till synes frisk och har alltid haft ett hb på 140. Nu ligger det på 118. Eller gjorde i alla fall förra veckan. Inget katastrofalt, men det har gått ner utan någon direkt anledning och det börjar bli lågt för en kvinna. Har även ätit järntabletter under tiden, från och till.

De senaste dagarna har jag också noterat att kläderna suttit lite lösare än vanligt, steg på vågen och till min stora förvåning, har jag gått ner nästan 2 kg. Och det måste gått fort! För 1 1/2 vecka sedan vägde jag, ja, 2 kg mer än nu. Och julen har ju inte direkt varit den hälosammaste tid jag upplevt. Gott om godis och annat ohälsosamt och mycket lite aktivitet.

Så, nu börjar jag faktiskt bli lite orolig. Jag är inte den som går ner i vikt hur som helst. Någon som har några förslag? {#lang_emotions_undecided}

• Svar på tråden Anemi, viktnedgång och enorm trötthet - vad kan vara fel?
  • Elis är min kärlek

Frågan, kanske det viktigaste att ta reda på är ju varför du har anemi. Blöder du, har du ont i magen, svart avföring??

• Anonym

Dessa symtom kan beror på Massor av saker....vissa mindre allvarliga osv.
    Be en läkare göra vidare tester.

• Anonym (Trött)

Nej, inget sådant. Har ganska sparsam mens, blöder inte utan anledning mitt i cykeln, avföringen är vad jag kan se normal, har inte ont i magen.

Dock upplevde jag det, för några veckor sedan som att något var i vägen för avföringen som gjorde att den hade svårt att komma ut alternativt att tarmarna jobbade extremt dåligt. Det gick dock över efter några veckor och nu känns det i alla fall tillfälligt okej.

• Anonym

Gravideiten kan göra dig trött, sjunkande hb värde kan göra dig trött. Ett Hb på 118 är dock inte så lågt. Pröva ät Niferex tillsammans med någor C-vitamin på morgonen. Vikten tror jag inte du behöver oroa dig över, om du fortsätter gå ner, ring din barnmorska.

• Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2009-12-30 18:39:35 följande:
    Dessa symtom kan beror på Massor av saker....vissa mindre allvarliga osv. Be en läkare göra vidare tester.
    Ja, blir det sämre efter nyårshelgen nu så ska jag nog dra mig till läkaren. Jag känner att viktnedgången är mycket märklig också. Jag har ätit MASSOR av godis och ohälosamt sedan julafton, ungefär. Plus att jag faktiskt nästan inte rört på mig alls, knappt varit ute. Typ en tur till affären någon gång. Det finns liksom ingen grund till viktnedgången alls.
  • Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2009-12-30 18:40:38 följande:
    Nyss fått barn?
    Anonym skrev 2009-12-30 18:40:33 följande:
    Gravideiten kan göra dig trött, sjunkande hb värde kan göra dig trött. Ett Hb på 118 är dock inte så lågt. Pröva ät Niferex tillsammans med någor C-vitamin på morgonen. Vikten tror jag inte du behöver oroa dig över, om du fortsätter gå ner, ring din barnmorska.
    Nej, 118 är inte jättelågt, men över 120 räknas som normalt för en kvinna. Och det har trots allt sjunkit utan orsak. Jag har alltid haft bra hb! När jag var gravid var jag som lägst nere i 105 och det steg snabbt när jag åt järntabletter. Men nej, jag har inte varit gravid nyligen, har haft ett hb på 142 som bäst efter graviditeten.

Och gravid nu, nej, det är jag inte. Jag var inte direkt rolig att ha att göra med under min graviditet, så jag tror att jag skulle märka av det om det var något sådant på gång.
  • Elis är min kärlek

Jag fick känslan av att du inte är gravid. Om du är gravid år ju lägre hb inte spec konstigt. Men om du är helt frisk annars och inte med barn så hade jag också reagerat om jag minskat i hb och gått ner i vikt "utan anledning". Tar du hb på dig själv? Mitt råd till dig är att söka läk på VC i första hand. Du känner ju själv om du känner dig annorlundare i kroppen.. 

Lycka till!! 

• Anonym (Trött)
    Elis är min kärlek skrev 2009-12-30 18:46:27 följande:
    Jag fick känslan av att du inte är gravid. Om du är gravid år ju lägre hb inte spec konstigt. Men om du är helt frisk annars och inte med barn så hade jag också reagerat om jag minskat i hb och gått ner i vikt "utan anledning". Tar du hb på dig själv? Mitt råd till dig är att söka läk på VC i första hand. Du känner ju själv om du känner dig annorlundare i kroppen..  Lycka till!! 
    Nej jag tar inte hb själv. Första gången de kollade upp det var i samband med blodgivning och då låg det under deras gränsvärde, 123. För att få lämna blod måste man ha ett blodvärde på minst 125. En månad senare, vid besök hos läkare för annat, bad jag om att få kolla hb och då hade det gått ner ytterligare, till 118.
  • Anonym (Trött)

Nu har jag forskat lite och det kan ju vara alltfrån stress till cancer till binnikemask typ. Nice.

Hur vanligt är egentligen maskar i dagens läge? Som t.ex. binnikemask? Jag äter t.ex. sushi relativt ofta. Och man förväntar ju sig att standarden är hög, men så kan man säkerligen ha otur också. Eller?

Svar på tråden Anemi, viktnedgång och enorm trötthet - vad kan vara fel?