• Anonym (Trött)

Anemi, viktnedgång och enorm trötthet - vad kan vara fel?

Säg nu inte att jag ska gå till läkare istället för att konsultera Familjeliv. Blir det värre kommer jag självklart söka hjälp.

Jag tänkte bara höra om det är någon som kan ha förslag och lugna mig lite, då jag själv börjar bli lite orolig.

I korta drag har jag i några månader varit fruktansvärt trött. Känner mig aldrig utvilad. Av olika anledningar jag även fått veta att mitt blodvärde sjukit markant. Jag är till synes frisk och har alltid haft ett hb på 140. Nu ligger det på 118. Eller gjorde i alla fall förra veckan. Inget katastrofalt, men det har gått ner utan någon direkt anledning och det börjar bli lågt för en kvinna. Har även ätit järntabletter under tiden, från och till.

De senaste dagarna har jag också noterat att kläderna suttit lite lösare än vanligt, steg på vågen och till min stora förvåning, har jag gått ner nästan 2 kg. Och det måste gått fort! För 1 1/2 vecka sedan vägde jag, ja, 2 kg mer än nu. Och julen har ju inte direkt varit den hälosammaste tid jag upplevt. Gott om godis och annat ohälsosamt och mycket lite aktivitet.

Så, nu börjar jag faktiskt bli lite orolig. Jag är inte den som går ner i vikt hur som helst. Någon som har några förslag? {#lang_emotions_undecided}

• Svar på tråden Anemi, viktnedgång och enorm trötthet - vad kan vara fel?
  • Malleballebuse

Hej!
    Jag tycker att du ska nämna Hodgkins lymfom när du träffar doktorn.
    Jag har själv haft det och tycker att mycket av det du beskriver stämmer in.
    Det är en ganska ovanlig sjukdom så därför kan det vara värt att nämna så att den inte "glöms" bort.
    Lycka till!

• Elis är min kärlek

Tycker absolut att du ska söka akut imorgon. Jad hade inte väntat. Du känner själv att någonting inte är som det ska och då ska du lyssna på din kropp och "göra som den säger" dvs ta reda på VAD det är. Dina symtom ihop säger mig att du är sjuk på ett eller annat sätt. Feber, avföring, viktminskning??

Gör nu så, sök akut imorgon och ta med din dotter. Vad är det värsta som kan hända? Förstår att det känns jobbigt men jag hade inte väntat.

• Anonym (Trött)

Elis är min kärlek skrev 2010-02-05 19:51:26 följande:

Tycker absolut att du ska söka akut imorgon. Jad hade inte väntat. Du känner själv att någonting inte är som det ska och då ska du lyssna på din kropp och "göra som den säger" dvs ta reda på VAD det är. Dina symtom ihop säger mig att du är sjuk på ett eller annat sätt. Feber, avföring, viktminskning?? Gör nu så, sök akut imorgon och ta med din dotter. Vad är det värsta som kan hända? Förstår att det känns jobbigt men jag hade inte väntat.
    Nu har jag ju dock inte gått ner mer i vikt. Och ingen feber, men har frossa alternativt är jättevarm. Avföringen är inte som den brukar alls. Dels så har jag ont, dels så känns det som att det är massa luft och som att avföringen inte kommer ut helt eller som att något är i vägen. Avföringen kan vara väldigt smal eller "i små små bitar".
    Malleballebuse skrev 2010-02-05 19:50:56 följande:
    Hej! Jag tycker att du ska nämna Hodgkins lymfom när du träffar doktorn. Jag har själv haft det och tycker att mycket av det du beskriver stämmer in. Det är en ganska ovanlig sjukdom så därför kan det vara värt att nämna så att den inte "glöms" bort. Lycka till!
    Men sådana sjukdomar måste de väl se tecken på i vissa blodprov osv? Och dessa körtlar är nytt. Det har kommit de senaste dagarna.
    Anonym skrev 2010-02-05 19:47:05 följande:
    Ok, förstår... Hoppas att det ordnar sig. Tänk på din hälsa o gå i väg i morgon om du känner dig likadan som i dag. Lägg dig och sov nu så kanske du känner dig "liiiite" mer utvilad i mon. Jag tycker att det låter lite som "utmattnings symtom", är ingen expert men det kan spela kroppen ett spratt..
    Ja. Jag har också övervägt utmattningsdepression. Men jag har frågade sköterskan idag t ex om hb kan sjuka så mycket p.g.a. stress och hon hävdade att det kan det inte.

Vill man självdiagnostisera kan man ju förmodligen få det till en hel hög potentiella sjukdomar. Så jag undviker att göra det i nuläget.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (mima) skrev 2010-02-05 19:46:18 följande:
    ts, enligt dina symptom skulle det ju kunna vara ngt med sköldkörteln. Har du undersökt den?
    Har också funderat på det. Det kan ju skapa problem också. Men jag utgår ifrån att det är ett prov de kollar upp per automatik, det är ju ganska vanligt. Min syster har hypertyreos t.ex. Och känner flera till som äter medicin för detta.

Tittade lite på symtomen igen och visst är det oehört många som stämmer in där.
  • Anonym
    Anonym (Trött) skrev 2010-02-05 20:01:32 följande:
    Har också funderat på det. Det kan ju skapa problem också. Men jag utgår ifrån att det är ett prov de kollar upp per automatik, det är ju ganska vanligt. Min syster har hypertyreos t.ex. Och känner flera till som äter medicin för detta. Tittade lite på symtomen igen och visst är det oehört många som stämmer in där.
    Tänkte också på sköldkörteln....
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Trött) skrev 2010-02-05 20:01:32 följande:
    Har också funderat på det. Det kan ju skapa problem också. Men jag utgår ifrån att det är ett prov de kollar upp per automatik, det är ju ganska vanligt. Min syster har hypertyreos t.ex. Och känner flera till som äter medicin för detta. Tittade lite på symtomen igen och visst är det oehört många som stämmer in där.
    Fast jag skrev förstås fel. Det min syster har och som många har är ju en underfunktion i sköldkörteln, dvs hypotyreos. Inte hypertyreos.
  • Malleballebuse

Nja. Det vanligaste sättet att hitta en Hodgkins är att man tar alla dina symtom, att sänkan inte är normal utan "skenar" och lymfarna är svullna.
    Men det finns lymfkörtlar som man inte tänker på eller kan känna och därför inte vet om de är svullna eller inte.
    Mitt råd till dig ikväll är att försöka att inte måla upp för stora skräcksenarion och istället göra ditt bästa för att sova.
    Sen tycker jag som de flesta andra att du ska söka hjälp redan imorgon.
    Ta med dig lilltussan och se vad som händer, kanske kan det vara skönt att ha något annat att rikta tankarna mot mellan provtagningrna.
    Fast det allra bästa är ju såklart om du kan få barnvakt och någon som kan följa med och ta hand om dig och din oro.

• Anonym (Trött)

Eftersom det verkar vara i alla fall en sjukvårdspersonal här, har jag en liten undran. Om man opererat bort halsmandlarna (det är väl de man tar bort, jag minns inte?), kan man ändå få halsfluss?

Jag hade konstanta infektioner när jag var runt 12 och till slut opererade de bort halsmandlarna. Sedan dess har jag inte haft några stora besvär med halsen. Den har blivit lite röd och öm några få dagar vid förkylningar, inget mer. Nu har jag dock rejält ont. Det gör t o m ont när jag pratar och det är rött och vit beläggning i halsen. Jag trodde inte man kunde få halsfluss om man gjort operationen?

Jag kände av detta först i början av veckan, men det har bara eskalerat och idag är det inte behagligt. Inget akut i mitt tycke, men inte skönt. Men mig veterligen kan väl halsfluss, om det nu är det, gå över av sig självt.

I övrigt är jag trött, så klart, men både dottern och jag mår ju inte bra så vi har sovit rätt mycket idag. Vilket gör att jag just nu inte känner mig precis lika utmattad och omående som igår kväll.

• Anonym

visst kan man få halsfluss om man tagit bort mandlarna.....jag trodde inte heller det men efter att ha gått en vecka och varit sjuk och till och med sagt att det kändes som halsfluss gick jag till läkaren.....han sa att det inte är så vanligt men desto faligare .....för att sreptokockerna som ska stanna på mandlarna har fritt spelrum i kroppen och att det i vissa fall kan leda till akut blodförgiftning....så det är ganska viktigt att kolla upp det tycker jag.....men du gör som du vill.....för det verkar som om du inte är så intresserad av att gå till doktorn.........

• Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2010-02-06 16:24:38 följande:
    visst kan man få halsfluss om man tagit bort mandlarna.....jag trodde inte heller det men efter att ha gått en vecka och varit sjuk och till och med sagt att det kändes som halsfluss gick jag till läkaren.....han sa att det inte är så vanligt men desto faligare .....för att sreptokockerna som ska stanna på mandlarna har fritt spelrum i kroppen och att det i vissa fall kan leda till akut blodförgiftning....så det är ganska viktigt att kolla upp det tycker jag.....men du gör som du vill.....för det verkar som om du inte är så intresserad av att gå till doktorn.........
    Tja, jag har ju en tid på måndag. Vilket ju inte är särskilt långt fram i tiden. Aktuen lär inte vara specifikt intresserade av enbart mitt ont i halsen i alla fall. Och jag har haft blodförgiftning en gång och då mådde jag mycket dåligt, med utslag, hög feber, väldigt dåligt allmäntillstånd och leverpåverkan. Uppträder samma symtom igen så kan jag ju garantera dig att jag springer till läkaren på direkten.

Men jag förstår inte riktigt varför streptokockerna har fritt spelrum i kroppen för att man tagit bort mandlarna?
  • Anonym

därför att mandarna fungerar som ett slags stopp........dom samlar upp "skiten".......... innan trodde man inte att mandlar spelade så stor roll men i dag ska det mycket till för att dom ska operara bort dom.....likadant har man lättare att dra på sig lunginflammation och luftrörsproblem vid vanliga förkylningar för att det är mer "öppet" i halsen........

• Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2010-02-06 16:42:57 följande:
    därför att mandarna fungerar som ett slags stopp........dom samlar upp "skiten".......... innan trodde man inte att mandlar spelade så stor roll men i dag ska det mycket till för att dom ska operara bort dom.....likadant har man lättare att dra på sig lunginflammation och luftrörsproblem vid vanliga förkylningar för att det är mer "öppet" i halsen........
    Aha, intressant, har jag aldrig hört talas om. Alltid lär man sig något nytt.

Men så är det ju nästan snart närmare 20 år sedan jag tog bort mina också. Säkert mycket som förändrats sedan dess.
  • Anonym (Trött)

Idag har jag varit till läkaren. Det togs en hel rad prover som jag får svar på om en dryg vecka när jag ska på återbesök. Järnvärdet hade sjunkit ytterligre, till 110. För ungefär en månad sedan var det ju 118.

Blodsockret var bra, snabbsänkan var på 27, så något förhöjt, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att jag förmodligen har en seg bihåleinflammation som inte velat släppa trots upprepade kurer och att jag i nuläget har ont i halsen och öronen.

Halsen och öronen verkade läkaren inte fundera så mycket över. Mycket riktigt sa hon att det kan bli svårare infektioner längre ner i luftvägarna om man opererat bort halsmandlarna, men hon menade att man inte kan få halsfluss. Jag får väl avvakta och se hur det känns i halsen framöver. Blir det inte alls bättre får jag väl söka akut.

Hon sa att mycket skulle kunna bero på stress, men sedan så var det andra saker som inte riktigt hörde ihop. Så vi får väl se om proverna visar något upplysande nästa vecka!

• Elis är min kärlek

Hoppas att doktorn kommer med lugnande besked till dig!!!!! Vad bra att du äntligen sökt läkare. Helt rätt. Heja dig!

• Anonym
    Anonym (Trött) skrev 2010-02-08 17:13:23 följande:
    Idag har jag varit till läkaren. Det togs en hel rad prover som jag får svar på om en dryg vecka när jag ska på återbesök. Järnvärdet hade sjunkit ytterligre, till 110. För ungefär en månad sedan var det ju 118. Blodsockret var bra, snabbsänkan var på 27, så något förhöjt, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att jag förmodligen har en seg bihåleinflammation som inte velat släppa trots upprepade kurer och att jag i nuläget har ont i halsen och öronen. Halsen och öronen verkade läkaren inte fundera så mycket över. Mycket riktigt sa hon att det kan bli svårare infektioner längre ner i luftvägarna om man opererat bort halsmandlarna, men hon menade att man inte kan få halsfluss. Jag får väl avvakta och se hur det känns i halsen framöver. Blir det inte alls bättre får jag väl söka akut. Hon sa att mycket skulle kunna bero på stress, men sedan så var det andra saker som inte riktigt hörde ihop. Så vi får väl se om proverna visar något upplysande nästa vecka!
    jag hade i allafall halsfluss och fick antibiotika.....det gjorde ett sreptokockprov i halsen som var positivt men han sa även att det är mycket ovanligt men desto faligare....
  • Anonym (Trött)

Alla provsvar har kommit nu och det enda som konstaterats är att jag har järnbrist. Depåerna är för dåliga, så jag har blivit ordinerad järntabletter och att typ aldrig lämna blod mer. Jaha ja.

Fast denna envisa förkylning vill aldrig ge med sig. Halsonda har hängt med i tre veckor nu, mer eller mindre. Första veckan gjorde det ju jätteont, andra veckan så där, nu har det tilltagit lite igen. Och nu ikväll dök det upp en märklig känsla, som att något sitter fast i strupen. Som att man sväljer en liten bit mat som inte åker hela vägen ner. Har googlat lite och det verkar vara en psykisk (?) åkomma i flera fall, kopplat till bl.a. stress. Jag hoppas det försvinner snart i alla fall, det känns inte så angenämnt.

• Anonym (Hur gick der)

Hur gick det för dig TS??

Svar på tråden Anemi, viktnedgång och enorm trötthet - vad kan vara fel?