Gick jag för långt?
Va? Vi har en snart tvååring och han blir väldigt trotsig ibland och kastar sakerhårt både på oss och lillasyster. Vi försöker med allt möjligt och ibland så ställer vi in honom på hans rum och säger att han får vara där inne tills han lugnat sej lite.
Han förstår det alldeles utmärkt och vi stänger dörren i 1 minut, sen får han komma ut. Men under den minuten har han oftast blivit lugn igen och sitter glatt och leker med sina bilar och skrattar när vi kommer in, och har inte alls lust att komma ut.
har han gjort ex lillasyster illa med sitt kastande så får han "be henne om ursäkt" vilket är att han klappar henne på huvudet. Har han bara varit "vild" och kastat saker och vägrat sluta, så öppnar vi bara dörren och förklarar igen (går ned på knä och pratar med honom) och sen är det inget mer med det.
Hur gör ni?
Vi har provat "allt" men detta verkar vara dte enda som fungerar eftersom han liksom kommer in i "loopar" då han inte går att prata med alls, och avbryter man det då helt- som när han får gå in på sitt rum, så kommer han liksom ur det humöret.
däremot känner jag ibland att det är dumt att han får gå till sitt rum, men vi säger mest att: Nu får du leka lite ensam när du inte är snäll mot lillasyster.
Jag har ingen aning om hur jag ska hantera det annars..?