• Laman

Gick jag för långt?

Har en liten kille på knappt två år som verkligen börjar bli trotsig. Han har börjat kasta saker och få utbrott ofta. Idag var jag själv med honom, och hela dagen var precis så. När min fru sen kom hem så var vi mitt uppe i en städning av en massa bollar som han hällt ut. Han låg och vred sig på golvet och kastade iväg de istället. Till slut orkade jag inte mer utan sa att han får gå upp till sitt rum tills han lugnat ner sig. När jag ställt honom på rummet så ställde jag mig i hallen utanför att stängde hans dörr och väntade. Han skrek förstås. När min fru kom efter så blev hon helt skogstokig över att jag hade stängt dörren.

Nu till det jag behöver få kommentarer till. Gick jag för långt som stängde hans dörr? Överreagerade min fru? Min fru och jag är överens om att vi kan låta honom vara på sitt rum när han är som argast men dörren har aldrig stängts förut.
    All kritik är välkommen. Tycker ni att jag gjort fel så säg det!

• Svar på tråden Gick jag för långt?
  • Lithe

Jag tyckte inte du gjorde fel. Min pjke brukar få gå in på rummet och så säger jag till honom att han är välkommen ner när han kan uppföra sig ordentligt eller säger förlåt eller vad det nu kan vara.

• snövit8902

jag tycker inte du gjorde nåt fel? varför skulle man inte kunna stänga den?
    de markerar ju att han får stanna på rummet.

• lövet2

Ja, du gick alldeles för långt. Hade du varit min man, så hade jag inte slutat skälla än!
    Hur kan du begära av en 2-åring att han snyggt och ordentligt ska städa i hop bollar när han kan kasta dem? Allt är lek för honom ännu, och han förstår inte konceptet "städa".

Att stänga in barn är f ö otroligt grymt. Vill du framkalla cellskräck hos honom?

• ungmamma89

Jag tycker att du gjorde helt rätt och att din fru överreagerade lite. Man måste få lov att visa sina barn att man menar allvar, och en stängd dörr är bättre än alternativet, att man själv blir rosenrasande och frustrerad och kanske gör något som verkligen blir fel.

• Miss Lau

Jag tyckte att du gjorde fel. Ett barn som är knappt 2 år stänger man inte in någonstans för att hen inte lyder, tycker jag. Dessutom tycker jag att barnets rum ska vara en trygg plats och ingen plats man blir instängd på när man inte sköter sig.

• Teskedsmamman

Rummet tycker jag ska vara en fristad, där ska de inte  "straffas" däremot så tycker jag inte det är fel att börja markera rätt/fel beteende

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Grizelda

Ibland tror jag att barn behöver vara ensamma för att lugna ner sig efter ett utbrott. Det går ju bra att prata genom dörren för att visa att man inte har övergett barnet, samtidigt som man slipper att få saker kastade på sig...

• Lantani

Jag tycker du gjorde helt fel när du stängde dörren. Tycker inte alls annars att det är fel att säga åt barnet att vara på sitt rum till att de lugnat ner sig, men att stänga dörren till en knappt 2-åring, nej det skulle jag aldrig göra.
     Är väldigt noga med att min son på 14 månader inte ska kunna lyckas stänga in sig på sitt rum (kan tillägga att han tycker det är väldigt kul att "leka" med dörren, även om han såklart inte får det).

• RosaNapp

Jag tycker du gjorde fel som stängde dörren och tog honom till rummet öht. Men det var ju bra att du stod för vad du sagt, däremot inte att stänga dörren. Kan han öppna den och får gå ut om han vill? Annars blir det straff och det fungerar aldrig.

Sen kan jag ju tycka att man kan inte kräva av en 2-åring att ligga bredvid och titta på när leksakerna plockas ihop. Atningen får man leka honom med i det eller så får man väl hitta på något annat med honom under tiden.

Svar på tråden Gick jag för långt?