Inlägg från: Tokern |Visa alla inlägg
  • Tokern

Gick jag för långt?

en glad skrev 2010-01-20 21:51:01 följande:
    Avvisande barnuppfostran är aldrig ok! (Mer än möjligen i nannyprogram där man hänger ut barn i ett anglosaxiskt samhällssystem där fortfarande aga är tillåten!) www.pedagogiskamagasinet.net/main.asp?Article... Så ja, ts - du gick för långt med din ambition att uppfostra en liten 1-åring!
    Så bra länk! Tack snälla du. Lars H Gustafsson är så bra. Dessutom är han en av få för allmänheten kända, som faktiskt bryr sig om evidens.
  • Tokern
    ungmamma89 skrev 2010-01-21 17:05:04 följande:
    Det var faktiskt en som sa att man skulle faktiskt skulle ducka när ungen kastade något. Och flera har sagt att det är fullkomligt förbjudet att ge barnet ett "straff" (så som mattsittning, få vara inne på rummet i några minuter, sluta leka, bli ifråntagen sådant man kastar). Och motsatsen till sådana "straff" måste ju vara antingen mutor, ge långa föreläsningar eller låta ungen härja fritt. Så var har jag fel? Om du läser från sida ett så lär du förstå vad jag menar. Sen överdrev jag lite, ja. För att dra det till sin spets. Men hade inte speciellt mycket med fantasi att göra. Mer ilska över folks ignorans gentimot det sunda förnuftet. Och vadå? Ni tappar ju aldrig tålamodet! Aldrig någonsin! Eller så är ni för "perfekta" för att någonsin få för er att säga det till någon.
    Jag tappar tålamodet. Det gör jag. Jag handerar det med att be om ursäkt mot den som drabbas oavsett personens ålder. Jag är glad över att kunna lära mitt barn att det är ok att be om ursäkt när man gjort något fel.
    Jag avbryter aktiviteter som inte fungerar, dock inte som bestraffning. Om du vill veta lite mer om hur man kan fostra barn utan kränkningar och i med målet att fostra starka, harmoniska människor rekomenderar jag att du läster Jesper Juuls böcker. Till skilnad från att bara agera efter sitt eget "sunda förnuft" använder han sig av klinisk erfarenhet och evidens för att backa upp sina teorier.

Jag har haft god hjälp och fått insipiration av böckerna och rekomenderar dem verkligen. {#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Gick jag för långt?