Inlägg från: Anderssonskan |Visa alla inlägg
  • Anderssonskan

Gick jag för långt?

Laman

Här verkar det gå hett till haha men ta det lungt, att du skriver en fråga visar att du är engagerad och vill  gör rätt vilket är jättebra.

Det som är viktigt är att du och din tjej är överens om hur ni ska uppfostra ert barn!
     Och hon/du ska aldrig visa att ni har olika åsikter inför barnen, det utnyttjar dom till sin fördel direkt, våra barn är smarta, jättesmarta och det ska vi vara glada över!

Att det ni gör  inte kränker eller är hotfullt.
    Att barnet informeras innan konsekvensen kommer tex -Slår du en gång till så får du sitta på stolen i köket i 2 minuter. Och varför man får sitta där.

Jag tror att barnen finner trygghet i att veta reglerna, dom kanske inte alltid följer dom men dom vet om reglerna.

Jag skulle må jättedåligt om reglerna på min arbetsplats ändrades hela tiden och chefen hade regler som styrdes av han humör.

• Anderssonskan
    #En glad
    Vet inte hur du får det till en avvisande bestraffning.
    Jag ser det som en konsekvens.

Jag varnar innan och följer man inte familjens regler så får man tex sitta på en stol i köket o ha tråkigt en stund. Självklart ska inte barnet känna sig övergivet eller stängas in. Och alltid samma regler.

Hur är du konsekvent?

Berätta för mig hur du skulle göra!

Historia: Peppe slår gång på gång i bordet för han inte får en glass, han har fått förklarat för sig att han inte ätit upp sin mat och får därför ingen glass (rimligt mycket mat inte tvångsmatning), stora hack blir det i bordet och han skriker för full hals.

Vore intressant hur du skulle lösa det, och jag är inte spydig eller iroisk, vill bara veta hur du skulle göra.
  • Anderssonskan

En glad

Helt klart en intressant diskussion!

Ditt sätt är oxå bra tycker jag.

Jag tycker att olika situationer kräver olika handlanden. Visst har jag tid så sätter jag mig gärna med Peppe i knät och rider ut stormen.
    Men det är inte alltid så lätt och har man tex ett barn som ständigt testar gränser så har man inte en ängels tålamod och jag ser inte fara med att göra på detta sätt.

Endast föräldrarna kan göra dessa beslut och man kan inte dra alla barn över en kam, att alla skulle bli kränkta, utan det beror helt på situationen.

Efter att ha läst dina inlägg så är dina åsikter helt klart intressanta, men jag håller inte med dig i allt.

Skulle man inte vara konsekvent och barnet skulle få sitta på pallen var o varannan dag är metoden inte bra alls för då är man ju tydligen konsekvent.

Men sker detta någon gång då o då eller under en period då man tar tag i en frustrerande situation är metoden bra enligt mig.

Men all uppfostran är en balansgång som är mycket svår och man får fundera mycket och gå tillbaka till sig självt hur man sjulle ha reagerat på behandlingen.

Men tydliga regler gör att ett barn inte bråkar o testar gränser lika mycket, det är viktigt att komma dit snabbt så barnet inte hamnar i en ond cirkel med bråk.

Svar på tråden Gick jag för långt?