• PerG

    Göra tjock sås utan gräddprodukt?

    Jag funderade på en sak apropå reklamen med tjejen som försöker göra en pastasås (om ni vet vilken jag menar?) och rusar iklädd sportkläder till bordet för att hinna innan såsen "rinner ut".

    Är det så att så grundläggande kunskaper som att reda en sås har tappats bort? Klarar inte folk att göra en sås utan att ha antingen ren grädde eller gräddprodukter med konsistensgivare och förtjockningsmedel. Använder man inte mjöl/maizena alls?

    Kan ni göra en tjock (god) sås med enbart standardmjölk som bas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra tjock sås utan gräddprodukt?
  • 7 michelingodingar

    ja då jag kan reder alltid mina såser med mjöl blandat i vatten men har gärna grädde istället för mjölk i såsen tycker det blir godare smak då

  • Gyllan

    Absolut. Använder maizena redning, tycker att det är helt kanon. Kan även använda mjöl också, en maizena är enklare. Sen har jag ofta grädde ändå, pga smaken

  • Jazza

    jag kan, men vill inte


    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • PerG

    Det jag undrar över är till vem reklamen riktar sig till? Det låter ju som att det är ett vanligt problem enligt reklamen?

  • Jazza
    PerG skrev 2009-12-31 11:09:23 följande:
    Det jag undrar över är till vem reklamen riktar sig till? Det låter ju som att det är ett vanligt problem enligt reklamen?
    Det är ju det reklamen är till för - skapa problem och behov hos oss konsumenter, som vi inte ens visste att vi hade
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • PerG
    Jazza skrev 2009-12-31 11:10:55 följande:
    Det är ju det reklamen är till för - skapa problem och behov hos oss konsumenter, som vi inte ens visste att vi hade
    Jo, men man måste väl ändå ha någon form av igenkänningsfaktor för att det ska funka?
  • Jazza
    PerG skrev 2009-12-31 11:14:01 följande:
    Jo, men man måste väl ändå ha någon form av igenkänningsfaktor för att det ska funka?
    Kanske, men hur ser försäljningsstatistiken ut för produkten? Vet man att reklamen funkar?
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • lovely storm

    NEJ! har aldrig klarat av att att endast använda mjölk som förtjockningsmedel att göra sås.

    utan jag gör som ovanstående och använder redning av form av div mjöl!!!

  • PerG
    lovely storm skrev 2009-12-31 11:17:06 följande:
    NEJ! har aldrig klarat av att att endast använda mjölk som förtjockningsmedel att göra sås.utan jag gör som ovanstående och använder redning av form av div mjöl!!!
    Ja, jag menade såklart i ts att man reder av med mjöl eller liknande... jag menade att man inte använder någon annan mjölkprodukt än just mjölk...
  • Cecese

    Jag använder sgs aldrig grädde i sås utan vatten eller sky och ibland mjölk.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
Svar på tråden Göra tjock sås utan gräddprodukt?