Inlägg från: Fru O Mamma Kokkonen |Visa alla inlägg
  • Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sås till potatisgratäng?
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Stinky skrev 2009-12-31 12:24:01 följande:
    Jag tycker inte heller att man har sås till potatisgratäng. Lite kaka på kaka, så att säga.
    Precis.. mitt uttryck, för sås på sås.. Som grädde på moset..
    jentho skrev 2009-12-31 12:26:58 följande:
    Nä tack, då har man väl gjort en väldigt torr gratäng om man vill ha sås oxå?
    Antagligen..
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Lincon skrev 2009-12-31 12:28:49 följande:
    Inte till själva potatisgratängen, men äter man t.ex. ett gott kött till så är det inte helt fel med en passande sås till köttet.
    Aha du tänker så.. Så har jag inte tänkt iofs...
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Bite me skrev 2009-12-31 12:29:49 följande:
    Min make delar din åsikt helt, men jag älskar sås så jag lagar till såsen o sen om han vill ha heller inte det bryr jag mig inte om.
    Smart.. Fast alltså jag skulle själv ALDRIG göra sås, men fast det en riktigt god bearnaisesås till.. (ex om jag vore bortbjuden) så skulle jag kunna ta litegrann
  • Fru O Mamma Kokkonen
    Pyresson skrev 2009-12-31 14:19:19 följande:
    men det är ju redan sås i gratängen? man kokar ju den i grädde..
    Typ så tänker jag med...
    Butterscotch skrev 2009-12-31 14:39:47 följande:
    Man behöver inte ha sås pga själva gratängens konsistens men sås funkar såklart bra om man vill ha det till, för smakens skull. Potatisgratäng, en bra köttbit och lite rödvinssås är till exempel inte helt fel.
    Ja, precis

Har ni ätit gratäng idag?
  • Fru O Mamma Kokkonen
    h8him skrev 2009-12-31 21:04:53 följande:
    Sås i gratängen? Det är som att säga att potaismoset är såsigt pga mjölken och smöret. Det beror helt på gratängen om sås krävs. Är gratängen krämig kan det fungera utan sås men många köttbitar kräver en god sås oavsett övrigt tillbehör.
    Jag menade inte sås.. utan krämig som en bearnaises"sås" ska vara..
Svar på tråden Sås till potatisgratäng?