• Anderswen

    Nationell adoption i Kenya?

    Hej

    Jag är en svensk man, och min fru kommer från Kenya. Det är osäkert om vi kommer att få ett medgivande från kommunen om internationell adoption. Får vi inte det så vill vi försöka adoptera nationellt från Kenya, dvs. vi åker ner till Kenya och bosätter oss där, för att kunna adoptera i Kenya.
    Eftersom det är svårt för mig att kunna vara ifrån, jobb, bostad etc. i så lång tid, tror jag det bästa är att min fru åker ner och adopterar, och så ansluter jag i omgångar när det behövs.
    Finns det någon som har efrarenheter på att adoptera nationellt från framförallt Kenya, eller något annat land? Är det överhuvudtaget möjligt, om man vill ta hem barnet till Sverige sedan?

    / Anders

  • Svar på tråden Nationell adoption i Kenya?
  • en glad
    Anderswen skrev 2010-01-01 14:54:50 följande:
    HejJag är en svensk man, och min fru kommer från Kenya. Det är osäkert om vi kommer att få ett medgivande från kommunen om internationell adoption. Får vi inte det så vill vi försöka adoptera nationellt från Kenya, dvs. vi åker ner till Kenya och bosätter oss där, för att kunna adoptera i Kenya.Eftersom det är svårt för mig att kunna vara ifrån, jobb, bostad etc. i så lång tid, tror jag det bästa är att min fru åker ner och adopterar, och så ansluter jag i omgångar när det behövs.Finns det någon som har efrarenheter på att adoptera nationellt från framförallt Kenya, eller något annat land? Är det överhuvudtaget möjligt, om man vill ta hem barnet till Sverige sedan?/ Anders
    Kolla med MIA vad som gäller för just Kenya www.mia.eu
  • Pendo

    Det finns många i Kenya som adopterar som Residence (hur det nu stavas) som det heter, även svenskar. Kontakta Little Angels Network http://littleangelsnetwork.org/ så kanske du kan få veta mer. En adoption i Kenya gäller i Sverige då de har skrivit på Haag-konventionen. Ett problem kanske är att det tar fler år kanske till och med tre. Men allt det där har little angels koll på.

    Lycka till!!! / Anna

  • Linisen

    Men om ni inte får adoptera i Sverige kommer det säkert bli svårt i Kenya också?


    Vad är anledningen till att ni inte får medgivande i Sverige om man nu får ställa den frågan?

  • Linisen
    Smilla75 skrev 2010-01-04 15:57:41 följande:
    Hans fru är 42 år ser jag.
    Det kan inte vara enda anledningen....då kan man ju i så fall söka för andra länder.
  • en glad
    Smilla75 skrev 2010-01-05 09:47:13 följande:
    Hur menar du då, de får ju inte ens medgivande för adoption då....
    Absolut! _Ansöker_ man medan man är 42 (innan man fyllt 43) så är det inga problem med medgivande av den anledningen ....
Svar på tråden Nationell adoption i Kenya?