Minxy skrev 2010-01-02 09:37:14 följande:
Jag är absolut ingen expert, men det bästa är väl att vänta tills barnet själv börjar säga till? Vår son är snart 23 månader och började för ett tag sedan komma och "gnälla" och peka på blöjan när han hade kissat/bajsat. Sedan började han göra samma sak innan han har bajsat/kissat. Där är vi nu - det är inte alltid, men
iaf någon gång per dag så kommer han och pekar på blöjan och vill sitta på potta.
För vår dotter så fungerar inte det där riktigt. Har hon blöja på sig så går hon bara ibland till pottan. Men om hon har trosor på istället så förstår hon att hon måste kissa på pottan och hon gör det varje gång nästan helt utan olyckor faktiskt. Men kanske vår dotter har kommit lite längre då?
Vi håller på och pottränar, och först hade vi bara pottan ståendes framme och så försökte vi sätta henne där ibland och uppmuntra henne att kissa där. Efter hon hade lyckats ett par gånger så tyckte hon det var jättekul, och nu när vi är hemma mycket under julledigheten så har vi testat att ha trosor istället för blöja och det händer nästan inga olyckor alls. Men vi har inte vågat testa utan blöja utomhus eller så, utan bara här hemma.
Men jag kan säga att vi började för ganska länge sedan med att försöka få henne att kissa på potta/toalett, och det tog lång tid innan det kom något första gången. Men när det väl började komma så släppte det lite. Det är säkert bra om de får vara med en mycket när man själv är på toaletten, jag märker att dottern tycker det är jättekul att göra som vi gör, och hon torkar sig själv, spolar osv.