• Salander

Hur börja "potträna"?

Vår son är 2,5 och har fortfarande blöja på heltid. Vi skulle vilja börja med potta eller toalett, men det verkar inte som att han är intresserad alls. Finns det något man kan göra eller är det bara att vänta in "intresset"? Hur har ni andra gjort och vid vilken ålder började ni?

• Svar på tråden Hur börja "potträna"?
  • ump

Vi började träna i somras när sonen var två år. Han gick då mycket utan byxor och det hände många olyckor i början. Han kom och sa till när han kissat på golvet och då satte jag han på pottan. Blev mycket torkande och tvättande. Efter ca 2 veckor började han säga till innan han skulle kissa och efter ytterligare en vecka hände nästan inga olyckor längre. Nu är han 2,5 och torr både dag och natt.

• Salander

Problemet är att han överhvudtaget inte vill sitta på pottan...han har liksom inte ro att sitta ner...Men jag funderar på att också vänta till sommaren för att han skall kunna gå utan byxor helt.

• Shmone

Vi har pottränat vid 2 år o 9 mån med sonen o 2,5 år med dottern. Då har vi helt sonika tagit bort blöjan helt o sagt att nu är det pottan/toan som gäller. Och sen har vi torkat pölar tills de har lärt sig.. Båda lärde sig på ca 2 dagar! Vi har inte haft nån "springa omkring utan byxor-tid" alls utan dom har fått träna med byxor på direkt.

Men! Vi försökte med sonen när han var 2,5 och då gick det inte alls... även om vi fick honom att sitta på pottan/toan så gjorde han så att säga inget där.. o sen kom det strax efter i byxan istället. Så då la vi av träningen helt och provade igen när han var 2 år o 9 månader o då gick det ju som sagt på två dar.

• flingansnö

Vi började pottträna sonen i somras, då var han 2,5 år. Och vissst han kissad epå pottan om vi satte honom där, men han sa aldrig till innan han behövde kissa. Vi kämpade och kämpade och tvättade och torkade, men tillslut insåg vi att han inte var redo. Nu har han blöja, inte hea tiden, men ofta. Vi ska börja träna igen 1:a februari. Då är han 3 år och en månad. Han kommer fortfarande att få ha blöja o vi ska åka ut och vara borta länge, och när han har overall på sig ute. Vi hoppas att han ska vara torr till somaren när han ska få syskon.

• Minxy

Jag är absolut ingen expert, men det bästa är väl att vänta tills barnet själv börjar säga till?

Vår son är snart 23 månader och började för ett tag sedan komma och "gnälla" och peka på blöjan när han hade kissat/bajsat.
    Sedan började han göra samma sak innan han har bajsat/kissat. 
    Där är vi nu - det är inte alltid, men iaf någon gång per dag så kommer han och pekar på blöjan och vill sitta på potta.

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • viseversa

ta av blöjan visa honom pottan och förklara vad den är till för. Ni kommer få torka en massa i början men det brukar fixa sig till sist. Så gjorde vi med dottern hon blev helt blöjfri på dagen när hon var nästan exakt 2. Och vid 2,5 år var hon även blöjfri nattetid.

• Xgirl83
    Minxy skrev 2010-01-02 09:37:14 följande:
    Jag är absolut ingen expert, men det bästa är väl att vänta tills barnet själv börjar säga till? Vår son är snart 23 månader och började för ett tag sedan komma och "gnälla" och peka på blöjan när han hade kissat/bajsat. Sedan började han göra samma sak innan han har bajsat/kissat.  Där är vi nu - det är inte alltid, men iaf någon gång per dag så kommer han och pekar på blöjan och vill sitta på potta.
    För vår dotter så fungerar inte det där riktigt. Har hon blöja på sig så går hon bara ibland till pottan. Men om hon har trosor på istället så förstår hon att hon måste kissa på pottan och hon gör det varje gång nästan helt utan olyckor faktiskt. Men kanske vår dotter har kommit lite längre då?

Vi håller på och pottränar, och först hade vi bara pottan ståendes framme och så försökte vi sätta henne där ibland och uppmuntra henne att kissa där. Efter hon hade lyckats ett par gånger så tyckte hon det var jättekul, och nu när vi är hemma mycket under julledigheten så har vi testat att ha trosor istället för blöja och det händer nästan inga olyckor alls. Men vi har inte vågat testa utan blöja utomhus eller så, utan bara här hemma.

Men jag kan säga att vi började för ganska länge sedan med att försöka få henne att kissa på potta/toalett, och det tog lång tid innan det kom något första gången. Men när det väl började komma så släppte det lite. Det är säkert bra om de får vara med en mycket när man själv är på toaletten, jag märker att dottern tycker det är jättekul att göra som vi gör, och hon torkar sig själv, spolar osv.
  • lillvilda

vi tog bort blöjan på vår 2 åring i somras. Vi visade honom vart pottan var och sa att det var i den han skulle kissa. Den fick ofta stå i närheten där han lekte å så fick han gå naken hemma. I början blev det många olyckor å jag hade alltid trasor till hands för att torka kiss. Men så en dag så gick han själv å satt sig på pottan och har kissat på pottan sen dess. Vi ser till att han har byxor han lätt kan dra ner själv å då sköter han kissande själv här hemma. När han behöver bajsa så ber han ännu om blöja. Det kan ju oxå bero på att han har haft problem med sin mage och ätit medicin som gör honom väldigt lös i magen. Han tycker nog de känns tryggt att ta till blöjan så fort han känner att det kan vara på G så han inte riskerar att han inte hinner till pottan.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • Minxy
    Xgirl83 skrev 2010-01-02 09:45:02 följande:
    För vår dotter så fungerar inte det där riktigt. Har hon blöja på sig så går hon bara ibland till pottan. Men om hon har trosor på istället så förstår hon att hon måste kissa på pottan och hon gör det varje gång nästan helt utan olyckor faktiskt. Men kanske vår dotter har kommit lite längre då? Vi håller på och pottränar, och först hade vi bara pottan ståendes framme och så försökte vi sätta henne där ibland och uppmuntra henne att kissa där. Efter hon hade lyckats ett par gånger så tyckte hon det var jättekul, och nu när vi är hemma mycket under julledigheten så har vi testat att ha trosor istället för blöja och det händer nästan inga olyckor alls. Men vi har inte vågat testa utan blöja utomhus eller så, utan bara här hemma. Men jag kan säga att vi började för ganska länge sedan med att försöka få henne att kissa på potta/toalett, och det tog lång tid innan det kom något första gången. Men när det väl började komma så släppte det lite. Det är säkert bra om de får vara med en mycket när man själv är på toaletten, jag märker att dottern tycker det är jättekul att göra som vi gör, och hon torkar sig själv, spolar osv.
    Ja, det kan säkert funka bättre om man som förälder verkligen sätter igång och helt enkelt tar bort blöjan och sätter på barnet trosor/kalsonger istället
    Vi har inte kommit så långt eftersom vi nyss fick tillökning igen, så vi har lite för lite tid för att komma igång ordentligt med potträningen
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • konkelbär
    Puffar lite och lånar tråden om det är OK ts??

Min dotter är 2 år kissar självmant på pottan om hon har trosor men inte om hon har blöja. Det händer aldrig kiss-olyckor (peppar peppar). Däremot bajsar hon inte på pottan än. Det har hon gjort självmant en gång men aldrig igen.
    Om man helt enkelt tog bort blöjan så borde det ju gå att få henne torr, men hur funkar det egentligen på dagis? Tänker dom hjälpa till med sånt och ta det "jobbiga"? Och hur funkar det när man går ut? Är ju inte jättebra om man går ut i kylan och hon kissar/bajsar på sig?
    Tack!
Svar på tråden Hur börja "potträna"?