• Salander

Hur börja "potträna"?

Vår son är 2,5 och har fortfarande blöja på heltid. Vi skulle vilja börja med potta eller toalett, men det verkar inte som att han är intresserad alls. Finns det något man kan göra eller är det bara att vänta in "intresset"? Hur har ni andra gjort och vid vilken ålder började ni?

• Svar på tråden Hur börja "potträna"?
  • Fridayyy
    The Biggest Loser skrev 2010-01-02 13:42:57 följande:
    TS....Två saker jag vill dela med mig av när det gäller detta. 1. Ett barn på 2.5 år är inte ett gamalt barn han är ett LITET barn o det är inte konstigt att han inte är intresserad. Att vara 3 år o ha blöja är inget konstigt även om man skulle kunna tro det här på FL, allt är prestige.Ju mer ni försöker o tvinga desto jobbigare kommer det att bli, han är inte redo helt enkelt. Min son var 3 år när han blev torr dagtid o han har fortfarande som 3.5 åring blöja på natten även om det inte är mycket som kommer.Barn som sagt på 2-3-4 år är inga stora barn.2. Om ni vill göra det enkelt för er så lägger ni detta på hyllan ett tag o väntar till sommaren (det gjorde vi med våran son) det är lite kläder då, man kan vattna blommorna , de kan springa omkring nakna om det finns möjlighet för det o då blir det mkt roligare o enklare.3. När han är redo o ni gör detta gör det till en kul grej gå ut o låt honom välja kallingar eller boxershorts o visa se sådana har ju pappa också ja du vet.men som sagt avvakta, vänta till sommaren min son blev torr dagtid på ca 7-10 dgr så hände inte många olyckor efter det. Jag tror allt som allt efter det så har det hänt 2-3 olyckor hemma o 2 på dagis o det var när vinterkläderna kom fram o han inte hann.
    Håller inte med dig om att 2,5 år är litet. Intresset kan ju finnas ändå. Vår äldsta blev blöjfri när hon var lite över 2 år och lillasyster som fyller 2 i mars vill gärna sitta på toaletten som storasyrran. Man kan ju i alla fall försöka motivera dem till att man kan kissa och bajsa på potta eller toalett. Men jag håller med om att barnen kanske inte är intresserade men man kan ju som förälder "tjata" lite om nyttan men toalett. Min äldsta slutade kissa på natten vid 2 år, så visst finns det SMÅ barn som kan sluta med blöja trots att man som förälder inte gör nånting.
  • gnuttenn

Min systers dotter va också helt ointreserad utav att sätta sig på pottan, så då testade de toaletten istället, som gick jätte bra!

• Lyllo

Inget av våra barn har visat något som helst intresse av pottan/toaletten innan vi började med potträning.

När äldsta precis fyllt två tog vi bara bort blöjan och hon blev torr på ett par dagar. Vi testade samma sak med yngsta vid samma ålder, men när hon i princip sprungit naken hela sommaren så kissade och bajsade hon fortfarande överallt utom i pottan. Hon hade heller ingen koll på att hon var nödig.

Så när hösten kom och det var dags att sätta på sig kläder och vara inomhus så började vi med blöja igen. Nu på jullovet tog vi bort blöjan igen och det har funkat hur bra som helst. Men än så länge får hon blöja när vi ska ut och leka. 

• The Biggest Loser
    Fridayyy skrev 2010-01-02 14:18:21 följande:
    Håller inte med dig om att 2,5 år är litet. Intresset kan ju finnas ändå. Vår äldsta blev blöjfri när hon var lite över 2 år och lillasyster som fyller 2 i mars vill gärna sitta på toaletten som storasyrran. Man kan ju i alla fall försöka motivera dem till att man kan kissa och bajsa på potta eller toalett. Men jag håller med om att barnen kanske inte är intresserade men man kan ju som förälder "tjata" lite om nyttan men toalett. Min äldsta slutade kissa på natten vid 2 år, så visst finns det SMÅ barn som kan sluta med blöja trots att man som förälder inte gör nånting.
    men det var inte det jag sa. båda mina söner har haft intresse av att gå tidigt son nr 1 vid 10.5 månader o nu mini killen han går inte helt själv men med gå vagn är 8,5 månad.

jag sa att vara 2.5 år är inte gamalt ett barn på 2.5 år ÄR INTE ETT GAMALT BARN jag tror nämligen att föräldrar känner sig jätte stressade idag att deras barn som är 2 måste bli blöjfria o att ett barn på 3 år med blöja är ett bevis på slapphet hos föräldrarna o att det är för gamalt vilket det inte är.
    51% sweet heart, 49% bitch; all woman!
  • Muneca

Har enbart läst TS och skummat lite hastigt i tråden.

Det konkreta svaret jag kan komma till dig med är:

1. Sätt han på pottan vid varje blöjbyte. Efter vila/sätt han på pottan nästan direkt när han vaknar och låt honom sitta en stund. Pojkar brukar oftast kissa det första de gör när de vaknar

2. Ta en bit papper och låt honom få torka sig själv (även om du gör det mer ordentligt efteråt) och kaste ned i pottan. Uppmunttra när det kommit något i pottan.

3. Låt honom få vara med och spola ned bajset/kisset i toaletten. Vinka kanske hej då till kisset eller bajset för att kanske göra det lite roligare för honom.

En del är emot sånt, att göra potträningen till något kul, personligen anser jag att om det hjälper barnet så why not? Har hittills inte stött på en enda vuxen som har fått men för livet för att denna haft en rolig potträning.

4. Märker du att han kanske är mer intresserad av att sitta på toaletten så kan du kanske säga, "vill du prova att sitta på stora toaletten, som mamma och pappa gör?".
    Vill han det så gör du precis som du skulle ha gjort med pottan fast det är på toaletten ist.

5. Tala om för din son att han ska säga till vaje gång han vill kissa eller bajsa.
    Upprepa detta för honom varje gång han kommer med en kissig/bajsig blöja, bara med en helt vanlig ton.

Och så fortsätter du fram tills du börjar märka att blöjorna blir torrare och torrare. När du sen börjar känna igen rutinerna med han och när det är som han brukar kissa eller bajsa, så kan du prova med att ha på honom kalsong på dagen och blöja på natten. Och när det funnit sin balans så börjar du träna bort det på natten oxå.

Jag jobbade just med 1-3 åringar på förskola och våran huvudsakliga uppgift var att få dessa barn blöjfria innan de gick vidare till nästa avdelning 4-6.

Lycka till TS! Detta fixar du!

God fortsättning på det nya året!
  • LullanK
    Muneca skrev 2010-01-02 14:52:41 följande:
    Har enbart läst TS och skummat lite hastigt i tråden. Det konkreta svaret jag kan komma till dig med är: 1. Sätt han på pottan vid varje blöjbyte. Efter vila/sätt han på pottan nästan direkt när han vaknar och låt honom sitta en stund. Pojkar brukar oftast kissa det första de gör när de vaknar 2. Ta en bit papper och låt honom få torka sig själv (även om du gör det mer ordentligt efteråt) och kaste ned i pottan. Uppmunttra när det kommit något i pottan. 3. Låt honom få vara med och spola ned bajset/kisset i toaletten. Vinka kanske hej då till kisset eller bajset för att kanske göra det lite roligare för honom. En del är emot sånt, att göra potträningen till något kul, personligen anser jag att om det hjälper barnet så why not? Har hittills inte stött på en enda vuxen som har fått men för livet för att denna haft en rolig potträning. 4. Märker du att han kanske är mer intresserad av att sitta på toaletten så kan du kanske säga, "vill du prova att sitta på stora toaletten, som mamma och pappa gör?". Vill han det så gör du precis som du skulle ha gjort med pottan fast det är på toaletten ist. 5. Tala om för din son att han ska säga till vaje gång han vill kissa eller bajsa. Upprepa detta för honom varje gång han kommer med en kissig/bajsig blöja, bara med en helt vanlig ton. Och så fortsätter du fram tills du börjar märka att blöjorna blir torrare och torrare. När du sen börjar känna igen rutinerna med han och när det är som han brukar kissa eller bajsa, så kan du prova med att ha på honom kalsong på dagen och blöja på natten. Och när det funnit sin balans så börjar du träna bort det på natten oxå. Jag jobbade just med 1-3 åringar på förskola och våran huvudsakliga uppgift var att få dessa barn blöjfria innan de gick vidare till nästa avdelning 4-6. Lycka till TS! Detta fixar du!
    Bra skrivet! Ska lägga dina tips på minnet!
  • The Biggest Loser

förstår inte denna hets med att bli blöjfri o varför barn måste bli så stora med en gång.

ett barn som inte är redo är inte redo men om 4-5-6 månader kanske han/hon blir det. fattar inte hetsen!

• Lyllo
    The Biggest Loser skrev 2010-01-02 15:36:19 följande:
    förstår inte denna hets med att bli blöjfri o varför barn måste bli så stora med en gång.ett barn som inte är redo är inte redo men om 4-5-6 månader kanske han/hon blir det. fattar inte hetsen!
    Man kan väl prova utan att det nödvändigvis måste innebära hets?
  • FamBroberg
    HopeNeverFades skrev 2010-01-02 12:23:07 följande:
    undrar med hur ni gör med mattor och möbler? vår son är gärna i sängen under dagen och där vill jag gärna slippa olyckor.
    Min son älskade att kissa i vår säng, och sedan händer det ju olyckor när han sov, idag är han helt blöjfri och har till nästan 100 procent lärt sig att det är på toaletten man ska gå när man behöver kissa och bajsa. Men hände det olyckor i sängen får man vara snabb som attans att byta lakan så undermadrassen inte blir fläckig.
    Annars hade jag haft Vanish (stavning?)s möbel/textil tvättspray. Super! :)
  • The Biggest Loser
    Lyllo skrev 2010-01-02 15:38:29 följande:
    Man kan väl prova utan att det nödvändigvis måste innebära hets?
    prova ja men uppenbarligen om man läser här är det mer som gäller prova gör man en gång eller två o sedan lägger man ner under en tid om barnet inte vill.
Svar på tråden Hur börja "potträna"?