• Birry

Vad gör ni med mat som är uppvärmd (och ej uppäten ;-))

En ständigt pågående diskussion hemma hos oss är vad man kan göra med mat som är tillagad och sen uppvärmd en gång. Vi har båda läst livsmedelshygien i lite olika omfattning, men har ändå helt olika uppfattning med vad som ska hända med "resterna av resterna". Hur gör ni? Berätta gärna hur ni tänker och varför? Är det olika för olika mat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör ni med mat som är uppvärmd (och ej uppäten ;-))
  • lövet2

Det slänger jag. Händer dock inte så ofta, eftersom jag försöker att inte värma mer än vi äter upp.

Kan tillägga att vi alltid klarat oss hittills från matförgiftning, och det tror jag har att göra med att vi är rätt noga med maten.

• Birry

Kan berätta att det är jag som tycker att det är helt ok att spara maten och värma och äta den igen, men min fru behandlar den som kärnavfall (typ ).

• Birry

Har också klarat mig från alla former av matförgiftning, trots mitt "farliga" leverne"

• Verbalize

kastar (behandlar det som kärnavfall )

Fuck me like you hate me
  • Emeli

Om man är noga med att kyla ner maten snabbt går det bra att värma den på nytt lite senare. Mat som har stått i rumstemperatur brukar jag slänga eller ge till hunden.

• Jungblom

Det slängs här hemma. Dock brukar vi av sådan mat bara värma så mkt som vi ska äta.

• jojo72im

Det handlar kanske inte bara om livsmedelshygien. Givevis vill jag och min familj inte bli sjuk av maten vi äter, men vi vill inte heller bara stilla vår hunger. Nej vi vill gärna ha mat som ger mycket och bra näring. Mat som varmhålls länge el återuppvärms flera gånger förlorar viktiga mineraler och vitaminer. Tycker därför de som bara återuppvärmer en gång gör rätt i mer än ett avseende Men det är ju upp till var och en...

• millchan

Gör ofta mycket mat som vi fryser ner i portions lådor som sambon tar med sig till jobbet och äter.
    Ibland äter vi fryst mat hemma som redan är tillagat sen innan men blir det över av det så slänger vi det!
    Värms upp max en gång efter tillagningen!

• Livshlädje

Slänger, eller ger till katterna. Min man kan tänka sig att äta det igen, men inte jag.

Mamma till världens bästa 3åring o längtar efter lillebror - Bf mars 2010.
  • lindaiv
    Äter det som går att äta, så länge det går. Skulle aldrig kasta mat....... som är dugligt  å det kan man ju bara själv avgöa.

MEn... det är trist med sådana som ex slänger mjölk baa för att det står sista datum!!!!
  • Birry
    lindaiv skrev 2010-01-03 00:23:10 följande:
    Äter det som går att äta, så länge det går. Skulle aldrig kasta mat....... som är dugligt  å det kan man ju bara själv avgöa. MEn... det är trist med sådana som ex slänger mjölk baa för att det står sista datum!!!!
    Ja, det är min tanke också. Att maten förlorar i näringsvärde ser jag inte som någon större katastrof eftersom merparten av det vi äter inte är uppvärmt flera gånger utan nylagad. Dessutom är det ju en del mat man äter som inte är helt näringsmässigt perfekt...
Svar på tråden Vad gör ni med mat som är uppvärmd (och ej uppäten ;-))