• Equus

Kombinerat andningslarm och babyvakt?

Vi funderar på att köpa ett kombinerat andningslarm och babyvakt till vår lilla groda som ska komma nu i januari. {#lang_emotions_smile} Funderar på antingen Angelcare AC401 eller Babysense 6.

Någon som har någon erfarenhet av någon av dessa? Både positiva och negativa erfarenheter är intressanta. En sak som vi funderat på är om babyvakten går att använda separat? Tack så länge!!

• Svar på tråden Kombinerat andningslarm och babyvakt?
  • millamys

Vi har en babyvakt från ikea, 250 kr för familymedlemmar. Funkar bra tycker jag. Varför ska du ha ett andningslarm?

• evaparadiset

Jag har andningslarm från Babysense och en separat babyvakt. Praktiskt att ha när den lilla har blivit äldre och man slutar använda andningslarmet i vagnen och de sover ute tex, fast det är klart. Bor du i lägenhet så har du inte det behovet av en portabel babyvakt direkt.

millamys: Varför använder du bilstol till ditt barn? Planerar du att köra och krocka?
    Skämt å sido. Ca 40 barn UTAN andningslarm dör i Sverige varje år i PSD. Vad säger att ditt barn inte är en av dessa 40? Jag är inte beredd att chansa. Finns det en promilles risk att mitt barn drabbas och en promilles chans att jag kan rädda mitt barn i tid så betalar jag gärna 2000:- för den chansen. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte skyddade mitt barn och det otänkbara skedde och så är vi många som tänker. Lika lite som jag skulle låta mitt barn åka bil utan bilstol, cykla utan hjälm så låter jag det sova utan övervakning av mig och andningslarm under de allra kritiska månaderna.

• millamys

Jag var nog mest nyfiken om du var ett anna w fan och körde magläge så det var därför jag frågade. Sen upplevde jag som förstagångsförälder att man ville sälja på så himla mkt saker på oss föräldrar som man egentligen inte behöver.  Antalet barn som dör i psd har ju minskat drastiskt sedan man gick ut med rekomendationen att barnen ska sova på rygg och INTE mage som den där walhgren säger....;)

• Alexi

Vi hade babysens II i sängen fram till ca åtta månader och en vanlig babyvakt separat och den vanliga babyvakten använder vi varje dag när hon sover ute och också på kvällarna när hon sover på övervåningen och vi är där nere. Så jag hade inte köpt en kombinerad utan två olika.

• pluvdo

Enligt många så är det faktiskt inte ens bevisat att andningslarm hjälper. Med det menar de kanske att, slutar barnet andas i PSD så går det inte att återuppliva ändå. Vad vet jag. Det finns inte bevis för att det gör någon skillnad med andningslarm i alla fall. Det är bara folk som tjänar pengar på dem som tycker det.

• julitrean

vi har en angelcare och den är superbra (har nattlampa och hela kittet) som funkar att ta med sig ut också. det enda jag tycker är trist är att jag inte har två sensorplattor så jag slipper böka mellan vagn och säng.

och "den där wahlgren" har faktiskt hjälpt mig hur mycket som helst. kom ihåg att hennes metoder bygger på livsnödvändigheter som mat och omtanke. hennes kur kan köras sovande på rygg och sida också, bara så du vet.

• Emmylou

Beställde i går ett babysense 6, men har inte fått hem det ännu så jag kan tyvärr inte säga bu eller bä än. Tycker det verkar smidigt med en apparat om man vill ha bäde andn.larm & babywatch.

• thaangel

Läkarna är skeptiska mot andningslarm! Hjärtat kan ha slutat slå även om dom andas!
    Bara för att man skaffar andningslarm så ska inte föräldren känna sig 100 % trygg enligt dom!

• pluvdo
    thaangel skrev 2010-01-10 14:26:15 följande:
    Läkarna är skeptiska mot andningslarm! Hjärtat kan ha slutat slå även om dom andas! Bara för att man skaffar andningslarm så ska inte föräldren känna sig 100 % trygg enligt dom!
    Precis.. andningslarm togs fram då de trodde att sömnapné var kopplat till PSD... vilket det inte är...
  • Emmylou

TS- som vanligt är det många tyckare som vill inflika bara just det- sin åsikt, utan att svara på frågan. Men, som jag skrev så har jag nyss beställt ett larm. Dett skriver jag främst till alla skeptiska förståsigpåare:

Jag är sjuksköterska och orolig över att min son ska sluta andas i sömnen. Han rullar över på mage på natten i sin spjälsäng. Studier visar att barn som sover på mage har ökad risk att drabbas av PSD. Sömnapne´inträffar just under sömn, ej i vaket tillstånd. Dvs om barnet får apne´i sömnen, larmet tjuter & barnet vaknar av larmet eller av väckande förälder så börjar barnet andas igen i de allra flesta fall. Jag vet att risken att han ska drabbas av PSD är mycket liten, men jag tycker att det är värt 2000 kronor att ge mig lugn. Det handlar i mitt fall ej om falsk trygghet då jag vet hur jag ska agera om mitt barn slutar andas.

Börjar barnet inte andas startar man HLR, det måste man självklart kunna- larmet i sig hindrar som skrivet ej PSD.

Lycka till TS i valet av larm!

• Emmylou

Tillägger att forskningen om PSD lämnar mycket att önska, det är upp till var och en att bedöma och besluta huruvida andningslarm är aktuellt. Läkare är skyldiga att arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet och de kan pga att forskningen ej visat hållbara resultat ej rekommendera andn.larm. På neonatalen, där för tidigt födda barn vårdas, används andningslarm. Där är man också skyldig att arbeta enligt vetenskap och beprövad eftarenhet, men går i detta fall förmodligen mer på erfarenhet. Men att det inte är mumbo jumbo kan nog många föräldrar vars barn klarat sig pga larm intyga.

• Equus

Tack alla ni som svarat på min fråga! Var inte ute efter en diskussiontråd för och emot andningslarm utan ville få höra lite erfarenheter ang kombinationen andningslarm och babyvakt.

Vi har redan bestämt att vi kommer känna oss tryggare med ett andningslarm och var med denna tråden inte ute efter att bli påhoppad för detta val. Var och en gör som han/hon vill och jag har också läst på om användningen av andningslarm och vet att det inte ger något hundraprocentigt skydd.

Om det är någon mer som har några erfarenheter att dela med sig av får ni gärna göra det! {#lang_emotions_smile}

julitrean skrev 2010-01-10 12:34:51 följande:
    vi har en angelcare och den är superbra (har nattlampa och hela kittet) som funkar att ta med sig ut också. det enda jag tycker är trist är att jag inte har två sensorplattor så jag slipper böka mellan vagn och säng. och "den där wahlgren" har faktiskt hjälpt mig hur mycket som helst. kom ihåg att hennes metoder bygger på livsnödvändigheter som mat och omtanke. hennes kur kan köras sovande på rygg och sida också, bara så du vet.
    Du som har ett angelcare går det att använda babyvakten separat utan själva andningslarmet?
  • tes 75

jag undrar också om de kombinerade larmen med både andningslarm & babyvakt; går babyvakten att använda separat?

• Coulis

Vi har ett Babysense 6 och det står inte i manualen om man kan använda den utan att sensorplattorna är inkopplade om man bara vill ha den som babyvakt. Just nu sitter jag fast i soffan med en mjölkpump tryckt mot bröstet men jag kan kolla upp det sen.

Däremot finns det ett läge där den bara överför ljud från den ena enheten till den andra så man kan ha den som babyvakt utan att den kontrollerar barnets andning. Enligt manualen så bör då enheten i barnkammaren vara ansluten till elnätet och inte enbart till batteri.

Mitt inlägg i andningslarmens vara eller icke vara (förlåt TS), är att jag är fullt medveten om att jag kanske inte skulle kunna rädda mitt barn om han råkade ut för för PSD och larmet gick. Men för mig är det en viktig faktor att JAG mår bättre och sover bättre när jag vet att så länge larmet inte går så andas han och det är värt mycket.

Enda nackdelen jag har upptäckt hittills är att jag alltid glömmer att stänga av det när jag lyfter upp sonen på natten så att larmet går och väcker hela huset.

• Bobbie

Jag har använt Angelcare kombilarm i 2 år och är supernöjd. Det går att använda enheterna separat också.

Det är superbra att fortsätta ha andningslarmet även när barnet är så stort så att det kan ta sig ur sängen! 20 sekunder efter det att ungen "rymt" larmar den mobila enheten. Och är hon ledsen och gråter varnar samma enhet!! Angelcare kombilarm fungerar superbra!! Lika bra för tvååringen som för den nyfödde. Strålningen i den motsvarar vanliga radiovågor. Billigast hittar du den på www.angelcare.nu Lycka till!!

Svar på tråden Kombinerat andningslarm och babyvakt?