• Yosa

    Kan man måla/rolla laminat-köksluckor?

    Är det någon här som målat/rollat laminerade köksluckor? Går det eller släpper laminatet då?

  • Svar på tråden Kan man måla/rolla laminat-köksluckor?
  • Limefrukt

    Mollie: Men du hade väl målat på MDF, färgen fäster bättre på MDF än på laminat.


    *~*~* Vilken tur att Skruttan också gillar grönt *~*~*
  • Parenthood

    Se till att använda en grundfärg först, anpassad för laminatet, den häftar mot laminatet och skapar en häftyta för täckfärgen.

    Målningsteknik, roller, pensel, filt, sprutning, är mest en smaksak.

  • Mollie
    Limefrukt skrev 2010-01-07 21:07:26 följande:
    Mollie: Men du hade väl målat på MDF, färgen fäster bättre på MDF än på laminat.
    Ja, jag målade på MDF, men du skrev ju om dina vänners laminatluckor.
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Limefrukt

    Mollie: Du har alltså inte provat att måla på laminat?

    Det är inga av mina vänner som målat och sett färgen ramla av, snarare kunder. Jag jobbar i färgaffär och där avråder vi bestämt från att måla på laminat. Några kunder har trots det bestämt sig för att måla och har sedan kommit tillbaks och sagt att färgen ramlat av.

    MDF däremot, har jag målat på själv med riktigt bra resultat.


    *~*~* Vilken tur att Skruttan också gillar grönt *~*~*
  • Mollie
    Limefrukt skrev 2010-01-07 21:27:25 följande:
    Mollie: Du har alltså inte provat att måla på laminat?Det är inga av mina vänner som målat och sett färgen ramla av, snarare kunder. Jag jobbar i färgaffär och där avråder vi bestämt från att måla på laminat. Några kunder har trots det bestämt sig för att måla och har sedan kommit tillbaks och sagt att färgen ramlat av.MDF däremot, har jag målat på själv med riktigt bra resultat.
    Jag personligen har inte det, men min pappa är snickare/målare och han har målat åt sina kunder och inte fått klagomål. Han påstår att det alltid beror på underarbete/grundarbete.
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Limefrukt
    Mollie skrev 2010-01-07 21:34:34 följande:
    Jag personligen har inte det, men min pappa är snickare/målare och han har målat åt sina kunder och inte fått klagomål. Han påstår att det alltid beror på underarbete/grundarbete.
    Det kanske beror på olika sorters laminat också? Har ingen aning.... men när kunderna hävdar att de slipat, grundat och slipat och målat två lager med lackfärg och slipat mellan, så måste man ju tro dem.
    *~*~* Vilken tur att Skruttan också gillar grönt *~*~*
  • Mollie
    Limefrukt skrev 2010-01-07 21:39:03 följande:
    Det kanske beror på olika sorters laminat också? Har ingen aning.... men när kunderna hävdar att de slipat, grundat och slipat och målat två lager med lackfärg och slipat mellan, så måste man ju tro dem.
    Ja, det är möjligt. Jag vet faktiskt inte.
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Parenthood

    Det måste vara en grundfärg anpassad för laminatet, och dom grundfärgerna växer nog inte på träd, skulle tro det är där de flesta gått fel.

  • Mollie
    Parenthood skrev 2010-01-07 22:36:49 följande:
    Det måste vara en grundfärg anpassad för laminatet, och dom grundfärgerna växer nog inte på träd, skulle tro det är där de flesta gått fel.
    Håller med dig.
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Svala

    Jag är ganska säker på att en färghandlare skulle avråda. Men det är många saker dom avråder från och man gör ju som man själv vill.

    Det jag skulle tänka på är att göra det så billigt som möjligt. Det med tanke på hållbareheten. Hållbarheten blir ju inte som att köpa nya luckor eller nytt kök. Jag tycker att man skall ställa kostnad och hållbarhet mot varandra när man vill göra sådant.

    Det beror ju även på hur man är som personer och hur man använder sitt kök. Är man människor som sliter hårt på inredning kanske man ska tänka sig för. Är man en sådan som är ganska försiktig av sig så håller det säkert bra och längre.
    Vi är ganska stillsamma hemma hos oss så hos oss skulle jag kanske ge det ett försök (att måla).

    Skulle jag vara du skulle jag måla med roller, det brukar bli ganska jämt resultat. Sprayfärg blir säkert snyggare, men brukar vara dyrare. Det är även viktigt att man ruggar ytan (sandpapprar) innan man målar och att man ev spacklar och grundmålar och kanske spacklar en extra gång.

    Ett annat kul tips, om ni är är sådana som inte sliter/smutsar ner inredningen så mycket är att klä in luckorna med tapet (tapetsera) och sedan lacka (med roller tex).
    Då kan ni välja riktigt häftiga tapeter och få ett riktigt häftigt kök. Man kan ju även tänka sig att man målar de nedre luckorna (som slits lite mer) och tapetserar de övre? Man kan ju även lägga tapet inne i skåpen på bakre väggen så att man får som en fondvägg inne i skåpet.

    Om du klär luckorna med tapet så slipper du en hel del underarbete. Det gäller bara att planera noga så att man får det snyggt vikt i hörnen och att vikningarna inte syns. Att rekomendera är nog en rejäl easyup tapet. Borås tapeter tycker jag att brukar vara av riktigt bra kvalitet.

  • Ari Gold

    Att själv måla på laminat tror jag kan bli svårt att få fäste på. Dessutom är det apfult med rollad yta på köksluckor, den blir ju inte slät. Vi hade rollade luckor (eller rättare sagt rollade hemmasnickrade pånskivor till luckor) i vårt hus när vi köpte det. Bättre att penselmåla i så fall.

    Att lämna in för spraylackering borde däremot inte vara något problem. Vi lackade nyligen om vårt kyl och frys och glattare yta än så blir det ju knappast. De är lackade med nån slags industrifärg så det skiljer sig ju lite från det man köper själv.


  • Ari Gold

    Det var bara dörrarna jag lackade om, hade nog gått med sidorna också men de står infällda så det vore onödigt. Handtagen skruvade jag bort innan.

    Det kostade ca 900 totalt för två fullstora skåp


  • Bruden1
    Ari Gold skrev 2010-01-28 13:39:05 följande:
    I detta fall var det en luiten lokal billackeringsfirma som gjorde jobbet. Många billackerare gör även omlackeringar av kyl/frys och köksluckor.
    aha! så man kan lackera om kyl o frys! visste jag inte...
    vilken färg valde ni? jag skulle vilja ha svart isf....

    har du bild på hur det blev?
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
  • Ari Gold

    Vi lackade om kyl&frys i samband med att vi satte upp nya cremevita luckor. Kylskåpen såg då "grisvita" ut i jämförelse när de cremevita luckorna satt intill, det skar sig liksom.

    Vi lackade om dem till samma färg som vi har på pärlsponten bakom fläktkåpan, en jordgrön (ljust grågrön) färg. Vi ville ha halvblank yta men det går att få metalliclack också (såg en annan kyl de gjort silvermetallic tex.)

    finns flera bilder på kylen om man klickar på länken i min sidfot. Färgen syns inte så jättebra på kort eftersom det är en ganska mild nyans. Men det blev väldigt bra och extremt hållbart.


  • celena
    Det kan man rolla laminat-köksluckor, men  det är stor risk  laminat papper lossnar efter en eller två månader . jag rekommendera  att ta bort limmat papper innan du målar köksluckor .
Svar på tråden Kan man måla/rolla laminat-köksluckor?