• Anonym (Sara)

Giltigt testamente?

Jag har hjälpt min far att skriva ett testamente eftersom han vill att arvet ska vara min enskilda egendom. Jag har skrivit av ett annat testamente jag har.

Men nu vill jag veta om detta är giltigt, eller om det kan på nått sätt förklaras ogiltigt?

Detta med att "yrke/titel" skrivs av vittnen, det görs ju inte på alla testamenten och div andra saker som skiljer, liksom datum för vittnerna, jag har skrivit "ort och datum som ovan" Är det OK? 

Tack på förhand.

**

Undertecknad namn, personnummer förordnar härmed såsom min yttersta vilja och testamente att efter min bortgång ska då den varande egendomen med full äganderätt tillfalla namn, personnummer 

Egendomen som erhålles enligt detta testamente samt avkastningen därav ska utgöra enskild egendom med möjlighet att helt eller delvis införa giftorätt. Detsamma ska gälla beträffande allt vad som kan komma att sättas istället för ovannämnda egendom.

Ort och datum

Underskrift

Vi samtidigt närvarande och för ändamålet särskilt tillkallade testamentsvittnen intygar härmed att pappas namn denna dag – såvitt vi kan bedöma – vid sunt och fullt förstånd och av fri vilja förklarat ovanstående förordnande utgöra hans yttersta vilja och testamente samt att han här ovan egenhändigt skrivit sitt namn.

Ort och datum som ovan

Vittnerna skriver under med namn, adress och titel (inte underskrift)

• Svar på tråden Giltigt testamente?
  • Anonym (Sara)

ingen som kan hjälpa mig?

• Toppen9

Vet inte hur det ska vara, men kom ihåg att det inte är ok om du är ett av vittnena. Du ska ha två vittnen som står utanför testamentet och som kan ses som objektiva.

• Lilly mama

Eftersom ett testamente är en sådan handling som inte kan korrigeras i efterhand (det är liksom försent...) så skulle jag råda er att prata med en jurist (kanske på er bank?). De har bra mallar.

Vittnena ska väl skriva under? Jag förstår inte varför det står att de inte ska skriva under. Ort och ställe som ovan stämmer väl eftersom vittnena ska vara närvarande då din far skriver under.

• Anonym (Sara)
    Toppen9 skrev 2010-01-04 14:51:02 följande:
    Vet inte hur det ska vara, men kom ihåg att det inte är ok om du är ett av vittnena. Du ska ha två vittnen som står utanför testamentet och som kan ses som objektiva.
    Det känner jag till
  • Anonym (Sara)
    Lilly mama skrev 2010-01-04 15:02:30 följande:
    Eftersom ett testamente är en sådan handling som inte kan korrigeras i efterhand (det är liksom försent...) så skulle jag råda er att prata med en jurist (kanske på er bank?). De har bra mallar. Vittnena ska väl skriva under? Jag förstår inte varför det står att de inte ska skriva under. Ort och ställe som ovan stämmer väl eftersom vittnena ska vara närvarande då din far skriver under.
    Ingen av dom 2 testamenterna jag har som är skrivna av jurister är underkrivna av vittnerna, bara att dom textat sitt namn.
  • Anonym (Sara)

puffar

• Yang

De två vittnena måste nog skriva under. Så har i alla fall jag uppfattat det. Verkar konstgt annars. Och de måste vara opartiska dvs inte ärva eller stå i nära relation till någon som ärver. Kan inte hjälpa dig med utformingen. Vi har tagit den enkla vägen och köpt färdiga testamenten på pappershandeln.

Lycka till!

• Anonym (Sara)
    Yang skrev 2010-01-04 22:54:36 följande:
    De två vittnena måste nog skriva under. Så har i alla fall jag uppfattat det. Verkar konstgt annars. Och de måste vara opartiska dvs inte ärva eller stå i nära relation till någon som ärver. Kan inte hjälpa dig med utformingen. Vi har tagit den enkla vägen och köpt färdiga testamenten på pappershandeln. Lycka till!
    Vittnena ska bara intyga med sitt namn att denne som skrivit under testamentet är vid sina sinnes fulla bruk
  • Yang

I min värld har du inte intygat något om du inte skriver under. Vem som helst kan ju skriva dit namnen annars.

• Anonym (Sara)
    Yang skrev 2010-01-04 23:23:37 följande:
    I min värld har du inte intygat något om du inte skriver under. Vem som helst kan ju skriva dit namnen annars.
    vittnena skriver namn, yrke/titel och adress.
Svar på tråden Giltigt testamente?