Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas

HEJ!
    Uppdaterar lite om mig nu. Är inne på tredje kuren. Bim på torsdag.
    Vad gäller utredningen har vi lämnat blodprov och spermaprov, så vi hoppas på svar snart!
    Intressant med fler som kanske börjar ivf snart!
    Vi får ju se hur våra provsvar ser ut snart, men blir jag inte gravid inom snar framtid blir det privat ivf här också. Jag bor i småland, och vet inte var som är smartast, gbg, malmö eller linköping?

• Hjärtat längtar
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-01-11 10:50:09 följande:
    Hej tjejer, Har ägglossning i morgon troligtvis, det såg ut som det i alla fall på VUL i dag på morgonen. Fick även utslag på mitt ältest i morse så ägglossning på gång. Nu får vi se hur mycket det hjälper dock. Samlagstestet visade som misstänkt på ett dåligt resultat. De orkar inte ta sig igenom och på det testet som togs fanns det bara en som hade bra rörlighet. För att testet ska anses som bra så ska det finnas minst fem. Så nu är det nytt spermprov för sambon och därefter blir det antagligen IVF. Hoppas på att han får komma och lämna provet ganska omgående. Denna gången ska det lämnas på sjukhus, sist lämnade han det hos min privata gyn och de tar tydligen inte lika mycket tester som de gör på sjukhuset. Så ytterligare en väntan. Fast det går ju framåt i alla fall. Hmm undra om man ska sluta hetsa kring ägglossning nu...Green Gal: vart i Småland går du någonstans? Jag går hos en privatklinik i Gislaved trots att jag bor på den västgötskasidan av gränsen. De har ett samarbete med fertilitetscentrum i Göteborg så man kan göra alla förberedelser på kliniken och sen bara åka till Göteborg för uttag och insättning. Skönt att inte behöva åka i väg långt för varje VUL och test.
    Tack för informationen, det är ju bra att veta när (om menar jag) vi ska välja privat ivf sen. Vi bor 8 mil från Gislaved. En timmes resa alltså. Vi har närmare till Jkpg, har inte de också samarbete med fertilitetscentrum?

Lizz: Jag närmar mig bim. Torsdag. Men mensen verkar redan vara på gång, det har kommit lite brunt...=(
  • Hjärtat längtar
    Lizz skrev 2010-01-13 08:22:21 följande:
    Men nej va trist;(( Hoppas det inte är mensen! Vilket försök var du inne på?
    Är inne på försök 18, men har försökt i 2 år nu i mars.
    Jag fick mens igår...
    Hur går det för dig Lizz? Hur länge har ni försökt?
  • Hjärtat längtar
    Lizz skrev 2010-01-15 13:59:59 följande:
    Usch va trist;(((Vi har försökt under hela 2009, har dock inte blivit varje månad då min man åker utomlands rätt ofta och under feb-aug var han nästan borta vaje ägglossning;((( Men vi har väl gjort några riktiga försök och ffa nu sen pergostart. Men det verkar ju funka uselt det med;( Största anledningen till att vi började med pergo var att min mens började strula under början av 2009 ett par månader efter jag slutat med p-piller (ätit i 14 år i sträck), fick mest spottings och inga riktiga blödningar samt att cykeln varierade mellan 26-36 dagar. Nu med pergo funkar det som en klocka iallafall, trist att man inte blir gravid också bara;(Jag har ätit pergo två omgångar men min läkare vill att man bara äter varannan månad då det har effekt månaden efter också, och på mig stämmer det iallafall=)Både jag och min man är utredda men man hittar inget fel..Ni då är ni utredda? Hur var det nu, vet du att du har ägglossning? Jag har alltid haft äl men förut var det ju svårare att pricka när mensen varierade så mycket.Så frusterande när det inte är något fel och man ändå inte blir gravid;(((
    Jag förstår att det är trist när ingenting händer när ni vet att det inte några fel på er, men ni har ju kanske inte prickat in ÄL så många ggr än då. Så ni lyckas säkert snart.

Efter första Pergokuren gjorde jag ett blodprov som visade att jag haft ÄL och på tredje kuren fick jag utslag på mitt ÄL-test, så jag borde ju haft äl dessa tre kurer.
    Nu blir det min första dubbelkur jag börjar med i morgon.

Nej, vi har inte fått provsvar än! Hoppas verkligen vi får det snart.
  • Hjärtat längtar
    Lizz skrev 2010-01-18 09:47:36 följande:
    Ja kanske men på nåt sätt känns det som jag aldrig kommer bli graid. Känns helt avlägset..kanske inte bara jag som känner så men är en väldigt stark känsla iallafall;(((Jag har iallafall BIM på söndag, haft ont i äggstockarna i helgen och molvärk men det är ju som vanligt en vecka efter äl. Så dessvärre inga banbrytande symtom här;D
    Jag känner precis likadant. Det känns som man aldrig kommer bli gravid!
    Innan när vi försökte på egen hand visste jag ju inte när/om jag hade ÄL. Då tänkte jag: Får jag bara ägglossningsstimulering så blir jag nog gravid.
    Men det verkar inte visst vara det enda som krävs....

Har ni funderat på IVF eller adoption?
  • Hjärtat längtar

Vi fick provsvar idag, det visade sig bli värsta tänkbara scenariot.

Mannen har inga spermier!!!

Så det blir ju ingen mer Pergo för mig.

Lizz är ni oförklarligt barnlösa eller?

• Hjärtat längtar
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-01-26 08:14:04 följande:
    Green Gal: Inga spermier alls? Har hört att de kan gå in och dra ut spermier om det finns knappt någon men då gäller det ju att de hittar någon. Vad händer nu då?Vi fick tillbaka dåliga provresultat igår också. Första spermieprovet var ju inte toppen men ändå ganska ok. De som lämnades för två veckor sedan var väldigt få och hälften dåliga. Nu vill ändå läkaren att jag ska spola äggledarna och dessutom göra en titthålsoperation. Detta tycker jag känns överkurs för om spermierna är så dåliga är det inte bättre då att gå vidare till IVF direkt i stället för att vänta massa månader på ytterligare utredningar och så visar det ändå att vi inte klarar det utan ivf. Kämpa på gumman.

Han har ju bara lämnat ett spermaprov, som visade att han inte hade en endaste liten spermie. Men han ska ta ett till spermaprov på ett större sjukhus.
    Läkaren sa inget om biopsi där man tittar i testikeln. Men självklart ska vi göra det om möjligheten finns. Annars så kommer vi göra spermiedonation.
    Jag ska också göra äggledarspolning. Läkaren tyckte det var bra om vi skulle göra donatorinemination.
    Sen är det väl bra för er del "Lycklig vill ha mer", det kan ju faktiskt öka chanserna att bli gravid på naturlig del.

Lizz: Ja det är ovanligt. 2-3% av alla ofruktsamma män har det.

• Hjärtat längtar
    Lizz skrev 2010-02-02 12:11:43 följande:
    Hej allihop!Har precis pratat med min gynekolog om kontraströntgen av äggledarna. Han tycker det är helt onödigt om man inte skall göra insemination.Är det dålig passage i äggledarna så kan man inte göra nånting åt det=IVF och är det inget problem så har man ju ändå försökt länge=IVF. Va det svaret jag fick så jag hoppar nog över den där undersökningen, skall ju inte vara så behagligt;(Annars är jag på dag 11 idag och väntar äl i veckan. Är andra månaden nu som jag inte äter pergo iom att jag åker på semester nästa vecka. Ska bli intressant och se om jag får utslag på äl-stickan=)Hur går det för er andra?
    Men jag vet många som blivit gravida efter äggledarspolningen. Enligt min läkare är inte utredningen fullständig utan äggledarspolning. Äggledarspolningen gör väl så att man får fri passage i äggledarna om man inte redan har det.
    Jag menar det skulle ju faktiskt kunna öka era chanser att bli gravida på naturlig väg, även om ni inte gör insemination.
    Ha en bra semester!
  • Hjärtat längtar

Ja, det kan vara väldigt olika svar från läkare.

Nästa steg är ett nytt spermaprov sen vet vi inte.

Jag går i adoptionstankar.

• Hjärtat längtar

Det andra spermaprovet visade samma= inga spermier {#lang_emotions_cry}

Och läkaren sa att det inte var nån idé att göra biopsi eftersom hans FSH-värde var för högt. 
    Jag vill gå till en annan läkare...
    Hur går det för er?
Svar på tråden Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas