• Lycklig vill ha mer

Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas

Hej tjejer,
    Den gamla tråden tog visst slut strax före jul och jag öppnade denna så vi kan fortsätta följa vår resa tillsammans.

Föregående tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m47470505.html

• Svar på tråden Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas
  • Lycklig vill ha mer

Hej tjejer!
    Hoppas att jul och nyår har varit härligt för er. Nu är det 2010 och det ska verkligen bli vårt år eller hur?

Nästa måndag har jag nästa besök hos gyn och ska göra ett sk samlagsprov. Min förhoppning är att den visar någonting vettigt. Oavsett om det är bra eller inte. Om provet inte är bra så antar jag att man går vidare till IVF och då kommer vi gå privat samtidigt som vi står i kön till landstinget.

Så jag är hoppfull inför 2010.

• smulan9

Klart att 2010 är vårt år...vi har det lite tuffare men skam den som ger sig....
    Vi hoppas nu att vi har myst tillräckligt över jul för att det ska vara ett litet frö som växer där inne......
    Vi gör som groden...lever på hoppet!

• smulan9

trådarna e ju stängda??!!

• Lizz

Hej allihopa!

Nu hittade jag äntligen hit tack vare "Lycklig vill ha mer", tack för det=))

Lycklig vill ha mer: Vad går det här samlagstestet ut på egentligen?? Har du röntgat äggledarna? Ja vi är verkligen hack i häl på varandra som vanligt, bara se till att plussa denna månad samtidigt också så vi inte bryter cirkeln;D

Själv är jag nu på dag 12 i en ostimulerad cykel efter min andra kur. Sen tänker jag faktiskt ta paus nästa månad då vi är i Thailand så då förlitar jag mig på att naturen har sin gång=) Händer inget inom dessa två månader blir det nog privat IVF för oss, vi står i landstingskön men det blir inte aktuellt förrens i början på 2011 och det är för lååångt bort;(((

• Lizz

Förresten, nån annan än jag som är över 30? Jag är 32 och läste på någon sida att det är 20% chans att bli gravid vid oskyddat samlag runt äl om man är mellan 30-35. Så rent statistiskt skall jag bli gravid inom 5 ggr, denna månad är nr 4;)))))

• Lycklig vill ha mer
    Lizz skrev 2010-01-07 14:14:39 följande:
    Hej allihopa!Nu hittade jag äntligen hit tack vare "Lycklig vill ha mer", tack för det=))Lycklig vill ha mer: Vad går det här samlagstestet ut på egentligen?? Har du röntgat äggledarna? Ja vi är verkligen hack i häl på varandra som vanligt, bara se till att plussa denna månad samtidigt också så vi inte bryter cirkeln;DSjälv är jag nu på dag 12 i en ostimulerad cykel efter min andra kur. Sen tänker jag faktiskt ta paus nästa månad då vi är i Thailand så då förlitar jag mig på att naturen har sin gång=) Händer inget inom dessa två månader blir det nog privat IVF för oss, vi står i landstingskön men det blir inte aktuellt förrens i början på 2011 och det är för lååångt bort;(((
    Samlagstestet som egentligen heter något annat som jag inte kommer på innebär att vi ska ha samlag sent på söndagkväll och så ska jag till gyn på måndag morgon och då tar de tydligen ett prov från livmoderhalssekretet och därefter kollar man det i mikroskop. Man gör det för att se om spermierna tar sig igenom sekretet. Man räknar hur många spermier som påträffas osv. Så man kan säga att det testar tre olika saker nämligen hur mitt sekret är, hur spermierna funkar "in action" så att säga och även hur vi funkar i hop. Även om min ägglossning funkar och spermierna ser ok ut i spermaprovet så är det ändå inte säkert att de tar sig igenom. Känns som ett definitivt besked i alla fall. Är det inga spermier där så går vi förhoppningsvis vidare till IVF direkt. Känns spännande att testa något nytt i alla fall. Nu har man ju gått i samma spår i flera månader känns det som.

Thailand låter underbart. Jag vill också åka på semester. Är riktigt sugen att hälsa på min syster som ska till Kambodja i 2 månader men jag inser att jag hellre vill lägga pengarna på privat IVF.
  • Lizz
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-01-07 14:44:12 följande:
    Samlagstestet som egentligen heter något annat som jag inte kommer på innebär att vi ska ha samlag sent på söndagkväll och så ska jag till gyn på måndag morgon och då tar de tydligen ett prov från livmoderhalssekretet och därefter kollar man det i mikroskop. Man gör det för att se om spermierna tar sig igenom sekretet. Man räknar hur många spermier som påträffas osv. Så man kan säga att det testar tre olika saker nämligen hur mitt sekret är, hur spermierna funkar "in action" så att säga och även hur vi funkar i hop. Även om min ägglossning funkar och spermierna ser ok ut i spermaprovet så är det ändå inte säkert att de tar sig igenom. Känns som ett definitivt besked i alla fall. Är det inga spermier där så går vi förhoppningsvis vidare till IVF direkt. Känns spännande att testa något nytt i alla fall. Nu har man ju gått i samma spår i flera månader känns det som. Thailand låter underbart. Jag vill också åka på semester. Är riktigt sugen att hälsa på min syster som ska till Kambodja i 2 månader men jag inser att jag hellre vill lägga pengarna på privat IVF.
    Ahh ok då förstår jag! Jag har hört talas om att man kan testa sekretet genom att titta på det i mikroskåp. Även om man har de trådiga flytningarna så kan det tydligen vara av fel sort så spermierna inte tar sig igenom.. Ja inget skall vara lätt:P

Har du varit gravid någon gång?

Ja det blir härligt men det gäller ju att prioritera rätt. Ska ni köpa tre IVF direkt eller bara ett? Vart bor ni? Här i sthlm på de flesta fertilitetsklinikerna kan man välja om man vill köpa ett IVF eller ett paket med tre försök=) Billigare med ett om det tar sig på första men skall man köpa fler försök så blir det dyrare att inte ta paketet....
Svar på tråden Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas