Inlägg från: Lycklig vill ha mer |Visa alla inlägg
  • Lycklig vill ha mer

Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas

Green Gal: Inga spermier alls? Har hört att de kan gå in och dra ut spermier om det finns knappt någon men då gäller det ju att de hittar någon. Vad händer nu då?

Vi fick tillbaka dåliga provresultat igår också. Första spermieprovet var ju inte toppen men ändå ganska ok. De som lämnades för två veckor sedan var väldigt få och hälften dåliga. Nu vill ändå läkaren att jag ska spola äggledarna och dessutom göra en titthålsoperation. Detta tycker jag känns överkurs för om spermierna är så dåliga är det inte bättre då att gå vidare till IVF direkt i stället för att vänta massa månader på ytterligare utredningar och så visar det ändå att vi inte klarar det utan ivf.

Kämpa på gumman.

• Lycklig vill ha mer
    Lizz skrev 2010-01-26 11:21:13 följande:
    Vi går på utredning hos en privat gynmottagning och de har avtal med fertilitetscentrum i Göteborg så vi kommer köra våra privata försök där. Har mailat med min läkare i dag på morgonen, känns skönt att få lite saker nedskrivna, han pratar dessutom danska så ibland kan det vara lite svårt att förstå.

Han säger att spermaprovet inte behöver betyda så mycket för det kan variera väldigt mellan olika veckor. Men vad fasen man kan ju inte säga att det är ok bara för det. Han säger att vi kan gå på ivf direkt och det kommer vi nog att göra.

Han skulle återkomma med lite mer information så nu blev man väldigt pirrig över hur vi går vidare.
  • Lycklig vill ha mer
    Lizz skrev 2010-01-26 11:39:06 följande:
    Hur länge hade ni försökt, hur många försök??Man tycker ju att det borde ta sig om man prickar äl några ggr..räknade igår att vi prickat äl 6 ggr egentligen på detta dryga år...va kostar det där med IVF? Paket?
    Vi har försökt sedan januari 2008 och försökt prick äl det senaste året åtminstone. I början var man inte lika noga. De tre sista har varit pergostimularade cykler.

Vet inget om priset än, hoppas på att få mer information från honom om hur vi går vidare. På deras hemsida står 5.000+17.000 som pris men på fertilitetcentrum egna hemsida står det 30.000 och paketpris för 3 st ivf 30.000
  • Lycklig vill ha mer

Åh nu är jag lite spänd. Beslutet är taget att gå vidare till IVF och undvika jobbiga undersökningar som äggledarspolning och titthålsoperation. Tror att det är det bästa. Enligt min läkare så kan vi köra igång i nästa cykel direkt och jag tyckte det verkade som att jag ska göra den korta behandlingsmetoden som "bara" innebär sprutor i ca 10 dagar i stället för den långa som håller på med sprayning först och sen sprutor. Hmm låter för bra för att vara sant. Nu finns det ju absolut inga garantier för att det här ska funka men snart så är vi igång. Är på dag 2 idag och om en månad så är det i så fall dags. Gaaahh spännande. Vi har dessutom blivit placerade i landstingskön.

• Lycklig vill ha mer

Jag tror inte man äter pergo när man håller på med IVF då finns det andra hormoner som styr men det kan ju vara olika. Ska boka tid nu i alla fall hos min läkare och så ska vi diskutera vad som händer framöver.

• Lycklig vill ha mer

Återkommer i morgon. Lyckades nämligen få till en tid till vårt informationsmöte redan i morgon. Diskutera hur vi går vidare, hur det går till samt hämta ut recept. Skönt att få veta lite mer.

• Lycklig vill ha mer
    Lizz skrev 2010-01-28 09:49:09 följande:
    Lycka till=)Hur långa väntetider har ni för IVF på erat landsting?
    Jag har Västra Götalandsregionen och där omfattas IVF av vårdgarantin inom tre månader men det säger egentligen inte så mycket eftersom det räcker att de kallar till det första besöket inom tre månader och sen har de ytterligare tre månader på sig innan de behöver göra någonting. Kanske inte är så länge ändå men ändå, skulle tippa att vi får första behandlingen där till hösten om det privata försöket skulle funka.
  • Lycklig vill ha mer

Nu ska ni få höra om mitt besök hos läkaren igår.
    Vi åkte dit både jag och min sambo och skulle diskutera hur man går vidare. Läkaren berättar att det finns två olika metoder för behandling. En som tar lång tid och en som är kortare. Med den långa behandlingen så nedreglerar man sig först med nässpray tills kroppen inte fattar att den ska producera några hormoner längre. Sen så går man på sprutor för att stimulera äggtillväxten. Den långa metoden tar ungefär 60 dagar har jag för mig.

Eftersom jag är ung och av andra anledningar så får jag i stället göra den korta metoden. Det är lättare att bli överstimulerad när man är runt 30 i stället för 40 eftersom man har en större äggreserv och därför gör man den korta. Med den korta får man ut färre ägg men de säger att chansen att lyckas är lika för båda metoderna.

Hursomhelst så med den korta metoden så börjar jag direkt med sprutorna, vilket är en historia för sig, och det gör jag på dag 2 eller 3 i menscykeln, vilket får jag reda på när jag ringer på dag 1. Min dag 1 är nog någonstans runt den 23:e februari. Så den 24:e eller 25:e februari börjar jag min behandling och äggplock är ungefär 12 dagar därefter. Beroende på hur många ägg de får ut så skiljer sig arbetet lite grann. Får de ut färre ägg än fem så korttidsodlar de dessa och då får jag förhoppningsvis tillbaka ett två dagar efter ägguttaget. Om det blir mer än fem ägg så långtidsodlar de dessa i fem dagar och sen återinförande. Antar att det är bättre med långtidsodling eftersom de hinner utvecka sig lite innan de förs tillbaka. 14 dagar efter återinförandet är det domedagen och det är dags att testa sig. Alltså någongång i slutet av mars.

Så Lizz man använder inte pergo eftersom det bara stimulerar en normal ägglossning och man vill få ut fler ägg än vad man normalt sett får ut en vanlig månad med pergo.

Spännande!!

Förresten så tyckte jag att vi kom ganska billigt undan. Stod på fertilitetscentrum i Göteborgs hemsida att behandlingen kostar 30.000 kronor men vi betalar bara 5.000 till vår gynmottagning och 17.000 till fertilitetscentrum. Alltså 8.000 billigare bara för att man gör en distansbehandling. Så att köpa ett paket för 60.000 känns inte aktuellt eftersom tre paket max kommer kosta 66.000 för oss. Så de 6.000 kronorna kan jag både ha och mista.

Fick massa massa recept. Först till den första sprutan som jag ska använda i ca 10 dagar. Man sätter den i magen och det ser ut som en stor penna ungefär. Nålen tyckte jag minsann var ganska så lång ändå. Sen ska jag ta en annan medicin på samma sätt i fem dagar samtidigt som de fem sista dagarna av den första medicinen. Alltså två sprutor de sista fem dagarna. Sen så ska jag ta en spruta före äggplocket som gör att äggen mognar och släpper. Därefter ska man ta medicin efter återinförandet och det blir som stolpiller fast i slidan. Kommer vara expert på självmedicinering sen.

• Lycklig vill ha mer
    Lizz skrev 2010-02-02 12:11:43 följande:
    Hej allihop!Har precis pratat med min gynekolog om kontraströntgen av äggledarna. Han tycker det är helt onödigt om man inte skall göra insemination.Är det dålig passage i äggledarna så kan man inte göra nånting åt det=IVF och är det inget problem så har man ju ändå försökt länge=IVF. Va det svaret jag fick så jag hoppar nog över den där undersökningen, skall ju inte vara så behagligt;(Annars är jag på dag 11 idag och väntar äl i veckan. Är andra månaden nu som jag inte äter pergo iom att jag åker på semester nästa vecka. Ska bli intressant och se om jag får utslag på äl-stickan=)Hur går det för er andra?
    Du få ha en så härlig semester, längtar också till värmen. Idag är jag på dag 9. Ska testa med ägglossningstest från och med dag 12 tänkte jag. Mest för att få en aning om när mensen kommer och därmed kunna få ett ungefärligt tidsschema för mars. Man sitter här och tittar på datumen, om min mens kommer då så får jag börja med sprutorna då och då blir det äggplock ungefär då. Kommer bli tokig på det här. Man vill ju det här alldeles för mycket för att kunna koppla bort det ur huvudet.

En väninna till mig födde förresten sitt 1:a barn i lördags. Även det är ett IVF barn och det lyckades på första försöket. Så det finns hopp!
  • Lycklig vill ha mer
    Lizz skrev 2010-02-03 09:30:03 följande:
    Jag är såå trött på vintern nu så det skall bli härligt=)Samma här, är på dag 11 eller 12 idag. Vet inte om jag ska räkna lör/sön som första dag..var gränsfall på lördagen så lika bra att köra på det säkra och se det som dag 12 idag och börja testa=)Ja jag förstår det, va spännande=)) Vilken dag börjar själva proceduren?
    Dag 2 eller 3 i nästa cykel.
Svar på tråden Fortsättningstråd för vi som började med pergo i höstas