• inyourface

Tips för lös mage?

Vår collie har blivit dålig i magen. Han är inte hängig eller så, och han äter och dricker som han ska, men han (och vår andra labradorblandning) brukar bli lösa i magen emellanåt. Svärmor sa att man skulle ge hunden en skål vatten med honung i. Men nu är collien en omplaceringshund, och är 11 år, och jag vågar inte ge honom det.

Någon som vet om honung är farligt?
    Eller har aandra tips mot lös/hård mage?

• Svar på tråden Tips för lös mage?
  • hmcc

Vid lätt diaree
    hoppa över ett mål

Vid lite svårare
    Hoppa över ett mål, ge i/d eller r/d (minns inte vilken som gäller men det kan man googla) i ett par dagar.
    Det är ett hillsfoder som är grymt bra som finns att köpa hos vet.

Svår diaree
    Svält dag 1
    Risavkok dag 2
    Överkokt ris och vit fisk dag 3

• Lottaa

Vanligt kokt ris. Vitt.. inte fullkorn.
    Fungerade på min vovve.
    Visserligen inte samma ras.. men ändå.

• Kan inte bli bättre än såhär

Finns Alevo morötter i en del djuraffärer, en matsked per mål torkar upp magen på en dag

• LillTussa

Om det är ett återkommande problem skulle jag nog fundera på foderbyte. 

Dag 1 svält
    dag 2 risavkok
    dag 3 beroende på dag 2. Ibland kan man börja om med lite foder, ibland måste man fortsätta med ris o fisk.
    Det fodret som talas om ovan heter Intestinal, finns hos veterinären och kan användas som en "kur" för taskig mage.. Brukar funka super! Finns även stoppande läkemedel som man kan köpa hos veterinär alt apoteket.
  • inyourface

Vi har redan bytat foder 4 gånger, just nu har vi pedigree senior och det har funkat bra fram tills idag. Vet inte om han kanske fått tag i något när vi varit ute dom nosar ju överallt.

Tänkte faktiskt fråga en till sak;
    Han är ju ganska gammal, som jag skrev innan, 11 år.
    Och dom som hade honom innan har aldrig under dessa åren skött om hans tänder, tyvärr. Vi har borstat och tagit bort tandsten och ger han tuggsaker och dentastix, men han har fortfarande ganska så skört tandkött, och hans andedräkt luktar ganska illa.
    Alla som har haft valp vet väl hur det luktar när dom är sisådär 8-12 veckor gamla, att dom liksom luktar bajs i munnen. Så luktar vår collie just nu.
    Finns det något man kan göra åt det?
    Andedräkten kan vi väl leva med, men just det att han ofta har svullet tandkött?

• hundpuss

Jag har alltid i/d-foder hemma, säljs hos veterinärer och finns i både torrfoder och mjukmat. En burk mjukmat ligger runt 25 kr och är kanon att ha hemma! Ger alltid min hund det när han är krasslig.

Sen har jag bunkrat upp med magtabletter och procolin och annat för hans lite känsliga mage. Men just mjukmaten brukar göra underverk! {#lang_emotions_wink}

• inyourface
    Vision400 skrev 2010-01-05 01:06:25 följande:
    Jag har alltid i/d-foder hemma, säljs hos veterinärer och finns i både torrfoder och mjukmat. En burk mjukmat ligger runt 25 kr och är kanon att ha hemma! Ger alltid min hund det när han är krasslig. Sen har jag bunkrat upp med magtabletter och procolin och annat för hans lite känsliga mage. Men just mjukmaten brukar göra underverk!
    Just det här med medicin vågar jag inte ge honom då han är så pass gammal, han kanske inte klarar av det. Men att byta foder till det veterinären säljer skulle kanske hjälpa. Han är bara så himla kräsen tyvärr. Dom som hade honom innan har bara gett honom vanlig husmanskost och ingen hundmat, så det tog ett tag innan han åt hundmat, men nu verkar han gilla det, dock måste det vara med kyckling smak annars svälter han hellre.
  • hmcc
    inyourface skrev 2010-01-05 02:05:19 följande:
    Just det här med medicin vågar jag inte ge honom då han är så pass gammal, han kanske inte klarar av det. Men att byta foder till det veterinären säljer skulle kanske hjälpa. Han är bara så himla kräsen tyvärr. Dom som hade honom innan har bara gett honom vanlig husmanskost och ingen hundmat, så det tog ett tag innan han åt hundmat, men nu verkar han gilla det, dock måste det vara med kyckling smak annars svälter han hellre.
    Nu har han ätit pedigree ett tag, men min erfarenhet av det fodret är att jag har aldrig haft en hund som INTE har fått diaree av det.

Dom har provat det nångång då och då när jag vunnit nån påse.

Om du provar veterinärens foder kommer du se underverk.

Dyrt som f-n men helt klart värt det.

Det låter trist med dietfoder men mina hundar har glatt käkat det.

När det gäller tänderna vet jag inte hur mycket man kan göra på en såpass gammal hund, om det hjälper med bra foder/tuggben (också hos veterinären) ellr om han måste in och kollas.
  • Tant Herta

Kokta blåbär e stoppande! Inte råa, dom är laxerande! Samt som de andra tipsat om, risavkok! Lycka till!

• hundpuss
    inyourface skrev 2010-01-05 02:05:19 följande:
    Kanske borde ni göra en grundlig vet.undersökning på honom?
    Olivers Petfood har ju smakgaranti på sin mat, har ännu inte träffat en hund som matvägrat det fodret.

Har hunden känslig mage bör ni inte ge Pedigree, det är inget bra foder för hundar med känsliga magar. (Eller hundar rent allmänt).
    Prova att köpa foder hos veterinären, det finns garanterat med kycklingsmak också. Har faktiskt aldrig kollat det. Och om han är dålig i magen då o då så finns det tabletter veterinären kan skriva ut som ni kan ge hunden regelbundet.
    Kanske bör ni även kolla tandköttet på honom? Det är inte roligt om det blir infektioner.
  • inyourface

Han var hos veterinären för två veckor sen och tog bort tandsten, och hon sa att tandköttet såg "helt okej ut för en hund i hans ålder" men jag vet inte... han verkar inte ha ont, men det ser inte bra ut. Men jag ringde imorse och fick en ny tid, ska se om dom har något bättre foder där.  När vi köpte vår andra hund, köpte vi ofta "hills" hos veterinären, och det funkade bra, men nu säljer dom inte den mer där vi går tyvärr.
    Får prova med nån annan sort.

Ja dyrt är det ju, men dom är värt det bästa mina fina hundar.
    Sen oroar man sig extra mkt då man inte haft collien sen han var liten, man får prova sig fram försiktigt. :)
    Tack för alla råd, ska absolut prova ris ovs när dom blir lösa i magen, ska även byta foder.

Svar på tråden Tips för lös mage?