Inlägg från: inyourface |Visa alla inlägg
  • inyourface

Tips för lös mage?

Vår collie har blivit dålig i magen. Han är inte hängig eller så, och han äter och dricker som han ska, men han (och vår andra labradorblandning) brukar bli lösa i magen emellanåt. Svärmor sa att man skulle ge hunden en skål vatten med honung i. Men nu är collien en omplaceringshund, och är 11 år, och jag vågar inte ge honom det.

Någon som vet om honung är farligt?
    Eller har aandra tips mot lös/hård mage?

• Svar på tråden Tips för lös mage?
  • inyourface

Vi har redan bytat foder 4 gånger, just nu har vi pedigree senior och det har funkat bra fram tills idag. Vet inte om han kanske fått tag i något när vi varit ute dom nosar ju överallt.

Tänkte faktiskt fråga en till sak;
    Han är ju ganska gammal, som jag skrev innan, 11 år.
    Och dom som hade honom innan har aldrig under dessa åren skött om hans tänder, tyvärr. Vi har borstat och tagit bort tandsten och ger han tuggsaker och dentastix, men han har fortfarande ganska så skört tandkött, och hans andedräkt luktar ganska illa.
    Alla som har haft valp vet väl hur det luktar när dom är sisådär 8-12 veckor gamla, att dom liksom luktar bajs i munnen. Så luktar vår collie just nu.
    Finns det något man kan göra åt det?
    Andedräkten kan vi väl leva med, men just det att han ofta har svullet tandkött?

• inyourface
    Vision400 skrev 2010-01-05 01:06:25 följande:
    Jag har alltid i/d-foder hemma, säljs hos veterinärer och finns i både torrfoder och mjukmat. En burk mjukmat ligger runt 25 kr och är kanon att ha hemma! Ger alltid min hund det när han är krasslig. Sen har jag bunkrat upp med magtabletter och procolin och annat för hans lite känsliga mage. Men just mjukmaten brukar göra underverk!
    Just det här med medicin vågar jag inte ge honom då han är så pass gammal, han kanske inte klarar av det. Men att byta foder till det veterinären säljer skulle kanske hjälpa. Han är bara så himla kräsen tyvärr. Dom som hade honom innan har bara gett honom vanlig husmanskost och ingen hundmat, så det tog ett tag innan han åt hundmat, men nu verkar han gilla det, dock måste det vara med kyckling smak annars svälter han hellre.
  • inyourface

Han var hos veterinären för två veckor sen och tog bort tandsten, och hon sa att tandköttet såg "helt okej ut för en hund i hans ålder" men jag vet inte... han verkar inte ha ont, men det ser inte bra ut. Men jag ringde imorse och fick en ny tid, ska se om dom har något bättre foder där.  När vi köpte vår andra hund, köpte vi ofta "hills" hos veterinären, och det funkade bra, men nu säljer dom inte den mer där vi går tyvärr.
    Får prova med nån annan sort.

Ja dyrt är det ju, men dom är värt det bästa mina fina hundar.
    Sen oroar man sig extra mkt då man inte haft collien sen han var liten, man får prova sig fram försiktigt. :)
    Tack för alla råd, ska absolut prova ris ovs när dom blir lösa i magen, ska även byta foder.

Svar på tråden Tips för lös mage?