Inlägg från: Pepparkaksdeg |Visa alla inlägg
  • Pepparkaksdeg

Bajsa på sig!

Jag har tagit lavemang hemma mina två senaste förlossningar.
    Gjort slut på ett Klyx och ett 3pack Microlax.
    Då har man gjort det man kan iaf.
    Dessutom är det skönt att ha tarmen tömd efter förlossningen sen så fyller man långsamt på den med laxerande mat som katrinplommen,linfrö osv.
    Tycker jag faktiskt varit den största fördelen med det hela,även om det är skönt att slippa bajsa på sig.
    Var så jobbigt efter första förlossningen,vågade inte bajsa på en vecka,för jag fick känslan av att jag skulle spricka upp stygnen. Att man var hård i magen gjorde inte saken bättre. Mycket bättre att vara lös än hård i magen efter en förlossning.

• Pepparkaksdeg
    hannah8607 skrev 2010-01-23 11:58:13 följande:
    LizzieT: Tog du lavemang innan eller skötte kroppen det själv?Jag har funderat på det där med kroppens egen "tömmning"; alltså känner man sig som vanligt, alltså kan leva på som vanligt eller måste man ha en toa i närheten? kan man hålla det inne, om det kommer olämpligt? Jag menar, jobbigt om kroppen vill "tömma sig" mitt på motorvägen, eller inne i smeten på ica maxi och så finns ingen toa där. Hur känner man sig i kroppen när tömmningen är på gång? Är det som när man är sjuk? Alltså, när jag är dålig i magen pga sjukdom eller ätit dålig mat, så känner jag mig konstig, kallsvettas och lite så. Har väl även ont i magen. Är det så då med, eller som sagt, kan man leva på som vanligt? Förlåt om jag frågar så mycket, men att vara dålig i magen är nog bland det värsta/jobbigaste jag vet.. Vill ha så mycket info om det, så jag kan "förbereda" mig.. Jag vet att jag är töntig.. Hoppas nån vill svara
    Alltså ,det är ju inte alls som när man blir akut magsjuk.
    Avföringen blir lösare och det blir fler besök på toa bara.Hinner på toa gör man ju.
    Som när du blir kissnödig som gravid ungefär,Du kanske blrir nödigare än vanligt,men du kissar inte på dig.
    Kan bli en intensivare tömning med många taobesök på raken precis när det är dax däremot. Men det är ju ingen fara,man springer ju inte på ICA med värkar direkt utan är hemma.
    Tar du lavemang innan däremot så ska du ha nära till toaletten,jag brukar ligga på toagolvet och ta det,för då blir det brottom. Jättesvårt att hålla emot bara de 5min man helst ska vänta. 
  • Pepparkaksdeg
    Tummelisa06 skrev 2010-01-23 12:18:19 följande:
    barnmorskan sa att alltid kommer de nått och hos de flesta, omman tagit laxermedel eller ej,, eller tömt tarmen innan,,,eftersom det blir sånt enormt tryck vid krystvärkarna....
    Jag drar slutsaten från mina förlossningar
    Första gången utan lavemang sket jag på mig
    DEn andra efterlavemang sket jag inte på mig
    Den tredje efter lavemang sket jag ut en liten klutt,inte alls mycket som första.
    Men det var en väldigt snabb förlossning och jag han bara med ett lavemang så tarmen var inte helt tömd antagligen.
    Och ber man om ett lavemang när man kommer in tex och sen 10 tim senare ska krysta så har det ju hunnit komma ner nytt bajs,så då är det frågan om det gör nån vits alls egentligen.
    Skulle man i praktiken ta ett lavemang strax innan det var dags att krysta så borde man ju inte bajsa något alls,MEN just då är det verkligen inte läge för något lavemang. Tror inte man får ett hur mycket man än skulle tjata. Tror ännu mindre att man bryr sig just då ,oavsett hur nojjig man varit tidigare.
  • Pepparkaksdeg
    Dossen skrev 2010-01-23 17:09:16 följande:
    Är faktiskt inte orolig, känns himla avslappnat vilket jag även trott. Däremot kommer jag säkert bli generad om det luktar, för jag slipper ju säkert se det isf... skitsamma..
    Jomen det är det verkligen! Vad spelar det för roll lixom. Det är ett BARN på väg!
Svar på tråden Bajsa på sig!