• ploten

Bajsa på sig!

Tror inte jag gjorde det med något av barnen, det var i så fall inget jag märkte och ingen som var med har sagt något heller. Under värkarbetet med första barnet blev jag så illamående att jag länge satt på toa med en hink framför mig och det "kom i båda ändar", så att säga. Så när jag kom in till förlossningen fick jag näringsdropp för att kroppen var så tömd och slut. Så det fanns nog inget kvar att "klämma ut". Med andra barnet gick allt så snabbt, 4 timmar från första värk, så jag hann varken gå på toa, må illa eller "bajsa på mig"...

• ploten
    Dossen skrev 2010-05-13 11:28:53 följande:
    Skönt att tvåan gick så snabbt..;)Ibland undrar jag hur länge man kämpar hemma först och vad är dte som avgör att man åker in. När man inte står ut längre kanske?
    Med första barnet gick det ungefär 12 timmar från första värken tills vi åkte in. Jag hade aldrig några känningar i förväg eller förvärkar, utan det satte igång ganska bestämt redan från början. Sen blev aldrig mina värkar riktigt regelbundna, däremot väldigt långa. De kunde hålla på i 2 minuter och vara väldigt intensiva, men ibland dröjde det 2-3 minuter emellan, ibland 5-7 minuter emellan. Men till sist ringde jag (eller rättare sagt min man, för jag kunde inte prata) och sa att om jag inte får komma in NU så kommer jag inte att klara av att åka in senare. När jag kom in visade det sig att jag var öppen 5 cm och att huvudet redan var nere vid spinae-knölarna. (Sen är det en annan historia att huvudet aldrig kom längre än så, trots att jag öppnade mig helt och var helt öppen i flera timmar. Sonen låg med pannan före och "fastnade" där, så det blev akut snitt till slut.)

Med andra vaknade jag mitt i natten av en värk, och redan efter en timme kom värkarna med 3 minuters mellanrum. Det var bara att åka direkt. Allt gick som på räls, det var bara krystningen som drog ut lite på tiden (45 min), men just den biten var ju det enda jag inte gjorde första gången, så det får väl räknas som normalt.
  • ploten

Lite OT, men jag ser i din presentation att du förmodligen kommer att föda på Danderyd. Det var där jag födde andra barnet ("det snabba"). Hör egentligen till Karolinska i Solna, där jag bor, men de hade fullt, så vi fick åka till Danderyd. Vi är jättenöjda med upplevelsen där, fick en fantastisk bm, och vi gillade konceptet med hotell-BB.

Om det motsatta händer för dig, dvs att Danderyd har fullt och du får åka till Karolinska kan du också vara lugn. Även om det för oss förstås var lite traumatiskt med akutsnittet var de jättegulliga och bra där också (förutom att de var otroligt tjatiga med amningen, men det kanske behövdes för att få igång mig efter snittet - men just då var det väldigt enerverande...)

Svar på tråden Bajsa på sig!