Dossen skrev 2010-05-13 11:28:53 följande:
Skönt att tvåan gick så snabbt..;)Ibland undrar jag hur länge man kämpar hemma först och vad är dte som avgör att man åker in. När man inte står ut längre kanske?
Med första barnet gick det ungefär 12 timmar från första värken tills vi åkte in. Jag hade aldrig några känningar i förväg eller förvärkar, utan det satte igång ganska bestämt redan från början. Sen blev aldrig mina värkar riktigt regelbundna, däremot väldigt långa. De kunde hålla på i 2 minuter och vara väldigt intensiva, men ibland dröjde det 2-3 minuter emellan, ibland 5-7 minuter emellan. Men till sist ringde jag (eller rättare sagt min man, för jag kunde inte prata) och sa att om jag inte får komma in NU så kommer jag inte att klara av att åka in senare. När jag kom in visade det sig att jag var öppen 5 cm och att huvudet redan var nere vid spinae-knölarna. (Sen är det en annan historia att huvudet aldrig kom längre än så, trots att jag öppnade mig helt och var helt öppen i flera timmar. Sonen låg med pannan före och "fastnade" där, så det blev akut snitt till slut.)
Med andra vaknade jag mitt i natten av en värk, och redan efter en timme kom värkarna med 3 minuters mellanrum. Det var bara att åka direkt. Allt gick som på räls, det var bara krystningen som drog ut lite på tiden (45 min), men just den biten var ju det enda jag inte gjorde första gången, så det får väl räknas som normalt.