• skattsessan

    Ny handbok - ny hemutredning

    Jag och min man ska förnya eller uppdatera vår hemutredning.

    Kontaktade vår utredare och i mailet skriver hon att det kommit en ny handbok som gör att utredningen kommer ha ett lite annorlunda utseende med några nya rubriker.

    Så jag undrar om det är nån mer här som har förnyat/uppdaterat sin hemutredning efter att den nya handboken kommit.

    Hon skriver även att det kommer att behövas nytt läkarintyg, utdrag ur försäkringskassan och kronofogden samt nya referentuppgifter.
    Jag har opererat mitt knä, ställer det till problem för försäkringskassa-utdraget?
    Referentuppgifter, tror ni hon menar nya referentbrev eller bara meddela om de flyttat, gift sig, fått barn m.m.??

    Hur många träffar hade ni på när ni förnyade utredningen?

  • Svar på tråden Ny handbok - ny hemutredning
  • xena

    Vi har förnyat vårt medgivande efter att nya handboken kommit. Vi träffade utredaren 1 gång för att stämma av vad som hänt sedan sist (för vår del var det bara att jag blivit klar med studierna och bytt jobb).

    Vi fick lämna in nya intyg från försäkringskassan samt kronofogden. Behövde inte uppdatera läkarintygen. Utredaren ringde till våra tre referentfamiljer och uppdaterade kort de förändringar som skett där (åldrar och vidare). Det var allt vi behövde göra, gick fort och smidigt sedan upp i nämnden och så var det klart . Till organisationen skickade vi vårat förnyade medgivande och ett aktualiseringsintyg. Det senare var det som gick ner till Thailand.

  • Silly Chili

    Vi behövde nytt medgivande efter den nya handboken hade kommit och allt det du uppger behövdes, samt utrdag från brottsregistret. Vår hemutredare poängterade också att det handlade om en "ny utredning". I praktiken innebar det givetvis en genomgång och uppdatering.

    Däremot innebar det inte några nya rubriker i hemutredningen för vår del - det handlade bara om några ord som ändrades här och där, eftersom min bror (!) hade bytt jobb, åldern på makens brorsbarn behövde uppdateras osv.

    Vi behövde även en ny referens eftersom min bästa vän som hade skrivit ett referensbrev vid den första utredningen nu hade blivit släkt (gift sig med min bror {#lang_emotions_tongue_out}) och endast en av referenterna fick vara släkt. Men det vet jag att många hemutredare har jobbat utifrån även innan den nya handboken.

    Vi träffades en gång på Familjerätten för att gå igenom den förra hemutredningen och eventuella förändringar av vår situation, sedan kom hon på ett hembesök.

    Hela proceduren hade kunnat gå inom loppet av en månad för oss om vi inte skulle ha varit tvungna att invänta att maken fick nytt jobb (som tyvärr var arbetslös just då).

  • Silly Chili

    Glömde: De andra tåv referenterna från första utredningen fick skicka in nya brev som bestod av samma text som tidigare (med uppdateringar om äktenskapslängd, barnens ålder osv givetvis) och nytt datum.

  • skattsessan
    xena skrev 2010-01-05 10:53:39 följande:
    Vi har förnyat vårt medgivande efter att nya handboken kommit. Vi träffade utredaren 1 gång för att stämma av vad som hänt sedan sist (för vår del var det bara att jag blivit klar med studierna och bytt jobb). Vi fick lämna in nya intyg från försäkringskassan samt kronofogden. Behövde inte uppdatera läkarintygen. Utredaren ringde till våra tre referentfamiljer och uppdaterade kort de förändringar som skett där (åldrar och vidare). Det var allt vi behövde göra, gick fort och smidigt sedan upp i nämnden och så var det klart . Till organisationen skickade vi vårat förnyade medgivande och ett aktualiseringsintyg. Det senare var det som gick ner till Thailand.
    Fick svar från utredaren att vi ska träffas 1 gång på familjerätten samt 1 gång hemma hos oss.

    Vi får välja nya referenter om vi vill annars välja samma som förut. Men de kommer att behöva skriva nya brev...

    Var ni tvugna att ta alla era papper till Notarius Publicus igen för att stämpla?
  • skattsessan
    Silly Chili skrev 2010-01-05 10:55:37 följande:
    Vi behövde nytt medgivande efter den nya handboken hade kommit och allt det du uppger behövdes, samt utrdag från brottsregistret. Vår hemutredare poängterade också att det handlade om en "ny utredning". I praktiken innebar det givetvis en genomgång och uppdatering.Däremot innebar det inte några nya rubriker i hemutredningen för vår del - det handlade bara om några ord som ändrades här och där, eftersom min bror (!) hade bytt jobb, åldern på makens brorsbarn behövde uppdateras osv.Vi behövde även en ny referens eftersom min bästa vän som hade skrivit ett referensbrev vid den första utredningen nu hade blivit släkt (gift sig med min bror ) och endast en av referenterna fick vara släkt. Men det vet jag att många hemutredare har jobbat utifrån även innan den nya handboken.Vi träffades en gång på Familjerätten för att gå igenom den förra hemutredningen och eventuella förändringar av vår situation, sedan kom hon på ett hembesök. Hela proceduren hade kunnat gå inom loppet av en månad för oss om vi inte skulle ha varit tvungna att invänta att maken fick nytt jobb (som tyvärr var arbetslös just då).
    Det borde ju bara vara att ändra det nya som hänt och inte så mycket annat, det kan ju inte vara att gå igenom och skriva en helt ny utredning.
    Fick svar från vår utredare att hon skulle skicka hem den "gamla utredningen" så vi kunde läsa igenom och ändra det som behövdes och sen säger vi till henne vad som blivit ändrat.
    Så det borde bara vara för henne att skriva om det lite.
    Hoppas vår uppdatering går lika snabbt som eran
  • Silly Chili
    skattsessan skrev 2010-01-05 11:15:09 följande:
    Det borde ju bara vara att ändra det nya som hänt och inte så mycket annat, det kan ju inte vara att gå igenom och skriva en helt ny utredning.Fick svar från vår utredare att hon skulle skicka hem den "gamla utredningen" så vi kunde läsa igenom och ändra det som behövdes och sen säger vi till henne vad som blivit ändrat.Så det borde bara vara för henne att skriva om det lite.Hoppas vår uppdatering går lika snabbt som eran
    Ja, precis så var det. En genomgång, tillägg, strykningar och små ändringar.

    De vill nog poängtera att det handlar om en ny utredning och ett nytt medgivande (till skillnad från tidigare när man i princip bara behövde ringa och säga att man behövde ett förnyat medgivande), men det handlar som sagt (i all fall för oss) mer om en uppdatering av den tidigare utredningen.

    Japp - vi håller tummarna för att det löper smidigt för er. :)
  • skattsessan
    Silly Chili skrev 2010-01-05 11:26:19 följande:
    Ja, precis så var det. En genomgång, tillägg, strykningar och små ändringar. De vill nog poängtera att det handlar om en ny utredning och ett nytt medgivande (till skillnad från tidigare när man i princip bara behövde ringa och säga att man behövde ett förnyat medgivande), men det handlar som sagt (i all fall för oss) mer om en uppdatering av den tidigare utredningen.Japp - vi håller tummarna för att det löper smidigt för er. :)
    Tack, tumhållning behövs alltid
  • xena

    Vi behövde inte anlita NP utan bara översättare för aktualiseringsintyget. Det nya medgivandet fylldes i på engelska av vår utredare direkt.

Svar på tråden Ny handbok - ny hemutredning