Det handlar framförallt om barnets "levnadskostnad" och inte så mycket om en fast åldersgräns. Så länge denna levnadskostnad inte kan finansieras av barnet självt via egen lön så måste föräldrarna hjälpa till att täcka denna kostnad.
Vem som har barnet boende hos sig är en viktig parameter men det är inte hela sanningen. Man måste göra en uträkning på barnets levnadskostnad som det finns väldigt bra stöd för på FK hemsida. Om det är svårt att räkna på vissa kostnader så väljer man åldersanpassade schabloner.
Man ska här också ta med det faktum att någon av föräldrarna kan ha inkomst av kapital, dvs. utdelningar på aktier eller liknande som kommer in löpande. Jag tror att många missar denna inkomstpost och då kan det bli orättvist för den ena föräldern som inte har den extra inkomsten.
Allt funkar ju normalt bra så länge man är överens och kan ge lite utöver underhållet när det behövs, utan förbehåll. Då jämnar det ut sig i slutänden, men om man inte är överens eller om någon tycker att man betalar mer än den andra för sitt barn så är det svårt att få det att funka utan att sätta sig och gör en uträkning som förutsätter att båda är ärliga med sina inkomster - av både lön och kapital.
Det är rätt knepigt att sätta sig in i rekommendationerna och tolka FK:s mallar så jag gjorde en excelmall där jag har plockat konstanter och uträkningar till en sammanställning för att få fram vad resp. förälder ska betala som jag kan skicka över. Jag har också lagt in länkar till källinformationen så att man kan förstå vad man räknar ut.
Lite utanför ämnet men ändå. Det här hjälpte "oss" att komma till rätta med en knepig situation i ämnet underhåll och det har funkat bra nu i flera år.

/J