• Dynah

Underhållsbidrag - hur länge?

Jag blev jätte-förvånad när jag läste att man betalar underhållsbidrag till dess barnet fyller 18 år. Jag har för mig att "förr i tiden" så upphörde underhållskyldigheten redan vid 15 ifall inte barnet gick på gymnasiet. Är detta alltså ändrat?
    Vad händer om det är så att barnet är skriven på samma adress som sin pappa men i realiteten inte bor där utan någon annanstans? Ska han ha underhållsbidraget ändå?
    Vad händer om barnet träffar en kille som hon flyttar ihop med? Ska jag då betala underhållsbidraget till killen? Ska pappan också betala underhåll då?
    Någon som vet mer?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - hur länge?
  • Majsan70

Går barnet i skolan så får man allt betala underhåll längre än till 18 år.

• AnkiFalun

Japp är underhålls skyldig till barnet är 18. går barnet dock  fortfarande i skolan då kan man få förlängt till barnet gått ut

• lillronya

Det betaldes ut underhållsbidrag när jag gick i gymnasiet iaf. I början på 90-talet visserligen. Men när jag flyttade hem till min pojkvän betalades det inte ut längre. Däremot var mina föräldrar underhållsskyldiga för mej eftersom jag fortfarande gick i skolan.

Lös den gåtan om du kan.

Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • PappaMajki

tog studenten för 2 år sen.. då va det i alla fall så att du betalar underhåll tills barnet är 18 MEN om barnet går gymnasiet så betalas det tills barnet tagit studenten 19-20 år i visafall längre.. men så va det när mossan va liten med och hon är 40. och på hennes tid va det också tills man va minst 18

• abnocto

När barnet blir 18år ska underhållsbidraget gå direkt till barnet och jag tror inte det blir någon skillnad om de flyttar hemifrån så länge de går i skolan. Tycker personligen det är fel för det är ju ändå jag som har de dyrare kostnaderna om de bor hemma. Tror faktiskt åldern är upp till 21 år om jag inte missminner mig.
    Men jobbar de extra och bor hemma kan man allid kräva hyra så får man tillbaka lite

• Majsan70
    abnocto skrev 2010-01-07 07:28:00 följande:
    När barnet blir 18år ska underhållsbidraget gå direkt till barnet och jag tror inte det blir någon skillnad om de flyttar hemifrån så länge de går i skolan. Tycker personligen det är fel för det är ju ändå jag som har de dyrare kostnaderna om de bor hemma. Tror faktiskt åldern är upp till 21 år om jag inte missminner mig. Men jobbar de extra och bor hemma kan man allid kräva hyra så får man tillbaka lite
    Men inte alla som har underhåll via FK och då går inte pengarna automatiskt till barnet.
  • abnocto

Majsan70: alldeles rätt men de har ändå rätt till pengarna så skulle jag som förälder ta dem gör jag fel. Även om jag tycker att det är för mig det är dyrare att ha en tonåring på heltid. Vet inte själv hur jag ska göra när min tjej fyller 18 om några månader, för hon vet nog inte om detta. Får väl ta en dialog......

• Majsan70
    abnocto skrev 2010-01-07 12:44:14 följande:
    Majsan70: alldeles rätt men de har ändå rätt till pengarna så skulle jag som förälder ta dem gör jag fel. Även om jag tycker att det är för mig det är dyrare att ha en tonåring på heltid. Vet inte själv hur jag ska göra när min tjej fyller 18 om några månader, för hon vet nog inte om detta. Får väl ta en dialog......
    De har inte rätt till pengarna om inte vi som föräldrar anser det! De har rätt till att vi som föräldrar skall sörja för att de får allt de behöver däremot. Sitt studiebidrag har de rätt till. Går det genom FK är det en helt annan femma.

Underhållet är pengar som jag som boendeförälder får för uppehållet till mina barn. FKs regel är helt befängd. För om man skall gå på deras linje så skall ju boendeföräldern oxå ge sin "del " av underhållet.

Barn kostar massor av pengar oavsett om de uppnått tonåren eller inte, så jag är oerhört glad att vi inte går via FK. Men hade vi gjort det hade jag tagit motsvarande summa i hyra faktiskt eftersom kostnaderna för boendeföräldern är de samma.
  • Tonårspappan

Det handlar framförallt om barnets "levnadskostnad" och inte så mycket om en fast åldersgräns. Så länge denna levnadskostnad inte kan finansieras av barnet självt via egen lön så måste föräldrarna hjälpa till att täcka denna kostnad.

Vem som har barnet boende hos sig är en viktig parameter men det är inte hela sanningen. Man måste göra en uträkning på barnets levnadskostnad som det finns väldigt bra stöd för på FK hemsida. Om det är svårt att räkna på vissa kostnader så väljer man åldersanpassade schabloner.
    Man ska här också ta med det faktum att någon av föräldrarna kan ha inkomst av kapital, dvs. utdelningar på aktier eller liknande som kommer in löpande. Jag tror att många missar denna inkomstpost och då kan det bli orättvist för den ena föräldern som inte har den extra inkomsten. 
    Allt funkar ju normalt bra så länge man är överens och kan ge lite utöver underhållet när det behövs, utan förbehåll. Då jämnar det ut sig i slutänden, men om man inte är överens eller om någon tycker att man betalar mer än den andra för sitt barn så är det svårt att få det att funka utan att sätta sig och gör en uträkning som förutsätter att båda är ärliga med sina inkomster - av både lön och kapital.
    Det är rätt knepigt att sätta sig in i rekommendationerna och tolka FK:s mallar så jag gjorde en excelmall där jag har plockat konstanter och uträkningar till en sammanställning för att få fram vad resp. förälder ska betala som jag kan skicka över. Jag har också lagt in länkar till källinformationen så att man kan förstå vad man räknar ut.
    Lite utanför ämnet men ändå. Det här hjälpte "oss" att komma till rätta med en knepig situation i ämnet underhåll och det har funkat bra nu i flera år. {#lang_emotions_smile}
    /J
  • hymafr

Det sjuka i det hela är väl - om jag förstått saken rätt - att UF:s ekonomiska ansvar slutar så snart barnet slutar gymnasiet.
    Vad gör BF då om det är ekonomiskt kärvt?
    För inte kan väl någon tro att man går ut skolan på fredagen och har jobb på måndagen?

• Tonårspappan
    hymafr skrev 2010-01-10 21:03:56 följande:
    Det sjuka i det hela är väl - om jag förstått saken rätt - att UF:s ekonomiska ansvar slutar så snart barnet slutar gymnasiet. Vad gör BF då om det är ekonomiskt kärvt? För inte kan väl någon tro att man går ut skolan på fredagen och har jobb på måndagen?
    Den enda lösningen torde vara att föräldrarna, innan den tiden kommer, har kommit överens om att gemensamt täcka upp för barnets levnadskostnad - enligt samma modell som tidigare.
    Den här lösningen hjälper iof föga om föräldrarna är oense och då vet jag inte vad som händer.
  • Jag kom inte på något bättre

Man ska få/betala underhållsstöd tills dess att barnet i fråga gått ut gymnasiet.
    (ursäkta ifall jag har fel, detta är dock vad jag fått höra från fk)

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • lillronya
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-01-11 16:24:25 följande:
    Man ska få/betala underhållsstöd tills dess att barnet i fråga gått ut gymnasiet. (ursäkta ifall jag har fel, detta är dock vad jag fått höra från fk)
    INte om barnet flyttar hemmifrån innan dess...
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Dynah

Om barnet slutar nian och börjar jobba, är man fortfarande underhållskyldig då?

• basil
    Dynah skrev 2010-01-29 10:41:46 följande:
    Om barnet slutar nian och börjar jobba, är man fortfarande underhållskyldig då?
    Nej det är man inte men särskilt vanligt kan det väl inte vara med 16 åringar i arbetslivet idag. Ingen har nämnt en sak som jag har upptäckt: om man har försörjningsstöd och har studerande gymnasiebarn hemmaboende räknas studiebidraget in i familjens försörjning. Så tonåringen får inte en krona för sin egen del.
  • basil
    hymafr skrev 2010-01-10 21:03:56 följande:
    Det sjuka i det hela är väl - om jag förstått saken rätt - att UF:s ekonomiska ansvar slutar så snart barnet slutar gymnasiet.Vad gör BF då om det är ekonomiskt kärvt?För inte kan väl någon tro att man går ut skolan på fredagen och har jobb på måndagen?
    Nej så är det för många ungdomar idag, arbetslösheten väntar när skolan är slut.
    Försörjningsstöd har ungdomar rätt att söka även om de bor hemma. BF kan förlora ett eventuellt bostadsbidrag om inga yngre studerande barn finns hemma, det kan bli en jättesmäll ekonomiskt.
Svar på tråden Underhållsbidrag - hur länge?