tula skrev 2010-01-06 11:22:53 följande:
Hej, Gör en anmälan så fort som möjligt. Ja det känns hemskt att göra så mot sina egna familjemedlemmar men i vårat "system" så är det den enda rätta vägen att gå. Det känns kanske svårt att inte själv kunna hjälpa men det är totalt omöjligt att göra det. Din dotter har ett självskade beteende vilket ofta bottar i ångest och depressioner, men om ni vänder er till psyk så kommer de inte att behandla henne förän hon är drogfri. Steg ett är avgiftning, annars behandlar man symptom som kanske har med drogerna att göra och inte med hennes vanliga mående att göra. Det är svårt svårt svårt att vara anhörig till någon som missbrukar. Inte bara i relationen utan också att bli en del av den vårdkedjan som hänger med ett missbruk och psykisk ohälsa. För den vårdkedjan kan vara svår att förstå sig på... Jag undrar vart SOC skickar dig vidare? Har inte din dotter fått en handläggare? Din dotter måste få prata med någon vuxen (typ drogterapeut) utan att du är med. Hon måste få en chans att ställa frågor, jag tror inte att hon själv vet vad det är som händer med henne..Surfa ut på nätet och sök information, ring beroende centrum, anhörig telefoner och allt du kan komma på. Ring något behandlingshem och fråga om du kan få ställa frågor om rättigheter/skyldigheter/ tips o råd. Jag är ledsen för eran skull.. Kämpa på!
Tack...barn o ungdom (soc) skickar oss till familjerätten, o de skickar oss tillbaka...o nä, inte ens en handläggare kan vi få där.
I somras blev min dotter tagen för fylla o våld mot tjänsteman. (hon bet polisen då de skulle gripa henne.) detta blev så klart anmält till soc. Vi blev kallade på möte och jag sa då till henne att vi MÅSTE få hjälp, hon går under...VI går under. Kvinnan på soc skulle prata med sin chef o ringa mig sen, det är nu ett halvår sedan...har ringt o ringt utan resultat..
Tack snälla för tipsen! / Madelen