• Madelen73

Droger

Hej alla!
    Jag är helt ny här på familjeliv, har en fråga eller snarare ett rop på hjälp och hoppas det finns nån där ute!

Min äldsta dotter är 17 år, igår hittade jag grejor på hennes rum...igen!!
    Morfin, Tramadol, hasch, sprit, öl, rakblad, butangas.,mm..

Jag har gapat o skrikit o betett mig inne på soc...men de bara skickar mig vidare.

Hon skär sig, utsätter sig för destruktiva förhållanden,, sniffar o har sig och jag vet inte längre vad jag ska göra!
    Har två barn till och deras pappa finns inte med i bilden. Är dock gift med en fantastisk man som stöttar mig.

Har nu fått info om att jag bör göra en LVU-anmälan på mitt eget barn...

Vi går under, jag orkar inte se HENNE gå under...

Snälla ge mig råd...//Madelen

• Svar på tråden Droger
  • Julutzi

Japp, gör en LVU anmälan! Har tyvärr inga andra goda råd. Försök bara att vara stark! Det finns hjälp men den är ofta svår att få.... Lycka till!

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • tula

Hej,
    Gör en anmälan så fort som möjligt. Ja det känns hemskt att göra så mot sina egna familjemedlemmar men i vårat "system" så är det den enda rätta vägen att gå. Det känns kanske svårt att inte själv kunna hjälpa men det är totalt omöjligt att göra det.  Din dotter har ett självskade beteende vilket ofta bottar i ångest och depressioner, men om ni vänder er till psyk så kommer de inte att behandla henne förän hon är drogfri. Steg ett är avgiftning, annars behandlar man symptom som kanske har med drogerna att göra och inte med hennes vanliga mående att göra.  Det är svårt svårt svårt att vara anhörig till någon som missbrukar. Inte bara i relationen utan också att bli en del av den vårdkedjan som hänger med ett missbruk och psykisk ohälsa. För den vårdkedjan kan vara svår att förstå sig på...  Jag undrar vart SOC skickar dig vidare? Har inte din dotter fått en handläggare? Din dotter måste få prata med någon vuxen (typ drogterapeut) utan att du är med. Hon måste få en chans att ställa frågor, jag tror inte att hon själv vet vad det är som händer med henne..
    Surfa ut på nätet och sök information, ring beroende centrum, anhörig telefoner och allt du kan komma på. Ring något behandlingshem och fråga om du kan få ställa frågor om rättigheter/skyldigheter/ tips o råd.

Jag är ledsen för eran skull.. Kämpa på!

• Madelen73
    tula skrev 2010-01-06 11:22:53 följande:
    Hej, Gör en anmälan så fort som möjligt. Ja det känns hemskt att göra så mot sina egna familjemedlemmar men i vårat "system" så är det den enda rätta vägen att gå. Det känns kanske svårt att inte själv kunna hjälpa men det är totalt omöjligt att göra det.  Din dotter har ett självskade beteende vilket ofta bottar i ångest och depressioner, men om ni vänder er till psyk så kommer de inte att behandla henne förän hon är drogfri. Steg ett är avgiftning, annars behandlar man symptom som kanske har med drogerna att göra och inte med hennes vanliga mående att göra.  Det är svårt svårt svårt att vara anhörig till någon som missbrukar. Inte bara i relationen utan också att bli en del av den vårdkedjan som hänger med ett missbruk och psykisk ohälsa. För den vårdkedjan kan vara svår att förstå sig på...  Jag undrar vart SOC skickar dig vidare? Har inte din dotter fått en handläggare? Din dotter måste få prata med någon vuxen (typ drogterapeut) utan att du är med. Hon måste få en chans att ställa frågor, jag tror inte att hon själv vet vad det är som händer med henne..Surfa ut på nätet och sök information, ring beroende centrum, anhörig telefoner och allt du kan komma på. Ring något behandlingshem och fråga om du kan få ställa frågor om rättigheter/skyldigheter/ tips o råd. Jag är ledsen för eran skull.. Kämpa på!
    Tack...barn o ungdom (soc) skickar oss till familjerätten, o de skickar oss tillbaka...o nä, inte ens en handläggare kan vi få där.
    I somras blev min dotter tagen för fylla o våld mot tjänsteman. (hon bet polisen då de skulle gripa henne.) detta blev så klart anmält till soc. Vi blev kallade på möte och jag sa då till henne att vi MÅSTE få hjälp, hon går under...VI går under. Kvinnan på soc skulle prata med sin chef o ringa mig sen, det är nu ett halvår sedan...har ringt o ringt utan resultat..

Tack snälla för tipsen! / Madelen
  • tula

Jag blir så arg när jag hör om hur dåligt bemötta ni blir!! Jag vet inte om i bor i stor/liten stad och vilken slags vård ni har där ni bor men om det finns ett beroendecentrum så tycker jag att ni ska vända er dit. Att de låter er vänta i ett halvår är förskräckligt! Din dotter har inte tid att vänta. Åk upp på soc imorgon och vägra att gå därifrån förän du fått prata med en handläggare som kan ge dig svar på vilka alternativ som finns i kommunen. Hon ska inte behöva vänta en endaste dag till på hjälp. Man ska få hjälp även i väntan på att beslut tas.

Att det ska vara så jäkla svårt att få hjälp? Hade din dotter kommit in på sjukhuset med en fysisk åkomma hade hon fått vård direkt i väntan på att diagnos skulle ställas... man skulle inte säga "ja vi ser att du mår jätte dåligt och du håller på att förblöda men kom tillbaka om ett halvår så får vi se om vi kan göra något åt saken då. Jag måste prata med min chef om behandling ska ges eller inte" 

Frustrerad och jättearg blir jag!

• Funderingar

Du som förälder gör en ANSÖKAN och då SKA en utredning inledas DIREKT hos socialtjänsten. Se socialtjänstlagen kap 11:1 http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/20010453.htm Där ska utredas om ditt barn har behov av stöd. Och du vill ju ha hjälp så det orde inte vara så problematiskt tycker jag.

• Madelen73

Vi bor i en mellanstor stad i skåne.
    känns som om det är ett stort tjänstefel som har begåtts i det här ärendet om man läser i socialtjänstlagen. Det som är så hemskt med det är att under hela den här tiden hade jag inte behövt kämpa så mycket med att FÅ hjälp, jag hade kunnat lägga den energin på att hjälpa dottern istället.

Men imorgon ska jag ringa mottagningsgruppen, och jag ska inte ge mig förrän de hjälper mig med ett LVU!
    Vi har tömt ut alla frivilliga insatser och nu måste det till ett tvång.

Det låter jättehemskt, men jag har två mindre döttrar som också måste få synas och höras, som inte heller mår bra i detta.

Ibland känns det som om jag får offra en för att rädda två...suck....

Madelen

• Funderingar

Hoppas ni får rätt hjälp nu Madelen.

• tula

Har du fått någon hjälp? hoppas att det går bra för er.

• Madde1968

Hej!
    Jag har liknande problem med min son som blev 18 år ett par veckor sdan. Jag hittade rökgrejor m.m i hans rum precis före skolstarten i höstas och hade misstänkt att något inte stämde i riktigt speciellt under sommaren. Det blev givetvis bråk med många hårda sårande ord och jag satte jättehårda gränser samt ettmöte hos soc.  Han struntade i dem och i att gå i skolan och när jag skulle skicka honom till sin pappa över en helg för att han skulle få göra en insats och vi få vila stack han och var borta en vecka.
    Det var en hemsk vecka av ovisshet, samtal med polisen, jag sökte igenom hans dator för att få namn på de han umgicks med o.s.v
    Slutligen kom han hem (en fredagmorgon) vid lunch samma dag hade jag ringt soc och där jag sa att min son inte fick bo hos oss längre för vi klarade inte av hans missbruk och allmänna beteende utan att han påföljande måndag stod bostadslös.
    Han fick ett möte med handläggaren och först ett par dagar på vandrarhem sedan hade soc ordnat ett familjehem (mitten av sept) där han är kvar än idag.
    Han är drogfri sedan dess och blir kollad ofta.
    Han bor ut i skogen och har i jan åtrupptagit skolan i 3 halvdagar/v och går hasch-programmet hos soc 3 ggr/v. Han hälsar på 1-2 nätter på helgerna. Beror på hur han betr sig. I helgen som gick var han inte schysst utan var på krogen på fredagen, som nybliven 18-åring, för att sedan vara inne på rummet med tjejen hela lördagen till 20:30 på kvällen. Enda gången man såg dem var när det var mat  (hänsyn=nej) och när jag bad om hjälp med en sak ville han ha betalt efter som han druckit upp sina pengar!
    Till saken hör att han bara skulle vara hos oss fre-lör och sedan vara oss tjejen för en gångs skull. När jag försökte prata med honom om att upplägget inte var ok fattade han ingenting och var bara stöddig. Så nu har jag sagt att i helgen får han antingen låta tjejen komma till honom eller så får han bo hos henne men hos oss blir det inte denna helg. Som markering att är vi 3 (4) personer hemma hjälps man åt och kommer han hem så får han ge oss lite tid också. Behöver inte vara limmad hemma men lite socialt engagemang i familjen som består av oss tre kan man kräva, varför ska han annars vara hos oss?
    Sätt krav på tjejen, försök att inte dömma hennes självskador hon kan inte hjälpa när anfallen kommer hon behöver proffessionell samtalshjälp med den biten (jag vet av personlig erfarenhet).
    Sparka ut henne innan hon blir 18 för då MÅSTE soc ta hand om henne. Bara ring och tala om faktum att du satt krav, försäkt hjälpa men nu håller det inte längre utan hon åker ut.
    LVU-a henne absolut då får hon hjälp och kommer in i systemet!

Lycka till och tänk på att ingen tjänar på att du/ni går under för hennes skull!

Det hon gör måste stå för henne, ni kan stötta när hon vill upp och försäka hjälpa med gränser men mer kan man inte göra, tyvärr!!

Madde

• Madelen73

Hej alla och tusen tack för era svar!

I stort sett har det inte hänt någonting!

Sedan jag skrev inlägget här har jag ringt soc ett otal ggr och de säger att "vi återkommer."
    De har fortfarande inte återkommit till mig! Helt galet är det!

Just nu verkar hon dock må bättre, hon är mera glad och öppen och pratar med oss mer men vi vågar inte lita på att det förblir så utan tänker ändå gå vidare med att söka hjälp!

Vi tar en dag i taget...

Madde

• linda isaksson

du ska nog göra en lvu anmälan ändå

• Madelen73

Det var ju just det jag gjorde...o de har fortfarande inte ringt. Har tagit kontakt med länsstyrelsen nu och ska gå ett steg högre...

Madelen

• Tizzano

jag vill inte förstöra för trollen här på familjeliv, men vafan.

varför tror du att det var mirfin och butangas? stod det MORFIN på förpackningen? samma fråga med butangasen.

f.ö. tror jag de flesta tonåringar har butangas (drivmedel till deoderant spray (axe osv.)

• Tizzano

förresten tycker jag inte att du ska anmäla din egen unge bara för några svaga opioider.

• Madelen73

Ja Tizzano!
    Det stod MORFIN på förpackningen, och butangas på alla flaskorna!
    För SVAGA? Vad är tillräckligt stark för dig för att man ska få reagera?
    Ska jag vänta tills hon sprutar heroin i venerna istället menar du och börja bry mig då?
    Jag har oxå drivgas till tändare hemma, lite skillnad att ha EN förpackning hemma och ha SJU tomma stora burkar, f.ö. har min dotter berättat hur hon använder gasen.

Madde

Svar på tråden Droger