Inlägg från: Madde1968 |Visa alla inlägg
  • Madde1968

Droger

Hej!
    Jag har liknande problem med min son som blev 18 år ett par veckor sdan. Jag hittade rökgrejor m.m i hans rum precis före skolstarten i höstas och hade misstänkt att något inte stämde i riktigt speciellt under sommaren. Det blev givetvis bråk med många hårda sårande ord och jag satte jättehårda gränser samt ettmöte hos soc.  Han struntade i dem och i att gå i skolan och när jag skulle skicka honom till sin pappa över en helg för att han skulle få göra en insats och vi få vila stack han och var borta en vecka.
    Det var en hemsk vecka av ovisshet, samtal med polisen, jag sökte igenom hans dator för att få namn på de han umgicks med o.s.v
    Slutligen kom han hem (en fredagmorgon) vid lunch samma dag hade jag ringt soc och där jag sa att min son inte fick bo hos oss längre för vi klarade inte av hans missbruk och allmänna beteende utan att han påföljande måndag stod bostadslös.
    Han fick ett möte med handläggaren och först ett par dagar på vandrarhem sedan hade soc ordnat ett familjehem (mitten av sept) där han är kvar än idag.
    Han är drogfri sedan dess och blir kollad ofta.
    Han bor ut i skogen och har i jan åtrupptagit skolan i 3 halvdagar/v och går hasch-programmet hos soc 3 ggr/v. Han hälsar på 1-2 nätter på helgerna. Beror på hur han betr sig. I helgen som gick var han inte schysst utan var på krogen på fredagen, som nybliven 18-åring, för att sedan vara inne på rummet med tjejen hela lördagen till 20:30 på kvällen. Enda gången man såg dem var när det var mat  (hänsyn=nej) och när jag bad om hjälp med en sak ville han ha betalt efter som han druckit upp sina pengar!
    Till saken hör att han bara skulle vara hos oss fre-lör och sedan vara oss tjejen för en gångs skull. När jag försökte prata med honom om att upplägget inte var ok fattade han ingenting och var bara stöddig. Så nu har jag sagt att i helgen får han antingen låta tjejen komma till honom eller så får han bo hos henne men hos oss blir det inte denna helg. Som markering att är vi 3 (4) personer hemma hjälps man åt och kommer han hem så får han ge oss lite tid också. Behöver inte vara limmad hemma men lite socialt engagemang i familjen som består av oss tre kan man kräva, varför ska han annars vara hos oss?
    Sätt krav på tjejen, försök att inte dömma hennes självskador hon kan inte hjälpa när anfallen kommer hon behöver proffessionell samtalshjälp med den biten (jag vet av personlig erfarenhet).
    Sparka ut henne innan hon blir 18 för då MÅSTE soc ta hand om henne. Bara ring och tala om faktum att du satt krav, försäkt hjälpa men nu håller det inte längre utan hon åker ut.
    LVU-a henne absolut då får hon hjälp och kommer in i systemet!

Lycka till och tänk på att ingen tjänar på att du/ni går under för hennes skull!

Det hon gör måste stå för henne, ni kan stötta när hon vill upp och försäka hjälpa med gränser men mer kan man inte göra, tyvärr!!

Madde

Svar på tråden Droger