Det var två engelska tjejer där som jag har "pratat" med på FF, sedan var det en tjej från Kuwait som hade sin man med sig och han hade varit gift med en svensk kvinna och bott på Gotland i 14 år så vi pratade ganska mycket allihopa. I övrigt var det bara greker och de var inte så många.
Sticken gick bra, ont som fan men man har vant sig. Däremot så reagerade jag lika illa några timmar senare som första gången. Då trodde jag att jag hade ätit något olämpligt för jag fick kramper, diaree, hög feber, ysel och illamående i några timmar på kvällen. Vid andra LITen blev jag bara lite yr och kallsvettig. Har dock inte hört om någon annan som har reagerat så.
Dyrt är det verkligen ibland, pratade lite med tjejerna från England och en av dem gör IVF hos ARGC i London som är kända för sina väldigt fina siffror och att de även tar svårare fall. Men det kostar - massor! De tar prover varje dag under hela stimuleringen och de kostar 800 kronor per dag, mot slutet tar de ibland prover två gånger om dagen. De tar även immuntester vid flera tillfällen. Så en enda IVF cykel kan kosta från 70.000 till 350.000 kronor.
Vi har i dagsläget betalat följande:
Fertilitetscentrum
IVF 3-pack: 55.000:-
Extra frysförvaring av spermier: 2.000:-
Frysåterförande: 10.000:-
Läkarbesök: 1.100:-
Apoteket
Upp till högkostnadskort x 4: 7.200:-
Landstinget
Div läkarbesök vid missfall etc. Ca 3000:-
Provtagning privat sverige
TB test (inför Humiran): 650:-
Dr Gorgy (London)
Konsultationer: 5.000:-
Provtagning 1: 19.000:-
Omtagning 2 prov: 6.000:-
Dr Tsagaris (Aten)
3 x LIT: 16.500:-
Resor
2 x London: ca 9.000:-
3 x Aten: ca 27.000:-
Jag lyckades till slut få en läkare att skriva ut Humira så jag slapp lägga ut ytterligare 12.000:- på det som det hade kostat med ett engelskt recept.
Så än så länge har infertiliteten kostat oss drygt 160.000:- och då räknar man inte med all förlorad inkomst, kortare resor i sverige, ÄL och grav test samt alla vitaminer mm man köper.
Men vi har en lång väg kvar och en hel del prover som måste skickas igen på vägen. Har vi otur så behöver jag även Ivig och det kostar ca 13.000:- per gång plus resa. Var 4:e vecka från stimuleringen till v 28 - hurra.
Jag har som tur är snälla föräldrar som har bidragit med 45.000:- och en morfar som har sparat rätt mycket åt mig hela mitt liv.